Šogad Ūdensgabali notiks jau desmito reizi, ziņo tā rīkotāji. Jubilejai par godu apmeklētājiem tiks piedāvāta īpaša svētku programma - no 3. - 5. septembrim uz AB dambja zaigos spilgti video jāņtārpiņi - monitori, kuros būs redzama Baltijas labāko video darbu skate. Paralēli konkursam izvirzīto darbu izstādei festivāla apmeklētājiem būs iespēja atsaukt atmiņā un vēlreiz noskatīties iepriekšējo festivālu labākos video, kā arī iepazīties ar pasaulē pazīstamu festivālu un eksperimentālo filmu arhīvu programmām.
Tā kā, attīstoties tehnoloģijām, kustīgie attēli ir izgājuši ārpus TV ekrānu ierobežojumiem, tad šogad festivāls vēlas izcelt darbus, kuros video medijs saplūst ar citiem izteiksmes līdzekļiem, tādēļ festivāla organizatori sarūpējuši programmas, kas reprezentē jaunākās tendences pasaules video mākslā- „Japānas mēdiju festivāla" darbu izlasi, Zviedrijas video māksla arhīva „Filmforum", Norvēģijas lielākā mediju festivāla „Screenfestival", Somijas laikmetīgās mākslas apvienības „MUU" un Vācijas „Oberhauzenas īsfilmu festivāla" spilgtāko darbu izlases.
Festivāla ŪDENSGABALI programma
3. septembris, piektdiena
21:00 Festivāla un izstādes „Labākie Ūdensgabali 2000 – 2010" atklāšana
21:30 Baltijas video mākslas konkursa programma
23:00 Balvas pasniegšana labākajam Baltijas video darbam
23:30 Starptautiskā Oberhauzenes īsfilmu festivāla arhīva izlase (DE)
4. septembris, sestdiena
21:00 Somijas starpdisciplinārās mākslas apvienības MUU prezentācija (FIN)
21:30 MUU on the Catwalk: somu video mākslas izlase (FIN)
22:30 13. Japānas mediju mākslas festivāla izlase (JP)
00:00 Starptautiskā Ūdensgabalu 2010 video mākslas izlase
5. septembris, svētdiena
21:30 Oslo Screen festivāla izlase (NO)
23:00 Mākslas filmu un video arhīva Filmform izlase (SE)
Oberhauzenes īsfilmu festivāls ir viens no nozīmīgākajiem starptautiskajiem īsfilmu festivāliem tas ir unikāls publikai izrādīto formu un žanru daudzveidības, kā arī sava eksperimentālisma dēļ.
Īsfilmās ir iespējams viss – gan formas, gan satura, gan estētikas ziņā. Īsfilmu ir grūti precīzi definēt, tā ir ļoti atvērta un tādēļ nebeidzami pārsteidzoša; īsfilma tā ir neizsīkstoša krātuve, kur kino, televīzija, interneta mediji un pat muzeji apgūst jaunas vizuālās valodas. Oberhauzenes īsfilmu dienas- tās ir filmu skates un izstādes vienlaicīgi. Festivāls vienmēr meklē tradīcijām nepakļautus darbus, kas parāda drosmi izmēģināt jauno.
Starptautiskā Oberhauzenes īsfilmu festivāla arhīva programma:
Pierce, Crush, Escape: Notes on the Boreal. Susan Turcot/ Kanāda
10:00, 2008
Šajā eksperimentāli akustiskajā meditācijā koki kļūst par dzīvniekiem, dzīvnieki kļūst par cilvēkiem un cilvēki kļūst par kokiem. S. Turkota turpina savu abstrakto „atmežošanas" un tās ietekmes uz dzīvniekiem, cilvēkiem un klimatu pētīšanu.
Prrrride / Sirah Foighel Brutmann, Eitan Efrat, Nīderlande, Izraēla
3:00 / 2008
Stāsts par visiem labi zināmiem cilvēciskiem sarežģījumiem. Mātes un dēla attiecības. Viņu attieksme pret obligāto militāro dienestu.
Murphy /Bjorn Melhus, Dānija
3:30, 2008
"Murphy"- Mērfijs ir patiesi abstrakts post-traumatiskā stresa sindroms.
