Pirms ''Gazeles'' parādīšanās, lielākā daļa GAZ markas kravas mašīnu strādāja tieši lauku rajonos. Par gazikiem dēvētie automobiļi tika augstu vērtēti dēļ to vienkāršās konstrukcijas, pārgājības un nepārspējamās dzīvotspējas – Gorkijas mašīnas nebaidījās ne nekvalitatīvas degvielas, ne pārkraušanas. Taču radās vajadzība pēc jauna ''lauku'' vidējas tonnāžas automobiļa. Pie darba ķērās Gorkijas autobūvētāji.
Tika radīta vairāku GAZ ''Jermak'' modeļu sērija – divi modeļi ar aizmugures piedziņu, viens pilnpiedziņas. Fotogrāfijās jaunais ''gaziks'' atgādina platumā un augstumā palielinātu ''Gazeli'', bet patiesībā jaunajam automobilim piemīt harmonisks dizains – mašīnas plastiskais priekšgals labi saderas ar standarta kabīnes moduli, kas pazīstams no jau pieminētajiem ''Gazeles'' un ''Valdai''.
Mazliet samulsina lampiņas uz mašīnas jumta. Gabarītugunis uz jumta – tas ir kravas mašīnu ar pilnu masu no 3,5 līdz 12 tonnām atribūts. Taču tas mānīgs iespaids, ''Jermaka'' pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas.
Iepazīsim tuvāk jauno kravas automobili, uz mirkli ielūkojoties tehniskajos rādītājos – aizmugurējā piedziņa, celtspēja 2 tonnas, 2,8 litru 120 ZS Cummins turbodīzelis. Iekāpšana mašīnā ērta – kāpslis plats un drošs. Taču neapmierināti varētu būt gados vecāki autovadītāji – nav iekāpšanas roktura, kas atvieglo nokļūšanu kabīnē. Viņiem, lai iesēstos vadītāja sēdeklī, nāksies ķerties pie stūres. Citu pretenziju pret mašīnas ergonomiku nav. Sēdvieta ērta, redzamība ideāla. Tikai tāda dīvaina sajūta - it kā ar šo auto jau būtu nobraucis ne vienu vien tūkstoti kilometru. Kāpēc? Kabīnes interjers pilnībā palicis no ''Valdai'', bet priekšējais panelis no ''Gazeles'' . Tāpēc nav vērts tālāk apspriest kabīnes plusus un mīnusus, tie visiem labi zināmi. Nav tikai saprotams, kāpēc neizmantoja paneli no modeļa ''Gazele-Biznes'' . Jaunais ''Gazele-Biznes'' interjers izskatās daudz simpātiskāk, un arī ir daudz funkcionālāks: vadītājam un pasažieriem pieejami trīs glāžu turētāji, pelnu trauks ar piepīpētāju, kā arī nodalījumi mantu glabāšanai – viens pa vidu virs paneļa un divi nodalījumi pa labi, pretim pasažieru sēdeklim.
Pie tam visi glāžu turētāja vāciņi un deflektori atveras un izbīdās precīzi, bez ķeršanās. Panelis no ''Valdai'' modeļa izskatās vienkāršāk un arī nav samontēts tik rūpīgi. Konstruktori gan mierina, ka šie ir pirmssērijas eksemplāri. Tāpēc nav izslēgts, ka sākoties sērijveida ražošanai, interjers būs cits, piemēram, no ''Gazele-Biznes'' modeļa.
Ļoti iepatikās ātrumkārbas ātrumu pārslēgs – pierastā ''kruķa'' vietā uzstādīts mūsdienīgs džoistiks. Lai gan ātrumpārslēgs atrodas mazliet par zemu, tas ir jaunums krievu kravas mašīnās. Bet kas ir palicis pa vecam – tā ir aizdedzes atslēga, tieši pretim ceļgalam.
Atslēgas pagrieziens – un zem motora pārsega sāk darboties ķīniešu ražojuma Cummins turbodīzelis,. Kā atzīst ''Jermaka'' radītāji, pēc parametriem un cenas līdzīgu motoru šodien vienkārši nav. Konstruktori gan sola, ka ar laiku mašīnām varētu parādīties Jaroslavļas motori ЯМЗ-530, bet pagaidām ...
Nu tad, nesteidzoties, pa piebrauktu sniegu ripinām kravinieku uz izmēģinājumu poligonu. Kustību uzsākam ar otro pārnesumu, un mašīna tūlīt pat sāk buksēt ... Trešais! Un te parādās „Jermaka'' galvenā nepilnība - ātrumi pārslēdzas ar grūtībām. Tā ir pierasta ''gaziku'' problēma: otrais un trešais pārnesums pārslēdzas ne visai labi. Mašinai taču uzlikta ZF transmisija! Kā iespējams sabojāt pazīstamu transmisijas meistaru ātrumkārbu?! Izrādās, konstruktori nošāvuši greizi ar trošu pievada garumu: ja trosītes saīsinātu (to noteikti izdarīs sērijveida mašīnām), ātrumiem būtu jāslēdzas viegli un gludi.
