Augstāk minētais apsekojums pierāda, ka iedzīvotāji ir atvērti riskam un izvēlas paši par sevi rūpēties negaidītu zaudējumu gadījumā, ko var radīt tādi tipiskākie pamatriski kā ugunsnelaimes, kaimiņu izraisītas ūdens noplūdes u.c. Turklāt, kā izrādās, bieži vien neapdrošinātais mājoklis ir vienīgais īpašums.
Pētījuma laikā tika aptaujāti vairāk kā 1000 respondenti visā Latvijā, lai noskaidrotu, cik aktīvi tiek izmantota īpašuma apdrošināšana. Analizējot pētījuma rezultātus, var secināt, ka īpašumu apdrošināt izvēlas 32 procenti privātmāju īpašnieku, savukārt dzīvokļus apdrošina tikai 17 procenti respondentu. Interesanti, ka mājokļu īrnieki savā izvēlē ir daudz gatavāki riskēt - tikai 6 procenti no mājsaimniecībām, kas īrē mājokli, izvēlas to apdrošināt.
"Privātmāju īpašnieku izteiktā motivācija apdrošināties ir saprotama, jo pat pie salīdzināmām īpašuma kvadrātmetra cenām absolūtā izteiksmē privātmājas īpašnieks ir pakļauts daudz lielākam zaudējuma riskam. Tomēr izteiktu satraukumu rada fakts, ka dzīvokļu īrnieku motivācija apdrošināt mājokļus ir ļoti zema. Lai gan mājokļa īres gadījumā īrniekam nav saistoši riski, kas attiecas tikai uz pašu mājokli bez iedzīves, jo par to atbildību uzņemas mājokļa īpašnieks, tomēr īrnieks nebūs pasargāts no iespējamiem negadījumiem, kas var skart viņa personīgo iedzīvi, piemēram, mēbeles, audio-video tehniku un citas vērtīgas mantas. "Baltas" mātes kompānijas RSA dati liecina, ka Lielbritānijā iedzīves apdrošināšanu izmanto 75 procenti mājsaimniecību un tā ir pat populārāka par īpašuma apdrošināšanu, ko izmanto tikai 60 procenti," skaidro Aivars Vilnītis, AAS "Balta" Pārdošanas direktors.
Aplūkojot pētījuma rezultātus dalījumā pa reģioniem, vislielākais apdrošināto īpašumu īpatsvars ir vērojams Vidzemē un Kurzemē - attiecīgi 36 un 32 procenti. Rīgā ir apdrošināti 20 procenti īpašumu, Latgalē šis rādītājs ir 26 procenti. Savukārt vismazāk apdrošināto īpašumu ir Zemgalē un Rīgas rajonā, kur apdrošināti ir tikai 18 procenti īpašumu.
Neskatoties uz augstu neapdrošināto īpašumu līmeni, pētījumā ir vērojama pozitīva tendence, ka biežāk apdrošināšanu izvēlas iegādāties tās mājsaimniecības, kurās ir bērni.
"Cilvēki, kuri dzīvo vieni vai bez bērniem, ir gatavi uzņemties lielāku risku, jo labi apzinās, ka iespējamo zaudējumu gadījumā lielākie cietēji būs tikai paši. Savukārt ģimenēs ar bērniem cilvēki vairāk izvērtē iespējamos riskus un vēlas parūpēties par savu un savu bērnu labklājību, pasargājot viņus no iespējamiem finansiāliem zaudējumiem vai ilgstoša diskomforta, ko varētu radīt nelaimes gadījuma seku likvidēšanai nepieciešamie finansiālie līdzekļi vai remontdarbi," skaidro SKDS projektu direktore Diāna Kalniņa.
Dati par pētījumu
2010.gadā AAS "Balta" sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS veica socioloģisko aptauju, lai noskaidrotu, cik liels skaits iedzīvotāju apdrošina savus mājokļus. Kopumā tika aptaujāti 1061 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Izlase ir reprezentatīva attiecībā pret ģenerālo kopumu (Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem vecumā no 18 līdz 74 gadiem). Aptaujā izmantotā metode: tiešās intervijas respondentu dzīves vietās.
Par AAS "Balta"
AAS "Balta" ilgstoši ir viens no vadošajiem apdrošināšanas uzņēmumiem Latvijā, kuru Latvijas iedzīvotāji jau vairāku gadu garumā atzinuši kā mīlētāko apdrošināšanas zīmolu un 2009.gadā atzinuši par godīgāko apdrošināšanas kompāniju.
AAS "Balta" ietilpst RSA Group (Royal Sun Alliance Group), kas ir viena no pasaulē vadošajām starptautiskajām apdrošināšanas grupām ar 300 gadu pieredzi. Tā piedāvā apdrošināšanu vairāk nekā 130 valstīs. Grupas uzņēmumos strādā aptuveni 22 tūkstoši darbinieku. Plašāka informācija internetā http://www.rsagroup.com.