Coal Spell / Sun Xun, Ķīna
7:30 / 2008
Vecas 5 jenu naudas zīmes iedvesmots, mākslinieks aicina ieskatīties senas Ķīnas ziemeļaustrumu pilsētas Fuksinas (Fuxin) uzplaukumā un norietā, tādējādi rosinot aizdomāties par vēstures un varas jautājumiem.
Contre-jour / Christoph Girardet, Matthias Muller, Vācija
10:00 / 2009
Skatiens, ar kādu mēs uztveram pasauli un ko tā sūta mums atpakaļ kā atbildi, sabirst nevienmērīgos fragmentos darbā "Contre-jour". Neskaidras kontūras, zibšņi un stroboskopa montāža sadala realitāti attēlos, kas rada sāpes acīm.
The Sea is a Stereo, Video Number 2, Paris Without a Sea/ Mounira al Solh, Libāna
13:00 / 2008
Darbs "Jūra ir stereo" stāsta par vīriešiem, kas, neskatoties uz dažādiem apstākļiem – lietu, vēju, karu, katru dienu peldas Beirutas pludmalē. Arī šajā brīdī vīrieši, iespējams, peldas vai gatavojas peldēties.
Fiction Follows Forms / Julia Oschatz, Vācija
3:00 / 2008
Darbā „Literatūra seko formai" visi gleznotāja, producenta un dizainera veidotie elementi tiek sapludināti Beketa darbiem līdzīgā pasaulē. Darbs var kļūt nedaudz absurds, taču tādā vai citādā veidā tas saglabās formu.
n.n. /Michel Klofkorn, Vācija
11:00 / 2009
Es negribu dzīvot kā dūja jūsu Eiropā.
Ketamin – Hinter dem Licht / Carsten Aschmann, Vācija
21:00, 2009
Braukšana pa kalniem. Stīgu, skaistuma, mākslas un nāves skaņas atbalsojas cauri vietām un elementiem. Ceļojums beidzas Venēcijā, kas izrādās novārgusi un pamesta.
The Parable of the Tulip Painter and the Fly / Charlotte Pryce, ASV
4:00, 2008
Saindēts zieds; metaforisks kukainis; ilgpilna tiekšanās cauri gadsimtiem. Filozofiskie meklējumi izmirkst spožās krāsās un vizuļojošā gaismā.
Starpdisciplinārās mākslas apvienība „MUU" pārstāv un popularizē plašā disciplīnu lokā dažādos eksperimentālās mākslas medijos strādājošus profesionālus māksliniekus. „MUU" apvienība tika dibināta 1987. gadā, kad radās vajadzība izveidot asociāciju māksliniekiem, kas strādā ar video, performances mākslu, instalācijām, vides mākslu, skaņu mākslu u.c. Somu valodā vārds „muu" nozīmē „kaut kas cits". 2010. gada augustā MUU apvienojušies 550 biedri – mākslinieki. MUU organizē vairākus lielus festivālus un pasākumus. Kopš 1990. gadiem tiek rīkots „The Amorph!" Starptautiskais Performances mākslas festivāls. Starptautiskais Performances mākslas festivāls „Performance2011" ir daļa no nākamā gada Eiropas kultūras galvaspilsētas projekta Turku. Starptautiskais skaņu mākslas projekts „Audio Autographs" ietver dažādus pasākumus, izdevumus, seminārus un darbnīcas ar tiešsaistes radio kā centrālo tikšanās vietu. www.muu.fi/sounds
MUU on the Catwalk: somu video mākslas izlase:
1. Jarno Harakkamäki: Making something out of nothing
2. Juan Kasari: Giving People the Run Around Helsinki
3. Juhani Koivumäki: Sin
4. Juha Mäki-Jussila: The Well
5. Hanna Ojamo: Rush
6. Olga Palomäki: Distortions
7. Pauliina Salminen: 8 Crossings
8. Mailis Saralehto Rekola:Le Podium – Deconstructing the Catwalk
9. Outi Sunila: Labirints
Kopējais demonstrēšanas ilgums 40 min
Kuratori Hannele Rompanena (Hannele Romppanen) un Timo Sopela (Timo Soppela)
Producē Starpdisciplinārās mākslas apvienība „MUU", Somija, sadarbībā ar Kultūras un mākslas projektu „NOASS", Latvija
„MUU on the Catwalk" festivāla Ūdensgabali ietvaros iepazīstina ar Somijas starpdisciplinārās mākslas apvienības „MUU" video darbu izlasi.. Darbu demonstrēšana notiek peldošajā galerijā „Betanovuss" uz AB dambja. Jaunajās vizuālās mākslas robežās, kas radušās ap „MUU" apvienību, video māksla ir pati saredzamākā no eksperimentālās mākslas formām. Festivālā pārstāvēti deviņi ļoti atšķirīgi somu mākslinieki, kurus vieno kustīgā attēla medija izmantošana un interese par cilvēci. Darbos aplūkotās tēmas aptver dažādus dzīves un pārmaiņu aspektus, indivīda attiecības ar sevi un apkārtni, sociālo atsvešināšanos un eksistences iracionalitāti. Pieejas svārstās no personīgām refleksijām līdz pat sociālu fenomenu izpētei.
