Par šiem jautājumiem liek aizdomāties kampaņa „No vadītāja līdz izvadītājam ir viena glāze", kuru šodien, 14.jūnijā, uzsākusi Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Valsts policiju. Kampaņas video klips ir šeit: http://ej.uz/dtvc. Kampaņas materiāli imitē reālas, baisas avārijas sekas, kam pie vainas ir sēšanās pie stūres alkohola reibumā. Kampaņa liek aizdomāties par dzērājšoferu turpmāko dzīvi pēc avārijas. Nereti iereibušais vadītājs ir vismazāk cietušais paša izraisītā avārijā, kamēr citi pasažieri gājuši bojā. Visu atlikušo dzīvi šim cilvēkam jādzīvo ar domu, ka viņš ir traģēdijas vaininieks un „izvadījis" sev tuvus cilvēkus.
Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss kampaņas atklāšanā uzsvēra ikgadējo pretalkohola kampaņu pozitīvos rezultātus. Piemēram, pagājušajā gadā Jāņu brīvdienās nebija neviena avārijās bojāgājušā un A.Matīss pauda cerību, arī šīgada svētki būs tādi paši.
CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš kampaņas skarbi emocionālo uzrunas formu pamato ar šī gada laikā strauji pieaugušo avāriju skaitu, ko izraidījuši dzērājšoferi. „Gads sākās ar traģisko avāriju Krāslavas apkārtnē, kad alkohola dēļ dzīvību zaudēja septiņi jaunieši. Līdz šai dienai bojā gājuši jau desmit dzērājšoferi. Tas ir ļoti daudz, ja salīdzina ar pērno gadu, kad piecos mēnešos bojā gāja septiņi cilvēki. Šogad 2,2 reizes pieaudzis to ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros vismaz viens vadītājs ir bijis alkohola reibumā. Tieši tādēļ ir pienācis laiks ar radikālām metodēm vērsties pie sabiedrības, lai izskaustu pēc vairāku gadu pārtraukuma atkal augošo tendenci – dzert un braukt. Avārijas, kuras izraisa dzērājšoferi parasti tiek veiktas ar auto vrakiem, kuriem īstā vieta ir šrotos, nevis uz ceļa. Tādēļ, mūsuprāt, situāciju var uzlabot auto konfiskācija un regulāri reidi reģionos, kur notiek vistraģiskākās avārijas. Psihoterapeiti saka, ka cilvēkam vajag kādu, kas ir augstāks par viņu – pārrauga un kontrolē viņa darbību. Ceļu satiksmē tie ir sodi, kas Latvijā, salīdzinot ar citām valstīm, alkohola ziņā ir vieni no bargākajiem."
Valsts policija norāda, ka sabiedrības attieksme pret transportlīdzekļu vadīšanu reibumā sakņojas arī ģimenē. Diemžēl likuma sargi nereti aiztur iereibušus autovadītājus, kuru mašīnās ir ģimenes locekļi, kas, acīmredzot, nav iebilduši pret neprātīgu rīcību – vadīt auto reibumā.
Valsts policijas Satiksmes uzraudzības biroja priekšniece Vineta Mistre stāsta, ka policijas darbinieki, ierodoties notikuma vietā, nereti ir patiesi šokēti par to, kādas traģēdijas un negadījumi ir notikuši un ka tie vispār ir notikuši: „Autoavārijās cieš veselas ģimenes, radinieku grupas, tas nozīmē, ka tēvi un mātes ir riskējuši, iereibuši vedot savus bērnus, tāpat nereti arī tuvi draugi nav bijuši viens otram labi padomdevēji. Tas patiesi satrauc. Kurš gan cits, ja ne paši tuvākie, var palīdzēt viens otram, atturot no automašīnas vadīšanas reibumā?"
Valsts policija tāpat kā ikdienā, arī svētku periodā dosies reidos visā Latvijā, pastiprināti kontrolēs autovadītājus, uzsvaru liekot uz alkohola un ātruma kontroli. Vienlaikus policija aicina ikvienu būt atbildīgam un tālredzīgam, neriskēt ar savu vai tuvinieku veselību un dzīvību, jo avārija patiešām ir murgs, no kura atmosties nevar nekad.
