Anitra Bērziņa bieži strādā plenērā, glezno no dabas arī savā studijā, un kāposti jau ilgstoši piesaistīja viņas uzmanību. Ar savu slideno, jēli zaļo un violeto krāsu tie savdabīgā veidā meta radošu izaicinājumu māksliniecei. Tomēr kāpostos Anitra atrada ne tikai glezniecisku uzdevumu.
Kāpostu laukus pārklāj atmiņas. Dažādu anonīmu fotogrāfu tēli – kompozīcijas fragmenti slēpjas starp kāpostu lapām, gaisa burbuļos lido pār laukiem, ieņem savu vietu kompozīcijā līdzās kāpostiem. Dejojošu dāmu kājiņas, atsegtas zeķes, zēnu kora skaisti safrizētās galviņas, portreti – jauna sieviete, māte ar bērnu – veido savu – atmiņu lauku, ar mums nezināmiem, bet apjaušamiem stāstiem. Kāposts ir fons tēliem, vai varbūt tēli stāsta par kāpostiem – „gaišajām kāpostgalvām”, „naudīgajiem kāpostiem” vai gluži vienkāršiem sentimentāliem un poētiskiem laukiem, kuros atrodas arī kāposti, kas bagāti C vitamīna un ir visai svarīgi katra latvieša uztura piramīdā. Gluži kā sirreālistu kompozīcijās, Anitras gleznās it kā ikdienišķās un tik pašsaprotamās, necilās kāpostgalvas stāsta par mūžīgo, garīgo, veido komiskas replikas, kā arī demonstrē brīvu glezniecisku pieeju ainavai.
Anitra parasti glezno ciklus, katra izstāde tādejādi ir kā izstāstīta doma, izdomāts stāsts. Izteiksmē tuvs Anitrai ir krievu rakstnieks Daņila Harms, un viņa turpina absurdo. Kārtojot ikdienišķus, pat banālus priekšmetus –atspīdumu ūdenī, mežģīņu mundierus, ābeļu ziedus, Parīzes ainavas ar rakursu, detaļu pat nosaukumu palīdzību tiek radītas avangarda kompozīcijas. „CocaColas” skārdenes starp mākoņu atspīdumu ūdenī, maza lidojoša katedrāle debesīs, kabarē kāpostos ir kā nelielas replikas klasiskajai, nopietnajai ainavai, arhitektūrai, figūrai.
No 21. gs. mākslinieka gaida skaidru koncepciju, idejas izklāstu, projekta valodu par mērķiem un uzdevumiem, tomēr Anitra, neskatoties uz savu enerģisko darbošanos Latvijas mākslas tirgū, projektos, starptautiskās izstādēs, nekautrējas atsaukties uz Imanta Kalniņa teikto, ka „māksliniekam bieži vien labāk ir turēt muti, t.i. mākslas darba kvalitātei bieži nav saistīta ar mākslinieka izteikumu kvalitāti”.
Izstādi atbalsta: Freixenet