Jarno Harakamaki (Jarno Harakkamäki) darbā „Radīt kaut ko no nekā" melnā tērpts jauns vīrietis, kas valkā acu masku, runā par eksistences jēgu un nozīmīgumu. Darbā „Sarīkojot cilvēkiem skrējienu ap Helsinkiem" Juans Kasari izmanto performatīvu un konceptuālu video mākslu, lai pētītu mūsdienu urbāno vidi un cilvēku uzvedību. Darbs ir veidots sadarbībā ar amerikāņu video un performances mākslinieku Lī Valtonu (Lee Walton). Juhani Koivumaki (Juhani Koivumäki) darbs „Grēks" parāda situāciju, kas kalpo kā metafora mūsu vajadzībai pārsniegt cilvēciskās robežas. Darbs atgādina stāstu par Lata sievu, kas pārvērtās par sālsstabu, nepaklausot pavēlei neskatīties atpakaļ.
Juhas Maki – Jussila (Juha Mäki-Jussila) „Aka" ir mutuļojoša ieniršana dziļajos zemapziņas ūdeņos, no kurienes aizmirstās atmiņas uzpeld virspusē. Hannas Ojamo (Hanna Ojamo) „Steiga" ir īsfilma par industrializāciju un tās ietekmi uz cilvēku dzīvēm pēckara Eiropā. Filma ir trešā daļa no melnbaltā arhīva materiālā balstītas īsfilmu sērijas. Darbā „Deformācijas" Olga Palomaki (Olga Palomäki) ļauj ieraudzīt iracionālu, baiļu pārņemtu pasauli. Video ir ceļojums dezorientētā, izolētā un aprobežotā prātā.
Paulīnas Salminenas (Pauliina Salminen) „8 krustojumos" upe sadala Ziemeļaustrumindijas pilsētu Guvahati (Guwahati). Vienā krastā ir ciems, otrā – pilsēta. Cilvēki katru dienu virzās turp un atpakaļ starp šīm divām realitātēm. Mailisa Saralehto Rekolas (Mailis Saralehto Rekola) darbs „Le Podium – mēles dekonstrukcija" apvieno dekadenci un transgresiju ar vizuālo modes mēles idiomu. Darba centrālā tematika ir pašas modes nepārtrauktā kustība. Outi Sunilas (Outi Sunila) video darbā „Labirints" divas žurkas klejo pa pelēku, garlaicīgu labirintu, meklējot impulsu – kaitinošu skaņu, kas pārtrauc rutīnu un drošo klusumu. Žurkas nav cilvēki, kaut arī tās izturas diezgan līdzīgi.
Japānas mediju mākslas festivāls, ar mērķi popularizēt mediju mākslas radīšanu un attīstību, notiek jau kopš 1997. gada. Festivālā tiek īpaši izcelti radoši darbi mākslas, izklaides, animācijas un mangas jomā. Festivāla skates, apbalvošanas ceremonija un labāko darbu izstāde sniedz lieliska iespēju iepazīties ar šiem izcilajiem darbiem.