Viedokli pret transportlīdzekļu vadīšanu reibumā pauž arī kampaņas atbalstītāji. „Statoil Fuel & Retail Latvia" izpilddirektore Ilze Siliņa: „Neviens gadījums, kad cilvēks brauc dzērumā pie stūres, nav attaisnojams. Un nav attaisnojama rīcība, kad mēs – līdzbraucēji, šādu situāciju pieļaujam. „Statoil" Latvijā drošas braukšanas kultūrai pievērš lielu vērību, tādēļ atbalsts šādai aktivitātei ir ne tikai vēlme paveikt sociāli atbildīgu lietu, bet uztveram to arī kā mūsu pienākumu.
„ERGO Latvija" Transportlīdzekļu, OCTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors Ivars Vismanis: „Liela daļa sabiedrības apdrošināšanu uztver galvenokārt kā iespēju saņemt atlīdzību par bojājumiem automašīnai, tomēr nevajadzētu aizmirst, ka OCTA paredz atlīdzību arī cietušajām personām. Ja avārijas izraisītājs būs vadījis transporta līdzekli alkohola reibumā, apdrošinātājs pēc atlīdzības izmaksas gan par „dzelžiem", gan par cietušajām personām, izmaksātās atlīdzības regresa kārtībā piedzīs no vainīgās personas. „ERGO" praksē līdz šim lielākā OCTA gadījumā personai izmaksāta atlīdzība ir vairāk nekā 40 000 eiro. Nopietnu un smagu traumu gadījumos atlīdzības tiek maksātas daudzu gadu garumā, maksimālajam limitam sasniedzot piecus miljonus eiro par negadījumu. Vai reibušie autovadītāji rēķinās ar šādām izmaksām?"
Alus darītavas „Aldaris" valdes priekšsēdētājs Tomass Kure Jakobsens: „Protams, ka Līgo un Jāņu svinības nav iedomājas bez daudzām senām tradīcijām, tai skaitā alus baudīšanas. Taču savs laiks svētkiem, savs atpūtai. Mēs aicinām visus autovadītājus būt prātīgiem un apzinīgiem, un svinību laikā atturēties no alkoholisko dzērienu lietošanas, tā vietā izvēloties bezalkoholiskos, atspirdzinošos dzērienus. Kampaņas laikā plānojam Valsts policiju nodrošināt ar 10 000 litru minerālūdens, ko policija reidu laikā dalīs autovadītājiem, kas būs apzinīgi un nebūs lietojuši alkoholiskos dzērienus. Tāpat pirmssvētku un svētku laikā visās lielākajās Jāņu svinību vietās Latvijā un vairākos Rīgas bāros un krogos tiks dalīti īpaši alus paliktnīši, informējot par nopietnajām sekām, kas var iestāties, vadot automašīnu alkohola reibumā."
Kampaņas „No vadītāja līdz izvadītājam ir viena glāze" laikā, līdz jūnija beigām, reklāmas tiks izvietotas televīzijā, radio un vidē, kā arī īpaša uzmanība tiks pievērsta informēšanai internetā un sociālajos tīklos. Savukārt pie tirdzniecības centriem „Alfa" un „Mols", kā arī laukumā Brīvības bulvāra un Tērbatas ielas stūrī ir izvietoti avarējušu mašīnu vraki; garāmgājēji, piezvanot uz instalācijas stendā redzamo bezmaksas tālruni, varēs noklausīties uz patiesiem notikumiem balstītu stāstu par katru notikušo avāriju.
Kampaņas „No vadītāja līdz izvadītājam ir viena glāze" idejas autori un īstenotāji ir SIA „McCann Riga". Satiksmes drošības kampaņa tiek līdzfinansēta no OCTA līdzekļiem. Kampaņu atbalsta AAS „ERGO Latvija", SIA „Statoil Fuel & Retail Latvia" un AS „Aldaris".