Puķu izstāde "Glezniecība un grafika".
28. maijs – 24. jūlijs
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenā ēka / Baltā zāle
K. Valdemāra iela 10a, Rīga
Estētiska skaistuma un daudznozīmīgu simbolu piesātinātais puķes tēls uzplaukumu piedzīvoja 17. gadsimta holandiešu vecmeistaru klusajās dabās, atstājot iespaidu uz nākamo paaudžu mākslinieku radošajiem meklējumiem un ietverot plašu amplitūdu no krāšņas ziedu pārpilnības līdz askētiskam formu vienkāršojumam.
Romantisku noskaņu pilnā „Puķu izstāde" simboliski sākas pavasarī, dabas pilnziedu laikā. Tā aicina iepazīt, kā puķes daudzkrāsaino fascinējumu gleznās, akvareļos, zīmējumos un grafikās atainojuši Latvijas un ārzemju mākslinieki no 19. gadsimta līdz pat mūsdienām.
Viena no pamattēmām veltīta puķu karalienei – rozei, kuras zieds simbolizē mīlestību, piemiņu, ciešanas, skaidrību un kuru Āzijas dārzos pazina pirms 5 000 gadu. Ludolfa Liberta, Martas Kalniņas, Jūlija Jaunkalniņa, Rūdolfa Pērles, Jaņa Šternberga, Malles Leisas, Helēnas Heinrihsones un daudzu citu autoru darbos rozes saistošā parādība uzplaukst stilistiskās un emocionālās variācijās.
Īpaši izcelta tēma „Cilvēks un puķe", kurā zieds kalpo kā modeli rotājošs akcents un simbolisks skaidrojums. Kārļa Miesnieka, Eduarda Brencēna, Jēkaba Kazaka, Valdemāra Tones, Līvijas Endzelīnas, Vijas Maldupes portreti, kā arī sievišķīgi aizkustinošie Hildas Vīkas akvareļi vai Kārļa Padega groteskie tušas zīmējumi atklāj patiesi daudzveidīgu radošo skatījumu. Savukārt latviešu puķu tirgus tradīcijas vērienīgi atklājas Irmas Rozenfeldes, Ritas Valneres un krievu mākslinieka Jurija Pimenova žanra ainās, bet lauku mājas dārzu stūrus un ziedošas pļavas uzbūruši ainavisti Vilhelms Purvītis, Eduards Vītols, Pēteris Kalve, Aleksandrs Petrovs, Ansis Artums, Jānis Pūpols un Ģederts Eliass.
Tulpes, ceriņi, peonijas, krizantēmas, īrisi, lefkojas, saulespuķes, gladiolas, ozolītes, margrietiņas – kādas tikai puķes nevar atrast Karla Augusta Zenfa, Oto Skulmes, Ugas Skulmes, Leo Svempa vai Miervalža Poļa klusajās dabās! Kaut arī Jāņa Tīdemaņa, Borisa Bērziņa un Jāņa Pauļuka vāzēs puķu šķirnes nav „nolasāmas", viņu kompozīcijas ļauj jūsmot par aizrautīgo krāsu un triepiena ekspresiju.
Izstādes mērķis ‑ ieskatīties Latvijas Nacionālā mākslas muzeja bagātīgajā un līdz šim mazāk redzētajā krājuma daļā, kā arī dažās privātkolekcijās.
Saistītie pasākumi:
* visu izstādes laiku pirmdienās Akcija „Lata dienas": ieeja izstādē LVL 1,00!
* izstādes laikā ceturtdienās plkst. 15.00–17.00
sestdienās plkst. 11.00–13.00
„Es un māksla": zīmēšanas nodarbības bērniem un pieaugušajiem
* 3. jūnijā plkst. 17.30 Radošā darbnīca „Herbarizācija"
mākslinieces Diānas Dimzas-Dimmes vadībā.
Līdzi jāņem ūdenī šķīstošās krāsas (akvarelis, akrils, guaša), dažāda izmēra otiņas, kokvilnas lupatiņas, krāsainie zīmuļi, dzēšgumija, šķēres un līme.
Darbnīcas cena: LVL 2,00.
