Deja
Kā pirmie Latviju apciemos kathak dejas meistars Harišs Gangani un ģimenes mūziķu apvienība „Svarup”.
Tālajos Mahabharatas laikos Indogangas līdzenuma tempļos plaši izplatīta bija dievišķo teiksmu pārstāstīšana ne vien izmantojot vārdiskos izteiksmes līdzekļus, bet arī ar ķermeņa valodas palīdzību. Tā stāsts jeb katha kļuva par skaisto un tehniski sarežģīto deju, ko mūsdienās pazīst tālu aiz Indijas robežām.
Gangani ģimenes vīrieši jau trīssimt gadus ir Džaipuras horeogrāfiskās un muzikālās tradīcijas glabātāji un attīstītāji.
Turpat divas stundas garajā programmā, kas tiks piedāvāta Latvijas auditorijai starp septiņām dejām būs arī īpaši vokālie, sāroda un flautas priekšnesumi.
Kathak deja ārpus Indijas „dzīvās” mūzikas pavadībā allaž ir īpašs notikuma, turklāt Gangani ģimene vienkopus uz skatuves nav redzēta nedz Eiropā, nedz Krievijā.
Meistara Hariša tehnika līdz šim sajūsminājusi pārpildītas koncertzāles Francijā, Šveicē, AAĒ, ASV, Brazīlījā, Krievijā un DĀR.
Kur skolotājs, tur vienmēr audzēkņi – arī Latvijā notiks vairākas dejas meistarklases.
Mūzika
Latvijā oktobra pirmajā pusē ierodas indiešu klasiskās mūzikas patriarhs tablists Ustads Hašmats Ali Hāns.
No sešām Ziemeļindijā dzimušā instrumenta spēles tradīcijām par visizsmalcinātāko, tonāli bagātāko un tehniski sarežģītāko tiek uzskatīta Adžraras garana jeb skola. Tieši šīs skolas pārstāvis ir maestro Hāns, kurš apmācību uzsāka piecu gadu vecuma sava vectēva vadībā. Azams Mohamads Hāns, viņa dēls, lauzis ģimenes tradīciju kļūstot par sītaristu. Taču tas abu paaudžu attiecības tikai stiprinājis un radījis burvīgu duetu, kuru dzirdēsim Ventspilī un Rīgā.
Stāsts par patiesām vērtībām
Tikai reizi tūkstoš gados piedzimst kāds cilvēks, kas spēj izmainīt realitāti, pārveidot likteni pēc sava prāta, ģēnijs, kurš nepieder vienam noteiktam gadu simtam. 1938.gadā dzimušais Pandits Šivkumars Šarma ir nenoliedzami mainījis visas mūzikas pasaules vēsturi. Mazpazīstamu instrumentu padarot neaizvietojamu klasiskās mūzikas arēnā. Bieži mūziķis un viņa instruments kļūst par vienu veselumu, bet tik reti, kad instruments iegūst savu esamību pateicoties izpildītājam.
Santūrs ir Kašmiras ielejas tautas instruments, kurš ieguvis savu klasisko statusu Pandita Šivkumara Šarmas rokās. Divdesmitā gadsimta sākumā senos laikos par šatatantrivēnu saukto instrumentu izmantoja galveno kārt kā pavadījumu sufistu dziedājumiem. Tas bija lielu atzinību guvušais Benaresas skolas vokālists Umaduts Šarma, kurš ieraudzīja santūra lielo nākotni, atveda to sev līdz un nodeva vienīgajam dēlam Šivkumaram. Kā mēdz teikt, pārējais jau ir vēsture.
Lai kā arī nebūtu, ceļs uz lielo atzinību nebija rozēm kaisīts. Jau pēc vairākiem radio ierakstiem, 1955.gadā Mumbajā beidzot notika valsts mēroga koncerts, kas kļuva par pavērsiena punktu. Paraleli ovācijām tika saņemta arī smaga kritika no tādu jau tolaik atzītu klasisko instrumentu kā sītara un sarods lietpratējiem. Bet sev raksturīgi, Šivkumars to izmantoja kā izaugsmes iespēju.Pēc dziļas izpētes, viņš atbilstoši tradīcijai izmainīja simtstīgu instrumenta skaņojumu un ieviesa jaunus spēles paņēmienus, kas ļāva instrumenta bagāto skanējumu dažādot un padarīt pārāku par tā priekštečiem. Mūsdienās santūrs ieņem stabilu vietu klasisko instrumentu saimē ne vien Indijā, bet visapkārt pasaulei.
