Kaspars Vanags, pieskaroties lekcijas saturam, stāsta: "Diez vai vēl kādai citai laikmetīgās mākslas izstādei pēckara Eiropā tiek piešķirts tik būtisks, teju vai mītisks, statuss kā Haralda Zēmana kuratoriskajā virsvadībā tapušajai 1972. gada "Dokumenta 5". Tās vēsturisko nozīmību katrs pasvītro citādāk. Vieniem tas ir aizsākums mākslas kuratoru diktatūrai pār laikmetīgās mākslas procesiem. Citiem – eksperiments ar jaunām mākslas prezentācijas formām, kurās izstādes teorētiskais koncepts organizē kontekstuālu sakarību musturus starp citādāk šķietami autonomiem vizuālās kultūras fenomeniem, tādējādi piedāvājot sabiedriskajai domai jaunu pašrefleksijas instrumentu. Rinda mākslinieku atteicās piedalīties "Dokumenta 5" izstādē, pamatojot to ar nevēlēšanos pakļaut savus darbus kontekstuālas dabas interpretācijām. Mēģinot atbildēt uz jautājumiem, cik lielā mērā viņu bailes bija pamatotas un vai Haralda Zēmana vīzija "Dokumenta 5" gadījumā attaisnoja kuratora institūcijas ieviešanu, es ielūkošos šīs leģendārās izstādes tapšanas priekšvēsturē un vēsturiskajās 100 dienās, kas sacījās izmainījušas laikmetīgās mākslas pasauli."
"Dokumenta" ir nozīmīgs starptautisks laikmetīgās mākslas forums, kas ik pēc pieciem gadiem norisinās Kaselē, Vācijā. 1972. gada izstāde galvenokārt saistās ar šveiciešu kuratora un mākslas vēsturnieka Haralda Zēmana (Szeemann, 1933 - 2005) vārdu. "Dokumenta 5" tika veidota kā notikums 100 dienu garumā, kurā cita starpā norisinājās performances un hepeningi, mākslas darbības brīvā dabā, ar mākslu nesaistīti pasākumi, kā arī vācu konceptuālā mākslinieka Jozefa Boisa (Beuys, 1921 - 1986) lekcijas un rādīta zviedru izcelsmes amerikāņu tēlnieka Klāsa Oldenburga (Oldenburg, 1929) instalācija "Peļu muzejs" (Mouse Museum). "Dokumenta 5" pievērsa plašākas sabiedrības uzmanību The Artist's Reserved Rights Transfer (autortiesību pārstāvniecība) un Sale Agreement (pārdošana) līgumam, kas rūpējās par mākslinieku finansiālajām un intelektuālajām tiesībām attiecībā uz paša radīto.
Izstāde "Haralds Zēmans: Dokumenta 5" no Starptautiskās neatkarīgo kuratoru apvienības ICI izstāžu sērijas "Izstāde kastē" kim? laikmetīgās mākslas centrā ir aplūkojama līdz 2011. gada 27. martam.
Lekcija "Izstādes algoritms" notiks kim? laikmetīgās mākslas centrā, Maskavas ielā 12/1, 2. stāvā – izstādes "Haralds Zēmans: Dokumenta 5" ekspozīcijas telpā. Ieeja – bez maksas.
Atbalsta: Šveices Konfederācijas vēstniecība, airBaltic, ¼ Satori
Foto: "Haralds Zēmans: Dokumenta 5" izstāde kim? laikmetīgās mākslas centrā.
(Foto autors Andrejs Strokins)