Nezinu nevienu citu režisoru, kas tik maigi un jūtīgi izturētos pret pilsētām - tāpat kā pret sievietēm.
Debesis pār Berlīni" ir Vima Vendersa esence. Tā ir mazliet naivi filozofiska urbāna pasaka kino dzejā par mīlestību, kas nes mirstīgumu. Tā ir par spārniem zem lietusmēteļa.
Daira Āboliņa
Es savas filmas neradu ar prātu, bet ar to, kas klauvē manās krūtīs. Tas ir mans Dievs.
Vims Venderss
"Tas, ko Tu nedrīksti nezināt" - kinolektorijs, kurā Latvijā pazīstami kritiķi un teorētiķi iepazīstina ar pasaules kino vēstures aspektiem - turpinās arī 2010.gada rudenī. Šī popularitāti ieguvušā cikla "piektā sērija" "Tas, ko Tu nedrīksti nezināt: Realitātes nobīdes" piedāvās spilgtus Eiropas režisoru darbus, kas ar dažādiem mākslinieciskajiem izteiksmes līdzekļiem ir apstrīdējuši konvencijas, tradīcijas un priekšstatus par kino kā klasiski veidotu lineāru stāstu, kura uzdevums ir atdarināt realitāti. Nobīdes veido plašu un daudzveidīgu spektru.
Septiņu lekciju un filmu programmā iekļautas izcilas filmas, kas konsekventi "novirzās" no reālisma un apstrīd to. Gan Vima Vendersa "Debesis pār Berlīni" (1987) - emocionāls, apcerīgs darbs par politisko sistēmu un "sienas" sašķeltās Berlīnes eņģeļiem un cilvēkiem; gan sirreālisma klasiķa Luisa Bunjuela šedevrs "Buržuāzijas diskrētais šarms" (1972) ar tā piedāvātajiem paradoksiem un sapņu labirintiem; gan viņa čehu kolēģa, sirreālās animācijas meistara Jana Švankmaijera "Alise" (1988) - Alises Brīnumzemē adaptācija.
Programmas veidotāji uzskata, ka arī radikāls un spilgts autora stils ir sava veida realitātes apstrīdējums. Kā ilustrāciju šim paradoksam cikls piedāvās 2009.gada Kannu festivāla uzvarētāju - Mihaela Hanekes laikmeta drāmu, iracionālas spriedzes piepildīto "Balto lentu" (2009). Par cita veida "nobīdi no realitātes" ir uzskatāma arī apzināta režisoru vēlme stilizēt, izmantojot noteikta, vēsturiska žanra iezīmes - piemēram, Eiropas versiju par amerikāņu film noir piedāvā Vima Vendersa "Amerikāņu draugs" (1977), savukārt franču skatījumu uz amerikāņu gangsterdrāmu tradīcijām - franču režisora Žana Pjēra Melvila filma "Okšķeris" (1962). Arī apmātību ar kādas sievietes ceļgalu var uztvert kā "novirzi no realitātes" - šādu nedaudz ironisku versiju par tēmu programmas ietvaros piedāvās franču Jaunā viļņa klasiķa Ērika Romēra filma "Klēras ceļgals" (1970).
Lekcijas šī cikla ietvaros lasīs kinokritiķi Normunds Naumanis, Dita Rietuma, Daira Āboliņa, kinozinātnieks Viktors Freibergs, režisors Dāvis Sīmanis.
15.septembrī plkst. 19:00
DEBESIS PĀR BERLĪNI / DER HIMMEL ÜBER BERLIN
Rež. Vims Venderss / Wim Wenderss
Lomās: Bruno Gancs, Oto Zanders, Solveiga Domartēna, Kurts Buā, Pīters Falks
Vācija, 1987, 122 min.
Lektors: Daira Āboliņa
"Debesis pār Berlīni" ir Vima Vendersa pazīstamākā filma. Režisors ne tikai piedāvā pārlaicīgas eņģeļu un cilvēku attiecības, bet arī sniedz apstiprinošu atbildi uz vienu no savas daiļrades centrālajiem jautājumiem: vai īstas attiecības starp vīrieti un sievieti vispār ir iespējamas. Filmas mūzikas līdzautori ir Bono un grupa U2.
Par šo filmu Vims Venderss saņēma labākā režisora balvu Kannu kinofestivālā.
Sadarbībā ar Gētes institūtu Rīgā.
Nākamais lektorijs:
13.oktobrī 19:00
BALTĀ LENTE / DAS WEISSE BAND - EINE DEUTSCHE KINDERGESCHICHTE
Rež. Mihaels Haneke/ Michael Haneke
Lomās: Kristians Frīdels, Leonija Beneša, Ulrihs Tukurs, Ursina Lardi, Burgharts Vācija, Austrija, Francija, Itālija, 2009, 144min
Lektors: Normunds Naumanis
Mihaels Haneke ir pazīstamākais un polemiskākais mūsdienu austriešu režisors. Haneke filmās atklāj atsvešinātību Eiropas sabiedrībā un izaicina Holivudas kino ierasto vardarbības atainojumu.
Biļetes cena: Ls 2.50, studentiem ar ISIC karti Ls 2
Informācijai: www.filmas.lv, www.kinokino.lv, www.kino.riga.lv
Rīgas Kino muzejs: 67358873
Ciklu organizē biedrība Ekrāns, Rīgas Kino muzejs, kinoteātris Rīga, Rīgas Nami un Latvijas Kultūras akadēmija sadarbībā ar Gētes institūtu Rīgā, Francijas Kultūras centru, Čehijas vēstniecību Latvijā.
Finansiāli atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds.
Informatīvais atbalsts: www.kinokino.lv, Studija, Kino Raksti.