13. Japānas Mediju Mākslas Festivāla darbu izlase:
Hibi No Neiro (Tone of everyday) / Nakamura Magico, Nakamura Masayoshi, Kawamura Masashi, Hal Kirkland (JP/AU)
3:51, 2009
"Kuras ir tās lietas, kas ir patiešām nozīmīgas mūsdienu pasaulē, kas pārpludinātā ar dažādām vērtību sistēmām?" Lai arī cik tālu mūsu civilizācija attīstījusies, atbildei uz šo dziesmai līdzīgo jautājumu būtu jābūt vienādai. Video klips veidots samontējot materiālus, kurus ar webkameru palīdzību filmējuši fani, tādējādi skatītājiem nododot cilvēku savstarpējās saskarsmes sajūtu.
Ogre You Asshole "Pinhole" / Monno Kazue, Nagata Takeshi (Tochka) (JP)
3:46, 2009
Mūzikas video attēlo grupas „OGRE YOU ASSHOLE" dalībnieku pikniku uz mazas planētas. Dienas beigās grupa nolemj visas nakts garumā dziedāt un spēlēt instrumentus, kas veidoti no lineārām gaismām.
Towa Tei "Mind Wall (feat. Miho Hatori) / Nakamura Takeshi (JP)
4:00, 2009
Tiksim vaļā no barjerām mūsu apziņā un kļūsim patiesi brīvi; pārstāsim domāt; padosimies dabiskajam plūdumam, kā esot maza bērna sapnī.
The Last Piece (Chapter of Kyosuke Kijima) / Mizuno Takanobu (JP)
2:35, 2009
Mūsdienu sabiedrībā cilvēkiem ir dažādas personiskas problēmas. „The Last Piece" ar mūzikas video palīdzību attēlo neizprotamus atgadījumus. Pirmajā sērijā jauns NEET vīrietis KIJIMA Kyosuke sastop citplanētieti, kas pēkšņi uzrodas viņa acu priekšā. Lai arī animācija ir dinamiski ekspresīva, video rada pavisam vienkāršas un siltas izjūtas.
Grained time / Goshima Kazuhiro (JP)
13:00, 2009
Šajā darbā katrs nekustīgais attēls kā atsevišķa raķete sasniedz redzeni. Lai izpaustu sajūtu gabaliņus, kas visi kopā tiek saprasta kā „atpazīšana". Darbs sastāv no divām daļām – vienas, kas filmēta ar nenoteiktu kameru, kas apstrādā attēlu no dažādām perspektīvām, kamēr otra apvieno ēnas, kas lai iezīmētu telpu, radītas no viena avota.
Parallel / Owen Eric Wood (CA)
7:27, 2009
Saskaroties mākslai un filozofijai, sākas pirmatnējā radīšanas akta nozīmes meklējumi. Fotogrāfija, zīmējums un video apvienojas, lai stāstītu par mākslinieku, kurš meklē radīšanas jēgu. Ar lielām pūlēm cenšoties rekonstruēt savu identitāti, mākslinieks pieķer sevi pašiemūžinoties, mākslinieciskās izpausmēs, kur robeža starp realitāti un mērķi nav skaidri definēta.
Alone / Gerard Freixes Ribera (ES)
3:06, 2008
Literārajos darbos lielākoties heroiskie varoņi vienmēr ir spējuši parādīt savu individuālo attieksmi. Šajā darbā tēla individuālisms tiek parādīts vēl asāk, ļaujot veca vesterna galvenajam varonim tēlot vienatnē.
French Lessons / Vanessa Louzon (IL)
7:00, 2009
Šis ir mākslinieces vecāku iedvesmots stāts par jaunu poļu sievieti, kas satiek kādu francūzi un nolemj pamest savu pelēcīgo dzīvi septiņdesmito gadu Austrumeiropā, lai dotos uz Parīzi. Filmas autore izgriež un pārveido bildes no franču valodas mācību grāmatām, kas reiz piederējušas viņas mātei, kā arī vecu Eiropas ceļu karti, kas reiz piederēja viņas tēvam, lai, izmantojot valodu stundu klišejas, veidotu jauna veida stāstījumu par mūsdienu dzīvi, pārcelšanos un sapņiem, kas nepiepildās.
The Cable Car / Claudius Gentinetta, Frank Braun (CH)
6:44, 2008
Brīdī, kad trošu vagoniņš ir ceļā uz kādu vietu kalnos, vecais vīrs nolemj sevi palutināt ar šņaucamo tabaku. Volilà! Ar katru viņa šķaudienu vagoniņš aizvien vairāk un vairāk gāzelējas, sāk zaudēt līdzsvaru un draud izjukt. Tomēr vīrietis negrasās samierināties ar savu likteni.
