Kopumā attieksmi pret naudu nav mainījuši 30% vīriešu un 23% sieviešu. Līdz ar to, atbildot uz jautājumu, kā pēdējā laikā mainījusies respondentu attieksme pret naudu, saprotams, ka tieši sievietes (60%) vairāk kā vīrieši (58%) sākušas sekot līdzi saviem tēriņiem un attiecīgi 20% sieviešu un 17% vīriešu sākuši analizēt tos.
"Jau iepriekšējos pētījumos esam guvuši apliecinājumu tam, ka sievietes ir tās, kuras vairāk rūpējas par ģimenes budžetu. Arī šis pētījums parāda, ka savu personīgo budžetu regulāri plāno 52% Latvijas sieviešu un 44% vīriešu. Tikmēr reizēm savu personīgo budžetu plāno 38% vīriešu un 35% sieviešu," secina Signe Bierande, Naudas plānošanas centra vadītāja. "Analizējot iegūtos datus, būtiski ir izšķirt atbildes "plānoju regulāri" vai "tikai reizēm". Budžeta jeb savas naudas plānošana ir efektīva tikai tad, ja to dara regulāri - katra Latvijas iedzīvotāja, neskatoties uz dzimumu, finansiālā veselība ir valsts ekonomikas atjaunošanās pamats."
Atbildot uz jautājumu par to, kas ietekmējis respondentu attieksmes maiņu pret naudu, vīriešiem (64%) vairāk nekā sievietēm (57%) iemesls bijis ienākumu samazināšanās. 44% sieviešu un 40% vīriešu atzīst, ka iemesls ir bijis arī bailes un neziņa par rītdienu.
"Lai gan situācija ekonomikā dažkārt mainās pa stundām, bailes un neziņu par rītdienu iespējams mazināt jau laikus veidojot uzkrājumus "nebaltām dienām". Uzkrājumi būs arī kā "drošības spilvens" ienākumu samazināšanās gadījumā. GE Money Bank pētījuma rezultāti liecina, ka, piemēram, 21% vīriešu ar saviem esošajiem uzkrājumiem varētu iztikt 6-12 mēnešus, 8% - vairāk nekā gadu; sievietēm attiecīgi šie rādītāji ir 19% un 4%. Tomēr uz visa sabiedrības fona šie skaitļi ir niecīgi, tādēļ ikvienam būtu rūpīgāk jāmēģina izanalizēt savus ienākumus un izdevumus, un mēģināt sākt atlikt naudu uzkrājumiem, lai cik tas arī sākumā nešķistu sarežģīti un varbūt neiespējami, " norāda Nora Grase, GE Money Bank Komunikāciju daļas vadītāja.
Kā sievietēm, tā vīriešiem naudas šobrīd visvairāk pietrūkst lielāku pirkumu iegādei un ārzemju ceļojumiem, bet daļai arī ikdienas primārajām vajadzībām un obligātajiem maksājumiem.
Aptauju veica sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS, tajā piedalījās 600 Latvijas iedzīvotāju.
Par Naudas plānošanas centru
Biedrība Naudas plānošanas centrs (NPC) ir sadarbībai atvērta neatkarīga sabiedriskā labuma organizācija, kuras mērķis ir Latvijas iedzīvotāju izglītošana un konsultēšana personīgā budžeta plānošanas jautājumos. To 2007. gada maijā dibināja AS GE Money (tagad - GE Money Bank) un Rīgas Starptautiskā ekonomikas un biznesa administrācijas augstskola. Savu mērķu īstenošanai NPC iedzīvotājiem sniedz virtuālas konsultācijas personiskā budžeta plānošanā un informatīvu palīdzību finanšu krīzes situācijās: info@vissparnaudu.lv, www.vissparnaudu.lv. NPC uzturēšanu un pamatdarbību nodrošina AS GE Money Bank, papildu aktivitātes tiek īstenotas ar piesaistīto partneru atbalstu.
Dzīvesstils » Vīriešiem
Vīriešiem vairāk nekā sievietēm nauda saistās ar pārticību un bezrūpību
Lelde Sāre, 23.07.2009. 09:36
Naudas plānošanas centra (NPC) un GE Money Bank veiktajā pētījumā noskaidrots, ka vīrieši naudu vairāk asociē ar bezrūpību un pārticību, bet sievietes - ar obligāto maksājumu veikšanu. Stiprā dzimuma pārstāvji arī ir tie, kuri ekonomiskās lejupslīdes laikā lielākoties nav mainījuši savu attieksmi pret naudu un tās izlietojumu.