Izstādes atklāšanā atskanēja doma nesalīdzināt Subača darbus ar bērna zīmējumiem, jo pirmajā acu uzmetienā tie tik tiešām rada šādu asociāciju. Iedziļinoties šajā domā rūpīgāk, nonāku pie atziņas, ka tas jau ir lielākais kompliments, kādu mākslinieks var saņemt. Tas ir vieglums un domas tīrība, kas staro no mākslinieka darbiem, tāpat kā bērns ir brīvs no aizspriedumiem, mākslinieks ļaujas sajūtu interpretācijai. Īpaši konkrēti šī tendence skatāma jaunāko darbu sērijā, aptverot ap 200 A4 formāta zīmējumus, kuriem raksturīgi vienkārši simboli komplektā ar tā brīža noskaņas atziņu. Līdz ar gadiem, Subača darbi kļūst nevis sarežģītāki, bet vienkāršāki, attiecīgi - patiesāki, tuvojoties sentencei – viss ģeniālais ir vienkāršs.
Deviņdesmito gadu sākumā Māris Subačs pievērsās austrumu kaligrāfijas studijām, kas atspoguļojas māksliniekam raksturīgajā sajūtu interpretācijas stilā. Divas darbu sērijas – 8 darbi maigā akvareļu tehnikā un vairāki desmiti darbi melnbaltā austrumu kaligrāfijā. Jāpiezīmē, ka darbos, nav pausti kādi konkrēti vārdi vai lietu nozīmes, bet gan tīra sajūtu fiksācija.
Personiski izstāde liek sasaukties ar nesenu, mediatīvi gūtu atziņu, proti, laimes apstāklis slēpjas mirkļa burvībā. Nedomājot ne par pagātni, ne nākotni, bet dzīvojot šeit un tagad, apzinoties tagadni un izbaudot katru mirkli, lūk, kaut ko līdzīgu šķiet apguvis mākslinieks, atklājot savu darbu tapšanas procesu. Kā skaidro pats Māris Subačs, darbu tapšanas procesa sākumā ir haoss, domu un sajūtu kopums, tad iztēlē rodas ainas līdz visbeidzot tās tiek realizētas tēlos un atziņās mākslinieka darbos. Mūsdienu skrejošajam dzīves ritmam visai interesants darbu radīšanas process. Piedomājot dziļāk, taisnība vien ir, ja ko rūpīgi plāno iepriekš un vadies pēc plāna, gala rezultāts varbūt būs tīrs, tomēr bez dvēseles. To īpašo miera sajūtu, kas staro no Māra Subača darbiem, mākslinieks šķiet panāk, ieklausoties sevī un ļaujoties mirklim, un tādos darbos vienmēr būs arī dvēsele.
Kā uzsvēra pats Māris Subačs, izstāde ir galarezultāts veiksmīgam komandas darbam. Atļaušos salīdzināt šādi – mākslinieka darbi kā ziedi, izstādes kuratores Ingas Šteimanes un citu izstādes darbinieku veikums – auglīga augsne.
Izstāde aplūkojama no 18. februāra līdz 24. martam izstāžu zālē Rīgas Mākslas telpa.
Foto: Anrijs Požarskis