Animal Dance / Okawara Ryo (JP)
5:00, 2009
Ar roku zīmētā animācija attēlo dzīves dinamismu. Visas dzīvās būtnes kustības un darbības tiek uztvertas kā deja, kas tiek sinhronizētas ar mūziku. Darbā tiek izmantotas raksturīgākās divdimensiju animācijas iezīmes – attēla vizualizēšana un sasaiste, kā arī formas metamorfozes.
Lizard Planet / Joko Tomoyoshi (JP)
5:00, 2009
Ūdens apkļautā ķirzaka simbolizē Zemi, kas sastāv no diviem elementiem – zemes un jūras. Cilvēkveidīgajām būtnēm dzīve uz Zemes liekas pavisam dabiska. Tomēr Zeme ir divējāda – tā ir gan milzīgs dzīvs organisms, gan planēta plašajā visumā. Būtu patīkami, ja skatītājs, pēc darba noskatīšanās, sajustu, ka mēs dzīvojam savu dzīvi uz planētas, kas pati par sevi ir dzīvošana visumā.
Metropolis / Mizue Mirai (JP)
4:45, 2009
Filma tika speciāli veidota SICAF2009 (Seulas Internacionālais multfilmu un animācijas festivāls) atklāšanai. Mūsdienu mainīgās pilsētas attīstība un pagrimums tiek attēlots izmantojot milimetrpapīru, kas pašā tā būtībā ierobežo kustības virzienu. Viens no galvenajiem darba mērķiem ir uzsvērt ar roku zīmētas animācijas raksturīgākās iezīmes, izmantojot analogu materiālu un pārnesot/renderējot to tā, lai tas būtu atbilstošs datorgrafikas līmenim.
Chisato stared / Uekusu Wataru (JP)
5:21, 2009
Lai atspoguļotu emociju, darbā tiek izmantota līnija. Galvenā tēma ir sarežģīta un nepārtraukta momenta sublimācija, mēģinot radīt līdzīgu izjūtu, kas rodas, piemēram, nepārtraukti sekojot līdzi vienai dziesmas frāzei.
Organic / Kozutsumi Pon (JP)
4:00, 2009
Darbs tika radīts izmantojot tādu atpazīstamu elementu attēlus, kā primāri nepieciešamās un pirmatnējās lietas, atdzimšana un barības ķēde. Lai video padarītu vienkāršāku un pievilcīgāku, tas satur minimālas līnijas un krāsas, tādā veidā izslēdzot nevajadzīgos papildinājumus. Animācija, kura ir veidota izmantojot vienīgi pildspalvu un papīru, pati par sevi varēt kļūt par daļu no organiskās pasaules. Pēdējā aina atstāj ilgstošu rezonansi, lai katrs skatītājs gūtu atšķirīgu iespaidu.
Oslo Screen Festival ir starptautisks eksperimentālo un video filmu festivāls, kas katru otro gadu notiek „Filmens Hus" Oslo. Galvenais festivāla uzdevums ir popularizēt ārvalstu video mākslu Norvēģijā un norvēģu video darbus ārvalstīs. www.screenfestival.no
Oslo Screen Festivāla darbu izlase:
Jazkamer, Live at Club Urga, Tokyo / Håvard Gjelseth (NO)
1'39", 2008
Mūzikas video, stop-motion, filmēts SLR kameru.
React / Fabien Bourdier (FR)
8′, 2009
„React" iezīmē ikdienas produktu ķīmiskās reakcijas. Ieskatīšanās maza mēroga dabas fenomenos. Mutuļošana, uzpūšanās, šķidrumi, aerosoli, degviela tiek pievilkta un palielināta. Ārpasaule tiek iesaistīta šajā „mikro" reakciju hipnotiskajā un fascinējošajā dabiskajā spēkā. Fantāzijas pielietojums un pielietojums par mazu lietu poēziju.
