Pēdējo gadu laikā lietišķās mākslas māksliniekiem ir vēlme paplašināt savas darbības diapazonu. Lai attaisnotu un izskaidrotu savu mākslas darbu rašanos un pastāvēšanu tam nepieciešami sarežģīti skaidrojumi un definīcijas. Tradicionālā lietišķās mākslas izpratne kā, piemēram, materiāla estētika un amatprasme, ir šķiet pārāk vienkārša un sastopama mūsdienu mākslas pasaulei.
Šajā kontekstā Kimmo Heikkilä un Risto Hämälainen ir tradicionālās skolas pārstāvji. Viņu darbi netiek pamatoti ar izsmalcinātu filozofiju un sarežģītiem tekstiem. Nedaudz "savītie" (twisted) darbi, kā mākslinieki paši tos raksturo, ir turpinājums Somu lietišķās mākslas tradīcijam - eksperimentē ar materiāliem, formu vienlaicīgi izceļot darba kvalitāti. Formas meklējumi balstīti dabā – daba ir viņu mākslas ierosmju avots.
Risto Hämäläinen – ledus, akmens, uguns
Galerijas Daugava izstādē eksponēti Risto Hämäläinen pēdējo trīs gadu laikā radītie darbi. Mākslinieks līdz šim vēl ne reizi vienlaicīgi nav izstādījis tik daudz savus porcelāna darbu. Ķīnā Risto Hämäläinen ir apguvis dažādas porcelānas tehnikas, kas bagātina viņa
Somijas tradicionālā porcelāna tradīcijās bāzēto meistarību. Un tomēr viņa darbu forma ir saglabājusi ziemeļniecisku tiešumu, iedvesmojoties no Somijas un Ziemeļnorvēgijas dabas.
Kimmo Heikkilä – jaunās tehnoloģijas amatprasmē
Vai māksla, kas radusies ar datora palīdzību arī ir amatprasme/ lietišķā māksla?
No Kimmo Heikkilä viedokļa tā ir. Dators neizveido dizainu, tas tiek radīts, sadarbojoties izgatavotāja idejām un rokām. Juvelieru izstrādājumi un objekti, kas izstādīti Hop-galerijā, ir veidoti, izmantojot datoru un pēc tam apstrādājot ar lāzera griežšanas un 3D- frēzēšanas mehānismiem. Mākslieka mērķis ir izveidot darbus, lai to izgatavošana ar tradicionālajām amatprasmes tehnikām un instrumentiem aizņemtu pārāk ilgu laiku un lielu darbu, vai arī to izgatavošana būtu vispār neiespējama.
Melns un balts un...
Sākot darbu pie pirmās, kopējās izstādes ''Somu puikas'' Hämäläinen un Heikkilä deva nosaukumu savam darbam ''Black and White''. Iesakumā vēlme bija parādīt Kimmo melnos juvelierizstrādājumus un Risto baltos porcelāna darbus. Darbam attīstoties, kā tas bieži notiek, sākotnējā izstādes būtība mainījās. Tagad ekspozīcijai ir papildu nokrāsa, kas arī ir iemesls izstādes nosaukuma labošanai, pievienojot vārdu un... Tomēr, galējais rezultāts nav krāsu līksmošana. Mēs vēl joprojām varam piedzīvot gaismas un ēnas spēli.