Šobrīd Lielbritānijas un Latvijas medijos tiek plaši atspoguļoti notikumi Londonā, kuri saistīti ar mūsu draugu un kolēģi režisoru Jāni Nordu, kurš šobrīd beidz mācības prestižās Londonas Nacionālās kino un televīzijas skolas maģistratūrā. Avīžraksti ziņo par vairākkārtēju bēgšanu no ekskluzīviem restorāniem, nesamaksājot rēķinu, par arestu un gaidāmo sodu.
Vēlamies paziņot, ka šie notikumi saistīti ar izpētes un sagatavošanās procesu Jāņa Norda topošajai pilnmetrāžas filmai "Pēdējās dienas". Filmas varonim slimības dēļ atlicis dzīvot pāris nedēļas. Varonis ierodas svešā pilsētā un ļaujas "bīstamai romantiskai avantūrai, pārkāpjot sevis paša un sabiedrības uzliktās robežas" (citāts no filmas anotācijas). Vairāku ekskluzīvu restorānu apmeklējumi ir daļa no topošās filmas sižeta.
Izpētes materiāla apkopošanā savām filmām Jānim nekad nav pieticis ar standarta metodēm. Gatavojoties filmas "Amatieris" uzņemšanai, Jānis Nords, apzināti riskējot, iekļuva Rīgas narkodīleru pasaulē un rada iespēju tikties ar vairākiem policijas meklētiem narkobiznesa darboņiem – uzzinot reālistiskas detaļas par šī biznesa aizkulisēm tieši no pirmavota. Rezultātā tapa spoža un pārliecinoša debijas filma. Arī strādājot pie filmas "Seržanta Lapiņa atgriešanās", Jānis mūs pārsteidza ar ļoti rūpīgu un bieži neordināru pieeju izpētes procesam.
Savu varoņu pieredzes izdzīvošana uz savas ādas pasaules kinematogrāfā nav nekas jauns. To ir darījuši simtiem aktieru un režisoru. Daudzi no viņiem ir izmantojuši radikālas, bezkompromisu metodes. Tomēr tas tiek darīts ar vienu vienīgu mērķi – ticamu un emocionāli patiesu kinofilmu radīšanu. Viens no ekstrēmākajiem piemēriem ir režisora Harmonija Korīna projekts "Cīņa" (Fight), kur režisors dažādos bāros provocēja kautiņus ar potenciāli visnežēlīgākajiem pretiniekiem. Notiekošo slepeni filmēja un nofilmētais materiāls tika iekļauts filmā. Rezultāts šādam eksperimentam bija ne vien smagas traumas un slimnīcās pavadīti mēneši, bet arī policijas apsūdzības.
Londonas notikumu nianses, kas aprakstītas presē, liek domāt, ka Jānis "izdzīvo uz savas ādas" topošās filmas notikumus. Piemēram, rezervējot galdiņu restorānā uz Arsēna Lupēna vārda (slavens franču "zaglis-džentlmenis", daudzu romānu un kinofilmu varonis), vai veicot citas azartiskai spēlei, bet ne savtīgam noziegumam raksturīgas darbības.
Ziņa par Jāņa Norda rīcību mūs pārsteidza, taču esam pārliecināti, ka Londonā viņu vadījusi nepieciešamība maksimāli tieši un precīzi iedziļināties topošā scenārija apstākļos. No iekšpuses saprast noziegumu, tā motīvus un detaļas, izjust bailes un spriedzi. Un, iespējams, piedzīvot pieķeršanu, kaunu, sodu un zākāšanu. Labi pazīstot Jāņa raksturu, viņa maksimālismu un spēju bez kompromisiem iesākto paveikt līdz galam, varam secināt, ka šoreiz azarts un principialitāte viņu aizveduši par tālu. Ja robeža starp daiļradi un realitāti tiek pārkāpta šādā veidā, mērķis līdzekļus vairs neattaisno. Tomēr mēs zinām un gribam uzsvērt, ka viņa rīcības pamatā ir radoša pārgalvība un vēlme izveidot pārliecinošu filmu.
Ziņa publicēta sadarbībā ar kinokino.lv.