Motholic mobble part 3 / Kaia Hugin (NO)
6'38", 2009
Izmantojot kinematogrāfiskus elementus, kā arī pacietību, laiku un darbu, tiek izveidots "īsts filmu triks". Darba fragmenti balansē starp veltīgu izmisumu un humoru. Tas var būt saprotams kā iejušanās vai iejaukšanās dabā, vai arī kā vēlme būt saskaņā ar bezgalīgo ainavu.
Stone on Stone / Rob Carter (USA)
7'44", 2009
Stop-motion animācijā, lai izveidotu pretrunīgi vērtējamu abu stilu vēsturi, tiek izmantota augstās gotikas un modernisma arhitektoniskā valoda. Darba tēma sākas un noslēdzas ar plašo, bet vēl aizvien nepabeigto Sv. Jāņa Katedrāli, kas atrodas Manhetenā, Ņujorkā.
Exótica / Sérgio Cruz (PT/UK)
5′, 2009
Izsekojot attīstībai no senām tradīcijām līdz mūsdienu sociālajai mijiedarbībai, filma demonstrē spēku, kas vieno mūziku un deju. Darbs ir kaut kur pa vidu starp deju un dokumentālu filmu. Tas ir Sérgio Cruz un portugāļu horeogrāfa Miguel Pereira sadarbības rezultāts, kas tapa trīs nedēļu ilgas mākslinieku rezidences laikā, Maputo (Mozambikā), 2008. gada martā.
The delicate art of the bludgeon / Jean-Gabriel Périot (FR)
4′, 2009
Par policista iejūtību.
Copy City / Denise Hauser (NO)
4'35", 2008
Copy City ir eksperimentāla īsfilma par pasaules galējībām, kas sakņojušās jaunajos medijos un internetā.
Planet A / Momoko Seto (FR/JP)
7'40", 2008
Zeme ir kļuvusi par izžuvušu planētu, uz kuras pārmērīga kokvilnas audzēšana ir viens no galvenajiem pārtuksnešošanās iemesliem. Sālsezera tuksnesis pārņem akriem izžuvušas zemes, kurās sāk parādīties dīvaini sāls koki. Arālu jūras pārtuksnešošanās ir šī ekoloģiskās katastrofas atbalss.
Flights of Sleeping Birds / Gayatri Kodikal (IN)
13′, 2009
Darbs veidots iedvesmojoties no stāstiem, kas apvij noslēpumainus rituālus, kuri notiek Goa (štats Indijas dienvidrietumos). Divu bērnu un viņu vectēva piedzīvojumi mistiskā senču karaļvalstī. Vizuāla eksplozija un iluzorisks peldējums to dzīvēs.
My Father's Letters / Yana Sakellion (USA)
2'11", 2008
Darba pamatā ir mākslinieka stāsts par senu viņa aizraušanos ar roku rakstītām vēstulēm kā izpausmes formu un rakstības dotībām. Izmantojot video un animāciju, tiek parādītas bērnības asociācijas, kas veidojas starp objektu un tā nozīmi. Tāpat vienlaikus tiek eksperimentēts arī ar kinētisko tipogrāfiju.
Stultifera Garden / Johanna Domke (DE)
11'26", 2008
Tradicionālais dārzs ir vieta, kur visa pasaule tiek atainota simboliskā simetrijā un perfekcijā. Stultifera Garden risina publiskās un privātās telpas pārklāšanās jautājumu. Nepārtrauktais panorāmas skats virzās no klasiska dārza ainavas līdz neierastām, sarežģītām takām.
Requien Granular / Tomaz Klotzel (BR)
6'50", 2008
Audiovizuāla kompozīcija ir radīta iedvesmojoties no mūzikas teorijas par graudaino sintēzi, kas balstīta uz mūzikas strukturēšanu no mazām skaņas daļiņām, kas tiek sauktas par graudiņiem. Lai veidotu Requien Granular graudiņus, tiek izmantotas-pagājušā gadsimta 50.-80. gadu sporta filmas, lielākoties par futbolu. Requien Granular stāsta par dzīvi un tās ritējumu, par laiku sen atpakaļ, par aktieriem- varoņiem, kuri jau ir miruši vai nespējīgi uzstāties, kā senāk, turklāt jau sen nav pilni ar toreizējo vīrišķību. Video stāsta par katru tagadnes dzīves mirkli un klātesamību katrā no tiem.