Pētera Sidara (dz. 1948), dzimuša liepājnieka, mākslinieciskā izglītība sakņojas dažādu lietišķo mākslas veidu apguvē. 1960.gados 3 gadus viņš studējis Liepājas Lietišķās mākslas vidusskolas (LMV) Keramikas nodaļā, 1972.gadā pabeidzis Liepājas LMV Dekoratīvās mākslas un interjera nodaļu, bet 1978.gadā – Latvijas Valsts mākslas akadēmijas Tekstilmākslas nodaļu. Studijas akadēmijā sakrita ar laiku, kad Tekstilmākslas nodaļas vadītājs bija latviešu profesionālās tekstilmākslas skolas pamatlicējs un izcils gobelēnu meistars Rūdolfs Heimrāts, kura darbība iezīmēja aizsākumus Latvijas tekstimākslas uzplaukumam. Rūdolfs Heimrāts bija arī toreiz topošā mākslinieka Pētera Sidara diplomdarba vadītājs. Tekstilnieki, atšķirībā no pārējo stājmāklsas nodaļu studentiem, varēja izmantot lietišķības aizsegu, lai atvairītu modros sociālistiskā reālisma uzraugus, un iegūt iespēju izcelties ar ļoti radošu un brīvu pieeju.
Radošums un brīvība ir Pētera Sidara daiļrades vadmotīvs, kura priekšplānā izvirzās prieks par dažādu materiālu sniegtajām iespējām. Ieskatoties līdzšinējo veikumu klāstā, var izsekot vairākus mākslinieka radošajai iecerei pakārtotus motīvu lokus (sākot ar tekstilu, keramiku, glezniecību, čūskādu un citu materiālu laminējumiem, daudzveidīgām dabas izejvielām u.c.), no kuriem visplašāko atzinību izpelnījās ar vara stiepli papildinātie linu velki – tekstilijas „Mirāža” dažādās variācijās, 1992.gada „Saule” (optiskā un sintētiskā šķiedra, filcs, jaukta tehnika), kas nodrošināja Pēterim Sidaram iekļūšanu prestižajā Lozannas 15. Tekstilmākslas biennālē, kā arī presēto kūdras podiņu objekti, sūkļu kompozīcijas, karstlīmes skulptūras un plastmasas kausējumi. Šie un citi šķiedras meklējumi paralēli personālajām izstādēm, kurās pieteiktas jaunas vai turpinātas jau atrasta materiāla piedāvātās iespējas, veicina autora regulāru līdzdalību starptautiskajā apritē.
Pētera Sidara personālizstādes „Nāc un ej!” aizkadrā ir organiskā šķiedra, kas pavada gandrīz katras pilsētas ielas un laukumus, proti, vārnu ekskrementu atstātās baltās pēdas un faktūras uz trotuāra. Mākslinieks kā šķiedras pētnieks, apbruņojies ar fotokameru, ir nobildējis vārnām raksturīgās atstātās zīmes un kompozīcijas, izmantojot datora programmu, pārveidojis tās košu, visbiežāk kontrastējošu krāsu salikumos.
Kopumā izstādē LNMM Radošajā darbnīcā apskatāmas 8 krāsainas abstrakcijas – gleznojumi, kas caur augsto stājmākslas izteiksmi atsvešina no sākotnējā izejmateriāla, piedāvājot skatītājam veidot brīvās asociācijas un saskatīt dažādus tēlus. Pilsētā vārnu ekskrementi iezīmē viņu pulcēšanās vietu, bet izstādē caur Pētera Sidara veiktajām transformācijām un radošo pieeju – interesantas līnijas, formas un spilgtas krāsas, tādējādi iegūstot citu dimensiju.
Mākslinieka personālizstādes nosaukums „Nāc un ej!” aicina izstādes apmeklētājus iemantot putniem līdzīgo neatkarību, kas mums, atšķirībā no viņiem, neizpaužas fiziskajā, bet gan garīgajā lidojumā un brīvībā atraisīt savu fantāziju, paturot prātā gleznu paradoksālo izcelsmi, jo tā apliecina radošās pieejas neizsmeļamās iespējas.
SAISTĪTIE PASĀKUMI:
* 2009.gada 6.septembrī plkst. 15:00 Svētdienas sarunas muzejā: tikšanās ekspozīcijā ar mākslinieku Pēteri Sidaru un izstādes kuratori Sniedzi Kāli
Attēlā: Pēteris Sidars. "Kompozīcija 61". 2009. Plastika, eļļa. Autora īpašums.
LNMM izstāžu zāles Arsenāls Radošā darbnīca (Torņa iela 1) darba laiki:
Katru dienu 11:00 – 17:00, kase 11:00 – 16:45
Ceturtdienās 11:00 – 19:00, kase 11:00 – 18:45
Pirmdienās slēgts
Biļešu cenas:
Pieaugušie: 1,00 (0,70)* Ls. Skolēni, studenti, pensionāri: 0,50 (0,30) Ls
* Iekavās norādītas cenas 1 apmeklētājam grupā, kurā ir vismaz 8 dalībnieki. Grupas vadītājam ieeja bez maksas.
Kultūra un māksla » Izstādes
Tiks atklāta Pētera Sidara personāizstāde “Nāc un ej!”
Nataļja Sujunšalijeva, 12.08.2009. 12:59
No 1. līdz 20.septembrim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles “Arsenāls” Radošajā darbnīcā (II stāvā, Torņa ielā 1, Vecrīgā) skatītāji varēs iepazīties ar mākslinieka Pētera Sidara jaunākajiem darbiem viņa personālizstādē “Nāc un ej!”.
Lasi vēl...