Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) nolēma uzlabot 'Bonus – malus' sistēmas administrēšanu, ņemot vērā autovadītāju ierosinājumus un nepieciešamību vienkāršot transportlīdzekļu klašu apvienošanu un pārcelšanu. Turpmāk 'Bonus – malus' sistēma pilnībā darbosies automātiski.
Transportlīdzekļa un tā īpašnieka apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēma 'Bonus – malus' darbojas jau vairāk kā trīs gadus un ir viens no kritērijiem, pēc kura apdrošinātājs vadās piemērojot konkrētajam transportlīdzeklim atlaides vai piemaksas OCTA polisei. Šajā sistēmā galvenie kritēriji, pēc kuriem tiek piemērota riska klase, ir transportlīdzekļa un tā īpašnieka apdrošināšanas vēsture – apdrošināšanas ilgums un regularitāte, kā arī izraisītie negadījumi.
Jaunā kārtība stāsies spēkā šī gada 15.septembrī. Jāņem vērā, ka transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēsture visiem viņam piederošajiem transportlīdzekļiem tiek vērtēta par pēdējiem vienpadsmit gadiem. Tas ļaus tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas, savulaik nomainot transportlīdzekli, nebija veikuši riska klašu pārnešanu (līdz ar to iekļuvuši zemākā nekā pienācās riska klasē), pēc šī gada 15.septembra iekļūt augstākā Bonus – malus klasē, atgūstot savulaik uz jauno transportlīdzekli nepārnestās klases.
Viena riska klase viena īpašnieka visām automašīnām
Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Galvenais autoīpašnieku ieguvums no izmaiņām būs procedūras vienkāršošana: viena īpašnieka vienas kategorijas transportlīdzekļi iekļūs vienā riska klasē, pārdodot un nopērkot jaunu transportlīdzekli riska klases pārcelsies automātiski, iegādājoties jaunu transportlīdzekli papildus esošajam, tas iekļūs nevis sākumklasē, bet gan jau esošā transportlīdzekļa riska klasē.”
Līdz šim transportlīdzekļiem automātiski pārcēlās malus jeb paaugstināta (no 1.-5.) riska klases. No š.g. 15.septembra šādā automātiskā veidā no viena transportlīdzekļa uz nākamo pārcelsies arī bonus jeb pazemināta riska (no 6. – 17.) klases.
Jaunā apdrošināšanas riska klases aprēķināšanas kārtība ļaus transportlīdzekļa īpašniekiem, vienlaikus iegādājoties vēl kādu transportlīdzekli, nezaudēt savu jau esošo Bonus – malus klasi. Ja līdz šim tas regulāri apdrošinājies, nav izraisījis ilgstošā laika posmā negadījumus, un sasniedzis, piemēram, augstāko iespējamo „17.” Bonus – malus riska klasi, tad arī jauniegādātais transportlīdzeklis iekļūs 17.klasē. Pēc līdzšinējā aprēķināšanas algoritma – otrai automašīnai būtu tikai 6.riska klase jeb sākumklase.
Sistēma vēl vairāk disciplinēs autovadītājus neizraisīt ceļu satiksmes negadījumus
Tai pat laikā, ja transportlīdzekļa īpašniekam pieder vairāki transportlīdzekļi, bet ar kādu no tiem tiks izraisīts negadījums, tad tas var ietekmēt visu piederošo transportlīdzekļu klasi, kas pazemināsies nevis vienam transportlīdzeklim, bet gan automātiski visiem vienādi.
Jaunā aprēķināšanas kārtība ietekmēs arī tos īpašniekus, ar kuru transportlīdzekli ir izraisīti ceļu satiksmes negadījumi un šī iemesla dēļ tie nokļuvuši paaugstināta riska klasēs –malus klasēs. Šajā gadījumā, ja pieder viens transportlīdzeklis ar malus klasi, iegādājoties vēl vienu tādas pašas kategorijas transportlīdzekli, abi transportlīdzekļi nokļūs vienādā malus klasē, kas nozīmē būtisku OCTA polises sadārdzinājumu.
J.Stengrevics: „Arī turpmāk svarīgi būt uzmanīgam un neizraisīt ceļu satiksmes negadījumus. Jo vairāk negadījumu izraisīti, jo lielāks risks iekļūt malus klasēs, kas nozīmēs daudz dārgāku OCTA prēmiju. Svarīgi izvērtēt, kam ļaujat vadīt savu transportlīdzekli, jo jūsu apdrošināšanas vēsturē skaitās visi negadījumi, kas izraisīti ar jums piederošu transportlīdzekli, pat ja vadītājs bijusi cita persona.”
Par 'Bonus – malus'
Saskaņā ar izmaiņām 'Bonus – malus' (atlaide - piemaksa) klase tiks rēķināta attiecībā uz īpašnieku un tam piederošo transportlīdzekļu kategorijām. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm – 7.-17.klasē esošajiem var tikt piemērots prēmijas samazinājums (bonus), 1.-5. – apdrošināšanas prēmijas piemaksa (malus), 6.klase ir sākumklase, kurā automātiski nokļūst auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošam transportlīdzeklim noteiktā kategorijā, kā arī tie, kam iepriekšējā bonus klase ir tikusi samazināta par vienu vai vairākiem ceļu satiksmes negadījumiem.
Sistēmas darbība ir centralizēta un pilnībā automātiska, kas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašniekiem tiks piemērotas vienādi augstas vai zemas Bonus – malus riska klases neatkarīgi no tā, kurā apdrošināšanas sabiedrībā tiks slēgts OCTA apdrošināšanas līgums. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo, lai arī 'Bonus – malus' klase ir nozīmīgs OCTA polises cenu ietekmējošs faktors, tomēr ne vienīgais.
Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu, kurā konkrēta īpašnieka transportlīdzeklis atzīts par zaudējumus nodarījušo, transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi attiecīgai transportlīdzekļu kategorijai. Klases tiek pārskatītas vienu reizi gadā – septembrī. Lai iekļūtu nākamajā klasē, attiecīgās kategorijas transportlīdzekļiem, kopš iepriekšējās klases paaugstināšanas vai iekļūšanas sākuma klasē, ir jābūt apdrošinātiem vismaz 275 dienas.
Auto » Jaunumi
Nolemts būtiski pilnveidot OCTA apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmu 'Bonus – malus'
Inese Ozoliņa, 03.08.2009. 09:41 | komentāri (2)
Jau no šī gada 15.septembra transportlīdzekļu īpašnieku ērtībām OCTA apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmu 'Bonus – malus' nolemts būtiski pilnveidot. Izmaiņu rezultātā transportlīdzekļu īpašniekiem vairs nevajadzēs rakstīt iesniegumu apdrošinātājiem par riska klašu apvienošanu vai pārcelšanu – tas notiks automātiski -, turklāt viena īpašnieka vairākiem vienas kategorijas transportlīdzekļiem būs viena un tā pati riska klase.