Izstādē piedalījās 88 galerijas un 13 izdevēji, kuri pārstāvēja 23 valstis. Šī gada izstāde izcēlās ar raibu dalībvalstu sastāvu. Līderpozīcijas ieņēma organizētājvalsts Francija ar 20 galerijām, Vācija piedalījās ar 11 galerijām, Amerika ar 10, Lielbritānija ar 7, Nīderlande ar 6 galerijām. Japānai un Spānijai bija 5 galerijas katrai, Itālijai 3, divas galerijas – Ziemeļāfrikai, Dānijai, Arābu Emirātiem, Somijai, Irānai, Tunisijai, bet Austrija, Beļģija, Ķīna, D- Koreja, Ungārija, Portugāle, Krievija, Libāna, Maroka sevi pārstāvēja ar vienu galeriju. Jāpiebilst, ka izstādē – „gadatirgū” drīkst piedalīties tikai foto galerijas un izdevniecības, neatkarīgiem autoriem jāmeklē zem kā paslēpties.
Parisphoto cita citai blakus bija izstādītas visdažādāko žanru fotogrāfijas, sākot no dokumentālās fotogrāfijas (kas tomēr bija vairākumā), līdz HDR tehnikā izpildītai debesskrāpju ainavai. Manu uzmanību vairāk piesaistīja dokumentālais žanrs, it sevišķi autori, kuri jau sen iegājuši fotogrāfijas vēsturē kā nozīmīgi fotogrāfi – Anrī Kartjē Bresons (Henry Cartier Bresson), Roberts Franks (Robert Frank), Mens Rejs (Man Ray), Ričards Avedons (Richard Avedon), Žaks Anrī Lartigs (Jacques Henri Lartigue) un daudzi citi. Pārsteidzoši daudz galerijās varēja atrast Roberta Franka (http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Frank) darbus no viņa ceļojumiem, Londonas galerijā bija atrodama fotogrāfija no viņa ceļojuma pa Lielbritāniju u.tml.
Izstāde atstāj ļoti komerciālu iespaidu, jo tā vairāk vērsta uz cilvēkiem, kuri varētu būt potenciālie pircēji. Pie pašas ieejas sagaidīja BMW stends, jo bez sponsoriem nevar iztikt pat tik liels pasākums. Turklāt, kompānija BMW jau 6. gadu piešķir balvu 12000 eiro apmērā. Katru gadu iepriekš izsludinātā konkursa tematika ir cita, šogad par balvu cīnījās fotogrāfi, kuri iesniedza darbus atbilstoši jautājumam – „Kad pēdējo reizi esat piedzīvojis ko īpašu?” Uzvarētāja godu un balvu saņēma fotogrāfe no Nīderlandes Karīna Kakbēka (Karijn Kakebeeke) par fotogrāfiju „Klaudijas sapnis”, kurā iemūžinātas jaunas afgāņu meitenes bumbas spēle, kas ilgstoši bijusi sievietēm liegta.
Trešo gadu notika arī konkurss jaunajiem talantiem, ko atbalsta Francijas mobilais operators SFR (Concours SFR Jeaunes Talents), kurā savus spēkus var izmēģināt ikviens jaunais fotogrāfs atbilstoši iepriekš izsludinātai tematikai, kas šogad bija „Robežas”. Izraudzītiem laureātiem tika dota iespēja izstādīt savus darbus izstādē.
Izstāžu zāles bija ļoti lielas un fotoattēlu arī daudz, tāpēc beigās piemeklēja nogurums no vizuālās informācijas pārpilnības un es apstājos tikai pie tām fotogrāfijām, kuras tiešām ieinteresēja. Neskatoties uz šīs milzu izstādes komerciālo raksturu (kāds laikam arī ir tās mērķis – dibināt kontaktus, pirkt un pārdot), to noteikti ir vērts aplūkot, kaut vai tāpēc, ka ne jau katru dienu mums ir iespēja aplūkot slavenu fotogrāfu darbus un uzmest aci summām, par kādām tie novērtēti, kas, jāsaka, par dažiem darbiem bija fantastiski augstas.
Dažām galerijām gājis labāk, citām sliktāk, bet Fransuāzas Pavio (Françoise Paviot, Paris) galerija pārdevusi 75% no izstādītajiem darbiem, ieskaitot arī Mena Reja pašportretu par 60 000 eiro. Ņujorkas Hovarda Grīnberga (Howard Greenberg) galerijas veiksmes savukārt bija Moholi Nagi (Moholy Nagi, (http://en.wikipedia.org/wiki/László_Moholy-Nagy)) darbu pārdošana par 130 000 eiro un vienas Ričarda Avedona (Richard Avedon) fotogrāfijas pārdošana par 55 000 eiro. Rekordaugstu cenu sasniedza Roberta Kleina galerija (Robert Klein), kura pārdeva tikko aizsaulē aizgājušā amerikāņu fotogrāfa Irvinga Penna (Irving Penn (http://lookingaround.blogs.time.com/2009/10/07/irving-penn-1917-2009/)) 1951. gada darbu par 265 000 eiro.
Katru gadu izstādē kādas valstis ir goda viesi, šā gada goda viesu statuss tika austrumu valstīm – Irānai un Arābu Emirātiem, to fotogrāfu darbi attēloja Arābu valstīs notiekošo. Vecākās fotogrāfijas bija no 1839. gada. Dārgākie darbi, ko pārdeva Austrumu valstu galerijas, bija Marokas mākslinieces Lallas Essaidas (Lalla Essaydi (http://www.houkgallery.com/index-essaydi.html)) 5 fotogrāfijas.
Kā ziņo izstādes organizētāji, apmeklētāju skaits šogad bijis lielāks kā pagājušā gadā - 40 150, salīdzinājumā ar 37 760 skatītājiem pirms gada.
Jāpiemin, ka vienīgais fotogrāfs no Baltijas valstīm, kuru pārstāvēja Eric Franck Fine Art galerija no Lielbritānijas, šajā festivālā bija izcilais lietuviešu fotogrāfs Antans Sutkus (1937) (Antanas Sutkus, (http://www.artnet.com/artist/24443/antanas-sutkus.html).
Nobeigumā varu teikt, ka šādu izstādi noteikti ir vērts redzēt, kaut vai tāpēc, lai aplūkotu Kartjē Bresona oriģinālprintus, un gūtu kādus iespaidus par fotogrāfijas tirgū notiekošo.
2010. gada Parisphoto notiks no 18.-21. novembrim, tajā pašā vietā, Luvrā, un kā goda viesi šoreiz būs valstis no Centrāleiropas – Polija, Ungārija, Čehija, Slovākija un Slovēnija.
Info: www.parisphoto.fr
Kultūra un māksla » Izstādes
Paris Photo 2009 - fotogrāfiju «gadatirgus»
Kārlis Bergs, 29.11.2009. 23:50
Jau 19. reizi no 19. - 22. novembrim, Parīzē, Luvrā (Carrousel du Louvre) notika vērienīga fotoizstāde Paris Photo 2009. Šis fotogrāfiju «gadatirgus» ir pasaulē plaši pazīstams. Šoreiz skatītājiem tika piedāvāti 19.gs. uzņemti fotoattēli, aizgājušā gadsimta pazīstamāko fotogrāfu darbi, kā arī mūsdienu autoru svaigākie darbi.