Izstāde „Privāts” ir veidota kā konceptuāls projekts izstādīšanai Maskavā. Kopumā tajā skatāmi vairāk nekā 150 dažādās tehnikās veidoti darbi, kas Latvijā vēl nav redzēti. LNMM direktore Māra Lāce sacīja, ka izstādes mērķis bijis „rādīt, stāstīt par privāto telpu, kādu to saredz septiņi mākslinieki”. Savukārt izstādes kuratore Alise Tīfentāle uzsvēra, ka „izstādes mērķis bija parādīt dažādu paaudžu autoru darbus, jo izstādē skatāmi gan pazīstamā fotogrāfa Gunāra Bindes, gan jaunā fotogrāfa Alņa Stakles darbi”.
Izstādes ekspozīcija oficiāli sākas ar fotogrāfa Gunāra Bildes fotogrāfiju sēriju „Hallo Maskava!”, kas veidotas no šīs dokumentālās filmas, fiksējot lielākoties privātus mirkļus no Maskavas iedzīvotāju ikdienas. Ikdienas dzīves liecības portretos un cilvēku vides veidoto attēlu fiksējusi ir Inta Ruka darbu sērijā „Mani lauku ļaudis”, ļaujot melnbaltajām fotogrāfijām uzrunāt ikvienu to aplūkotāju un radīt minējumus par šo cilvēku likteņiem. Savukārt Zenta Dzividzinska melnbalto fotogrāfiju sērijā „Servotūts” piecu gadu garumā izsekojusi kāda nekustamā īpašuma liktenim, fokusējoties uz tā mītošo šķūnīti.
Viena no atklātākajām ekspozīcijām ir „Mūsdienu latvieši”. Tās autors ir Arnis Balčus, kurš „Arsenāls” izstāžu zālē ir uzbūris dzīvojamo istabu, kurā esošās fotogrāfijas atspoguļo latviešu dzīvi padomju laikos un mūsdienās, norādot arī uz latviešu sajaukšanos ar citām kultūrām (apskatāms fotogrāfa bijušās draudzenes aziātes kailfoto un sievas – čadrā tērptas musulmanes fotogrāfijas), bet video instalācijā – dzīvojamā istabā esošajā televizora ekrānā – skatāma īsfilma par latviešu emigrācijas problēmu un cerībām, ka mājupceļš tomēr tiks mērots. Savukārt Romāna Korovina veidotais foto stāsts „Dārzs pie jūras” liek skatīties uz to, kā uz lielu pierakstu blociņu – apkārt fotogrāfijām ar krāsainu mārkeri gan latviešu, gan angļu valodā ir pierakstītas dažādas piezīmes, komentāri, savukārt siena kaudze telpas stūrī un video stāsts, kurā redzams autora skatījums uz dabu un tajā esošajām lietām, šķietami ideoloģiski konfliktē, sniedzot ironijas un viegla joka iespaidu.
„100 istabas” ir Viļņa Vītoliņa veidotā izstāde, kura nojauc privātās telpas jēdzienu, liekot ikvienam ieskatīties sabiedrībā populāru vai vienkāršu cilvēku dzīves telpā. Liela izmēra fotogrāfijās, kuras pasūtījis pats mākslinieks, lai „tajās var ieiet”, redzamas sterili tīras vai mākslinieciskā gaisotnē pārņemtas dzīvojamās istabas, tikpat haotiskas vai arī perfektas darba istabas. Autors ļauj saskatīt pat vissīkāko istabā esošo detaļu, radot maksimālu klātesamības efektu. Tikpat reālas šķiet arī Alņa Stakles fotogrāfiju sērija „Māju sajūta”, kas tapusi vēlā krēslas stundā un iemūžinājusi dažādu māju un to apkārtējās vides radīto telpu, savukārt tieši šķietami sterilais perfekcionisms un māju logos degošā gaisma liecina par to neizmērojamo dzīvīgumu. Fotogrāfijas ļauj būt vienkāršam vērotājam, lai gan šķiet, ka noteiktā privātuma robeža ir pārkāpta.
Izstāde „Privāts” Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zālē „Arsenāls” skatāma līdz 18. oktobrim.
Foto: Anrijs Požarskis