Izstāde pieejama ikvienam, jo tās organizatori iespēju aplūkot plakātus dāvina bez maksas, tomēr nejaušais tajā neiemaldīsies. Izstāde apzināti veidota kā pārdomāts gala mērķis plakātmākslas baudītājiem, ironiski liekot pārvarēt nelielus šķēršļus – īstās ieejas atrašanu, kā arī kolorītu kāpienu pa padomju laika kāpnēm.
Veiksmīgi nonākot izstādes stāvā, skatam paveras izbijušās fabrikas platība, kuras vēriens uz brīdi aizrauj elpu. Latvijas plakātmākslas ievērojamākie darbi hronoloģiskā secībā izvietoti slejās gar logiem, atsevišķi – iekārti trosēs starp kolonnām. Telpas plašums un industriālais stils veido saskanīgu ansambli ar izstādītajiem plakātiem, tādejādi apliecinot pasaulē populāro tendenci apgūt industriālas ēkas kā pateicīgu vietu mākslas darbu izstādīšanai.
Izstādes mērķis ir sniegt kvalitatīvu izziņas materiālu par plakātos pausto vēstījumu. Plakāts ir mākslas veids, kas caur zīmju un simbolu valodu tieši attaino kultūras un laicīgās varas savstarpējās attiecības. Repertuārs aptver plašu tēmu klāstu, kur plakāts darbojas kā nozīmīgs medijs kultūras dzīvē, sportā, politikā, ekoloģijā un sociālajās attiecībās.
Plakāti – kultūras notikumu afišas - ir rūpīgi izstrādāti un vizuāli pārdomāti. Šajā nišā dominē teātra tēma, kurā izstādes ietvaros darbojušies Juris Dimiters, Gunārs Zemgals, Laimonis Šēnbergs, Ilmārs Blumbergs un Juris Putrāms. Spilgtus modes tēmas plakātus piedāvā Georgs Smelters, kas veidojis reklāmas plakātus padomju laika svarīgākajai modes iestādei – Rīgas Modeļu namam.
Plakātu mākslas 20. gs. 20tos un 30tos gadus pārliecinši iezīmē reklāma dažādiem produktiem un pakalpojumiem. Piemēram, grafiķis Sigismunds Vidbergs piedāvā slavenās velosipēdu firmas „Ērenpreis” reklāmas plakātu. Kolorīts ir Jāņa Liepiņa reklāmas plakāts „L. P. C. Savienības piena restorāns”, kas šķietami apvieno nesavienojamo – tautas tērpu, kas tiek asociēts ar folkloru, un piena produktus tā laika modernākajā veidolā.
Atmiņā paliekošu iespaidu atstāj plakāti, kas skar sociālpolitiskas tēmas. Šo plakātu autori atspoguļo precīzi definētu domu, kuras mērķis ir atstāt ietekmi uz skatītāju. Nereti spēcīgākie līdzekļi emociju raisīšanai ir humors vai klaji provokatīvi vēstījumi. Izstādes autori, kas pārstāv sociālpolitisko nišu, ir jau minētie plakātisti - Juris Dimiters, Laimonis Šēnbergs, kā arī Visvaldis Asaris,Vilnis Piķis u.c. Viņu radītie plakāti bieži ironiskā manierē runā par nozīmīgiem, pretrunīgiem un sabiedrībā aprunātiem notikumiem.
Izstādes durvis ir atvērtas katru dienu līdz 30. septembrim no plkst. 10:00 līdz 18:00.
Foto: Helija Tetere