Socioloģiskajā aptaujā secināts, ka latviešiem nepatīk izcelties un 46% respondentu cenšas pielāgoties apkārtējiem, 35% uzskata, ka seko modes tendencēm, bet tikai 20% cenšas būt pamanāmi ar apģērba palīdzību. Vīrieši ir drosmīgāki par sievietēm un daudz mazāk baidās būt pirmie, kas izmēģina ko jaunu. Modes dizaineris Gints Bude apstiprināja, ka viņa novērojumi par vidējo latvieti sakrīt ar tiem, ko atklāj SKDS pētījums: „Es arī par Latvijas iedzīvotājiem atbildētu tā kā viņi novērtējuši sevi paši. Latvieši domā par to, kā izskatīties vietā, uz kuru dodas, kā būs apģērbušies apkārtējie, tie nelabprāt vēlas izcelties, drīzāk baidās to darīt.”
62% aptaujāto ikdienā izvēlas brīvo stilu, 43% dod priekšroku klasiski elegantajam, bet 20% ikdienā labprāt ievēro lietišķo stilu.
Pētījums vēsta, ka sievietes iegādājas tērpus biežāk, taču kopumā tērē mazāk nekā vīrieši. Vidēji dārgākais pirkums par vienu apģērbu dāmām ir 115 Ls, bet kungiem 120 Ls. Mēnesī sievietes par drēbēm maksā 36 Ls, bet vīrieši 45 Ls. Jaunieši apģērbam tērē mazāk un pievērš mazāku uzmanību kvalitātei, jo labprātāk drēbes maina biežāk, nevis vēlas tās saglabāt ilgtermiņā.
Par jaunākajām modes tendencēm 35% latviešu uzzina no apkārtējiem pasākumos, garāmejot vai sabiedriskajā transportā, 30% ietekmējas no apģērbu veikaliem, 26% no internetā pieejamās informācijas un tikai 22% no modes žurnāliem.
Respondenti uzskata, ka Latvija ir otra stilīgākā valsts pasaulē pēc Francijas, ierindojot 3. vietā Itāliju, 4. Igauniju, 5. Lietuvu, bet pēdējā vietā atstājot ASV iedzīvotājus, kuriem vēl daudz jāmācās par modes tendencēm un veiksmīgām apģērba kombinācijām.
„Sievietei nopirkt apģērbu ir tas pats, kas vīrietim mašīnu, viņas pievērš uzmanību katrai detaļai,” salīdzināja Bude. Baltika Group vadītājas Marutas Ērgles novērojumi liecina par vēl vienu sieviešu un vīriešu atšķirību: „Kungs pirks drēbes tikai tad, kad viņam tās patiesi vajadzēs un atlikt vairs nevarēs. Sieviete var nopirkt kažoku augustā, paredzot, ka pienāks arī decembris.” Maruta Ērgle novērojusi, ka vīrieši iepirkšanās laikā daudz vairāk uzticas pārdevējām un veikalos stāsta savus dzīves stāstus.
Pētījums vēsta, ka latvietis apģērbjas vidēji 8 minūtēs un jo vecāks cilvēks, jo ilgāk to dara. Gints Bude dalījās pieredzē, ka modeles to dara 2 – 3 minūtēs, bet Maruta Ērgle pastāstīja, ka veikala ģērbtuvē pircējs var pavadīt pat 1, 5 stundu. „Latvieši dzīvo ar konkrētiem apģērbu algoritmiem – katrs zina, kādas bikses vilkt pie konkrētās blūzītes,” uzskata Bude.
Baltika Group sadarbībā ar pētījumu centru SKDS pētījuma dalībnieki bija 1000 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18-74 gadiem.
Foto: Pētījumā noskaidrots, kā ģērbjas Latvijā. Foto (c) Melanie Allan