Dalībnieku skaits ierobežots! Interesentus lūdzam pieteikties iepriekš, zvanot pa tālruni (+371) 67 324461 vai rakstot uz e-pastu pr@lnmm.lv.
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Baltā zāle (K. Valdemāra iela 10a)
Darba laiks:
Katru dienu 11.00–17.00, kase 11.00–16.45
Piektdienās 11.00–20.00, kase 11.00–19.45
Otrdienās slēgts
Biļešu cenas:
Pieaugušie: LVL 2,50 (2,00)*
Skolēni, studenti, pensionāri: LVL 1,50 (1,00)
Ģimenes biļete (1–2 pieaugušie ar 1–4 bērniem līdz 16 g.v.): LVL 4,00
Iekavās norādītas cenas 1 apmeklētājam grupā, kurā ir vismaz 10 dalībnieki. Grupas vadītājam ieeja bez maksas.
Signum florentis II
Andris Zēgners. Fotogrāfijas
28. maijs – 26. jūnijs
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenā ēka / 2. stāva vestibils
K. Valdemāra iela 10a, Rīga
Mākslinieka Andra Zēgnera radošo rokrakstu raksturo vērienīgi fotogrāfiju cikli, kuros autors pēta un tuvplānā iemūžina dažādus dabas elementus un objektus ‑ uguns plastiku, ūdens, zemes un akmens virsmas. Apkārtējā pasaulē iedvesmo fotogrāfu uz neparastu formu meklējumiem, kuru mērķis ir materialitātes vizuālā atklāsme.
Pēdējos četros gados Andra Zēgnera uzmanību piesaistījuši ziedi. Mākslinieks ir intensīvi sadarbojies ar pazīstamākajiem Latvijas puķu selekcionāriem, īpaši tulpju selekcionāru Ēvaldu Pauperu. Kopdarbība izveidojās radoša, jo fotografējot ziedus radās iespēja atklāt aizvien neparastākas formu un krāsu kombinācijas, kas „iešifrētas" tulpēs, magonēs, rozēs un īrisos, cenšoties gan pietuvoties zieda kā trauslas, neizpētītas matērijas iespējām, gan fiksēt dažādas, mazāk ierastas ziedu formu un krāsu vizuālas interpretācijas, kas nereti līdzinās abstrahētiem mākslas darbiem. Andris Zēgners atzīst, ka viņam „zieds ir dievišķā skaistuma zīme. Trauslajās ziedlapu līnijās iešifrētajām zīmēm mēs bieži paejam garām, bet ir vērts tajās ieskatīties", ko autors sekmīgi arī demonstrē fotogrāfiju ciklā.
Pirmoreiz jauno fotogrāfiju sērija „Signum florentis" (lat. ziedošā zīme) tika parādīta 2009. gada vasarā Rundāles pils muzejā, kur māksliniekam vienlaicīgi bija iespēja fotografēt senu un retu rožu šķirņu ziedus. Andra Zēgnera personālizstādē „Signum florentis II" Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenās ēkas 2. stāva vestibilā tiek eksponētas 40 krāsu fotogrāfijas, kas aicina skatītāju iepazīt ziedu kā zīmi, kā izteiktu harmonijas simbolu. Lielākā daļa no tām tiks rādīta pirmo reizi.
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja 2. stāva vestibils (K. Valdemāra iela 10a)
Darba laiks:
Katru dienu 11.00–17.00, kase 11.00–16.45
Piektdienās 11.00–20.00, kase 11.00–19.45
Otrdienās slēgts
Biļešu cenas: NB! (ar šo biļeti ir iespējams apskatīt arī pastāvīgo ekspozīciju)
Pieaugušie: LVL 1,50 (1,00)**
Skolēni, studenti, pensionāri: LVL 0,50 (0,30)