Tagad – par mašīnas gaitas īpašībām. Atceramies, ka lielie ''gaziki'' ne būt nesaudzēja autovadītājus ar mīkstu piekari. ''Jermaks'' savukārt uz ceļa uzvedas labāk. Pa ļoti nelīdzenu grunts ceļu varēja pārvietoties ar pieklājīgu ātrumu – 60 km/h. Un, jo mašīna vairāk piekrauta, jo gaita līdzenāka. Tā kā, paldies priekšējām atsperēm! Arī par bremžu sistēmu var teikt tikai to labāko (pneimatiskās, ar ABS). Uz apledojuša lauku ceļa, strauji bremzējot, mašīna uzvedas teicami, iespējams pat ar stūri koriģēt bremzēšanas trajektoriju. Uz bremžu pedāļa kustību automobilis reaģē jūtīgi, bez liekas nervozitātes.
Arī mašīnas dinamika nepārsteidza. Braucot ''Jermaks'' atgādina ''Gazeli'': Cummins motors darbojas neticami klusi, nav dzirdama arī turbīnu svilpoņa. Mašīna ar jebkuru pārnesumu ātri uzņem ātrumu. Iespējams sasniegt pat 110 km/h lielu ātrumu. Pie tam kravinieks ''smagajā'' versijā ar pilnu masu 7,5 tonnas atstāja līdzīgu iespaidu. Šai versijai gan ir jaudīgāks, 152 ZS Cummins motors.
Vēl mazliet par pilnpiedziņas ''Jermaku''. Mašīnai priekšējās piedziņas un pazeminātā pārnesuma pārslēgšanas kloķu vietā ir uzstādītas pogas, kas mašīnu padara vieglāk vadāmu. Sevišķi noderīgi tas ir nepieredzējušiem vadītājiem. Šogad ziema atnākusi ar pavisam necilu sniega kārtu, tāpēc neizdevās izmēģināt visu bezceļa potenciālu. Kaut gan šādi tādi iespaidi no braukšanas pa bezceļiem palikuši. Mašīnas iespējas stipri pārsniedz vadītāja baiļu slieksni. Tas ir, bailes iebuksēt rodas daudz ātrāk, nekā rodas reāla situācija ''iesēsties''. Pat paši drosmīgākie kolēģi, kas devās izmēģināt pašas purvainākās vietas, veiksmīgi atgriezās atpakaļ.
Vēl tikai piebildīsim, kas šajā mašīnā nepatika Авто@Mail.Ru lasītājiem? Pirmkārt, lasītājiem nepatika riteņu dubļusargi un hromētais mašīnas priekšgals. Otrkārt, lasītāji nebija apmierināti ar pārāk mazo kravas kasti, kas patiešām ir par mazu lauksaimniecības darbiem. Treškārt, nepieņemami izrādījās plastmasas bamperi. Konstruktori gan netaisās atteikties no plastikāta – metāla bamperi neatgriezeniski palikuši 80-tajos. Pie pārējā gan konstruktori ir piestrādājuši. No hromētās priekšdaļas atteikušies un sākot sērijveida ražošanu, būs iespējams pasūtīt gan pašreizējo mašīnu ar īso kravas kasti, gan garo bāzes modeli. Pie tam, jau rūpnīcā, automobili, pēc izvēles, varēs aprīkot ar nepieciešamo aprīkojumu: no piena mucas līdz sniega tīrītājam.
Lasītāji uzdeva arī nepatīkamus jautājumus: vai ''Jermaks'' lūzīs tikpat bieži un tik pat ātri sarūsēs kā ''Gazeles''. Konstruktori atbildēja, ka ar rūsu esot tikuši galā – beidzot esot sākusies virsbūvju cinkošana, modernizēts gruntēšanas process. Tāpēc mašīnai problēmu ar koroziju nebūs. Un, tā kā mašīnas priekšgals izgatavots no plastikāta, tur nebūs kam rūsēt. Arī pie mašīnas kvalitātes un izturības ir piestrādāts: jau konstruējot ''Gazele-Biznes'', rūpnīca atteicās no piegādātājiem, kuri gatavoja brāķi. Arī pašā rūpnīcā tiek ieviesta kvalitātes sistēma.
Tā, pa īstam jauno mašīnu varēs novērtēt tikai tad, kad sāksies sērijveida ražošana. Lai gan, jau tagad redzams, ka dažas nepilnības novērst neizdosies. Būsim godīgi: ''Gazeles'' kabīnes tiek ražotas vairāk kā 15 gadus, un nav zināms, kad sāks ražot jaunāku modeli. Motorus un pārnesumkārbas rūpnīca pati neražo un ir spiesta pirkt. Tas sadārdzina mašīnas cenu. Par Gorkijas kravinieku kvalitāti būs ko teikt arī vienkāršajiem autovadītājiem. Bet tajā visā ir arī pozitīvais – rūpnīca ne tikai cenšas strādāt, bet arī ieklausās automobiļu lietotāju vajadzībās un ieteikumos.