Pateicoties jaunajam instrumentam, radās jauns mūzikas žanrs, kas ievērojami papildināja Indijas instrumentālās mūzikas piekritēju loku. Katrs viņa priekšnesums ir līdzvērtīgs briljantam – perfekta tehnika, zināšanas, izjūta un artistiska jaunrade vienlaikus padara šo piedzīvojumu neaizmirstamu. Viņš tic šī Indijas klasiskās mūzikas mantojuma nemirstībai, un darīs visu, kas no viņa atkarīgs, lai tā arī būtu. Tieši ideālu vadīt viņš nodod savas zināšanas nākamajām paaudzēm. Viņam ir ļoti svarīgi divi principi – būt neatkarīgam no valdības vai citu līdzīgu institūciju materiālā atbalsta un apmācīt savus audzēkņus, kas ierodas pie viņa pat no Japānas, Vācijas un Austrālijas, bez maksas, kā to darījis guru Šišja.
Lai gan Pandits Šarma nepieļauj spēles ar mūzikas tīrību, viņš ir ļoti atvērts dažādiem inovatīviem eksperimentiem. Tā radušies tādi albūmi kā „Call of the Walley”, „Feelings”, „Mountains” u.c. taml. Viņš pieskaitāms arī tiem nedaudzajiem klasiskās mūzikas autoriem, kas spējuši radīt skaņu celiņus indiešu kinematogrāfam. Jau vairāk kā četrdesmit gadus santūra skanējumu atpazīst ar tādām lielfilmām kā Silsila, Lamhe, Chandni un Darr.
Viņaprāt, mūzika ir dvēseles barība. Patiesībā viņa mūzika ir vienlaikus meditatīva un spēcinoša. Viņa bezgalīgā ticība seno Vēdu gudrībai ir pamatā arī jaunradītai rāgai „Antardhwani” un maestro sarakstītajai Upanišadas himnu mūzikai.
Daudzas Indijas un ārvalstu ierakstu kompānijas burtiski ir medījušas katru iespēju iemūžināt mūzikas ģēniju visos šos gadus. Viņa kontā ir pāri simtam dažādu audio kasešu, kompaktdisku un plašu formātā izdotu ierakstu. Un viņš ir vienīgais indiešu klasiskās mūzikas meistars, kurš ierakstījis īpašu nākamajām paaudzēm veltītu DVD, jo savus amata noslēpumus viņš labprāt novēl jaunajiem santūristiem, arī tiem, kas nav vēl pat dzimuši.
Šivkumara Šarmas kontā, protams, ir arī neskaitāmi apbalvojumi un tituli kā Baltimoras goda pilsonis, (1985), Sangeet Natak Akadēmijas Balva (1986), Maharashtra Gaurav Puraskar (1990), Jammu Universitātes goda doktors(1991) Padmashree (1991), Ustad Hafiz Ali Khan Balva (1998), Padma Vibhushan (2001), un daudzi citi.
Pandits Šivkumars Šarma - vispirmām kārtām mūziķis, lielisks komponists, saprotošs un laipns skolotājs, jūtīgs un apzinīgs pilsonis, dzīvā leģenda, kas patiešām personificē indiešu kultūras tikumus un tradīcijas. Viņa vārds un neatmaksājamais ieguldījums pasaules mūzikas vēsturē paliks ierakstīts uz mūžiem.
Baltijas reģionā vienīgais koncerts paredzēts Ventspilī, lūdzu, sekojiet turpmākai informācijai.
Iztāde
Dr. asoc. prof. Alda Kļaviņa un gleznotāja Ilgvara Zalāna Indijas rezidentūrā tapušo darbu kopīgu izstādi no 29.septembra -29.oktobrim varēs skatīt Ventspils Galvenajā bibliotēkā.
Interaktīvā atklāšana 29.sepetmbrī plkst. 17:00. Tās laikā varēs klausīties abu mākslinieku stāstījumu, vērot foto slīdrādi, uzdot jautājumus māksliniekiem, dalīties pieredzē un apgūt indiešu galvassegas veidošanu.
Lekcijas un filmas
Sadarbībā ar Ventspils augstskolu katru sestdienu plkst.16:00 vairāku mēnešu garumā notiks iepazīšanās ar dažādiem Indijas dzīves un kultūras aspektiem akadēmisku lekciju formātā. Lektoru vidū tādas neapstrīdamas autoritātes kā Viktors Ivbulis, Igors Šuvajevs, Viktors Freibergs, Boriss Avramecs, Harijs Tumans, Leons un Elizabete Taivāni.
Satjadžita Reja filmu programma tiks demonstrēta bezmaksas izglītojošā seansā Ventspils Augstskolas telpās ar prof. Viktora Freiberga ievadlekciju par 50.-60. gadu Indijas kino valodu.