Ģimenes biļete (1–2 pieaugušie ar 1–4 bērniem līdz 16 g.v.): LVL 4,00
** Iekavās norādītas cenas 1 apmeklētājam grupā, kurā ir vismaz 10 dalībnieki. Grupas vadītājam ieeja bezmaksas.
Puķu izstāde "Porcelāns un tekstilmāksla"
28. maijs – 26. jūnijs
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs / Lielā zāle
Skārņu iela 10/20, Rīga
Dekoratīvi lietišķajā mākslā ziedu motīvi rodami gan seno civilizāciju amatnieku izstrādājumos, gan modernās pasaules mākslinieku radošajās iecerēs. Daudzu tautu reliģijās ziedu attēlojums kļuvis par īpaša satura piepildītām zīmēm. Arī politiskās kustības neiztika bez ziedu simbolikas, taču visbiežāk māksliniekam puķes veidols kalpo par vispārcilvēcisku vērtību – mīlestības, dabas un pasaules skaistuma apliecinājumu. Puķu motīvs ļoti bieži tiek lietots kā skaists dekors priekšmetiem, kurus cilvēks izmanto gan ikdienā, gan svētku reizēs.
Izstādē aplūkojami ziedu rotājumi latviešu lietišķajā mākslā no 19. gadsimta beigām līdz 21. gadsimtam. Ekspozīcija atklāj puķes attēlojuma daudzveidību un pielietojuma aspektus gandrīz katrā lietišķās mākslas nozarē no nezināma tautas mākslas meistara darinājuma līdz laikmetīgam ziedu atveidojumam. Dekoratīvajā mākslā ziedu atainojums sastopams visdažādākās nosacītības izpausmēs, kas saistītas ar attiecīgā laikmeta stila īpatnībām un katra mākslinieka individuālo rokrakstu. Izstāde atspoguļo to, kā zieda tēls mainās līdzi mākslas stilu raksturam un kuru ziedu motīvi bijuši iemīļoti vienā vai otra laika posmā.
Ļoti daudzpusīgi puķu dekoratīvs risinājums izpaužas latviešu tekstilmākslā. Visbagātākās tradīcijas meklējamas porcelāna apgleznojumos, tāpēc abas nozares pārstāvētas ar plašu darbu klāstu, taču arī citās lietišķās mākslas nozarēs rodami interesanti eksponāti.
Ziedi kā spilgts domas un noskaņas izteicējs vai košs akcents raksturo daudzus Rūdolfa Heimrāta gobelēnus, krāsaini ziedi uz tumša fona atmirdz Edītes Pauls-Vīgneres krāšņajās sienas segās. Ziedu tematika kā telpiska forma savdabīgi risināta Aijas Baumanes tekstilobjektā, savukārt Irisas Blumates darbos koši sarkanās puķes pārvēršas kaislību ziedos, bet Ivetas Vecenānes kompozīcijās – krāsainās alegorijās.
Izstādē skatāma apjomīga porcelāna ekspozīcija. Porcelāna apgleznošana nav iedomājama bez puķu tēlojuma. Krāsainie ziedi lieliski izceļas uz baltās vai viegli tonētās porcelāna virsmas. Porcelāna un keramikas izstrādājumos mākslinieki ierosmes meklējuši arī ziedu formā un apjomā, radot plastisku telpisku ziedu atveidojumus.
Ziedu motīvi pārvērsti arī greznās rotās un stilizēti nosacītos ornamentos ādas plastikas darbos.
Izstādē eksponēti darbi no Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja, Rīgas Porcelāna muzeja, Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja, Latvijas Nacionālā vēstures muzeja krājuma, kā arī no atsevišķu mākslinieku kolekcijām.
Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (Skārņu iela 10/20)
Darba laiks:
Katru dienu 11.00–17.00, kase 11.00–16.45
Trešdienās 11.00–19.00, kase 11.00–18.45
Pirmdienās slēgts
Biļešu cenas:
Pieaugušie: LVL 2,50 (2,00)*
Skolēni, studenti, pensionāri: LVL 1,50 (1,00)
Ģimenes biļete (1–2 pieaugušie ar 1–4 bērniem līdz 16 g.v.): LVL 4,00
* Iekavās norādītas cenas 1 apmeklētājam grupā, kurā ir vismaz 10 dalībnieki. Grupas vadītājam ieeja bez maksas.
Foto: Ģederts Eliass. „Vāze ar puķēm". 1918‑1919. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija. (c) Normunds Brasliņš