Ir vismaz pāris iemeslu, lai tieši šobrīd rosinātu noskatīties Nikolasa Reja izcilo drāmu Dumpinieks bez iemesla. Vispirms - sekundārais - augusta sākumā (7. augustā) apritēja 100 gadi kopš Nikolasa Reja dzimšanas. Un, ticiet, šis režisors ir pelnījis, lai viņa simtgadi nosvinētu, kaut vai noskatoties filmu Dumpinieks bez iemesla, filmu, kas padarīja nemirstīgu tās jauniņo zvaigzni Džeimsu Dīnu. Šis apgalvojums gan skan vismaz ironiski, jo filmas pirmizrādes dienā 1955.gada 27.oktobrī Džeimss Dīns jau bija miris - viņš nositās autoavārijā tā paša gada 30.septembrī savā Porsche.
Vientulība un gals
Džeimsa Dīna spēlētā Džima Stārka koši sarkanā ādas jaka, spurainais matu ērkulis un veidols, kurā var saskatīt attālu līdzību ar citas dekādes zvaigzni Bredu Pirtu jaunībā - tie ir vizuālie akcenti, kas aizķersies atmiņā uz ilgu laiku. Tāpat, kā sīs nebūt ne īsās (1 h 50 min) filmas šķietamais kompaktums un dramatiskais blīvums - to var noskatīties vienā elpas vilcienā. Stāsts par Džimu Stārku sākas ar uz asfalta guļošo Džeimsu Dīnu, kurš spēlējas ar uz ielas atrastu mehānisko pērtiķēnu - ietin, iztin no papīra, lai galu galā apgultos tam blakus un aizmigtu turpat uz asfalta. Viņš ir liels bērns - Džimam Stārkam pēc sižeta loģikas ir 17 gadi, Dīnam - filmēšanas laikā bija tuvu 24.
Dumpinieks "bez iemesla", kuru vecāki vadā no vietas uz vietu, mēģinot izpestīt no kārtējām problēmām, un tajā pat laikā liels, vientuļš, nesaprasts bērns, ko režisors iemanās pateikt ar šo šķietami jancīgo mehāniskā pērtiķa aijāšanas epizodi. Protams, tās laikā neko neizzināsim par Džima Stārka vecākiem un problēmām, tas viss noskaidrosies mazliet vēlāk - policijas iecirknī, kur nonācis gan Džims, un kur notiek arī Džims netiesā satikšanās ar diviem citiem šīs drāmas galvenajiem varoņiem - Džūdiju (Natālija Vuda) un Plato (Sals Mineo). Kliedzoši sarkanā mētelī ģērbtā meitene juceklīgi policistam stāsta par savām sarežģītajām attiecībām ar tēvu, savukārt Plato no policijas cenšas izpestīt viņa aukle - afroamerikāņu sieva. Puika, ko šķietie, pārtikušie vecāki atstājuši aukles aizgādībā, tikko nošāvis kucēnus. Plato ir ierocis un tam šajā drāmā būs liktenīga loma. Tāpat kā automašīnām un observatorijai, kurā norisināsies šīs filmas kulminācija. Visus šos trīs cilvēkbērnus Džimu, Džūdiju un par abiem jauniešiem pāris gadus zaļāko Plato vienos absolūta vientulība un nespēja komunicēt - ar vecākiem, arī ar saviem vienaudžiem. Džima Strkam - Dīnam - jaunā dzīves vietā - jāizkaro sava vieta zem saules, proti, vienaudžu barā. Neveiksmīgs joks observatorijā, kur jaunie cilvēki klausās efektīgu lekciju par civilizācijas bojāeju un pasaules galu, kļūst par iemeslu Džima konfrontācijai ar "stilīgo grupējuma vadoni" Bazu.
Niknums un paštaisnums
Nažu cīņa observatorijā un tam sekojošais "duelis" - triekšanās pilnā ātrumā automašīnās tieši pretī kraujas malai, pārbaudot, kuram pirmajam neizturēs nervi, kurš pirmais izleks no braucošā auto - šīs ir divas vērienīgākās filmas epizodes. Tajās vienlaikus ir gan jauneklīgs niknums un paštaisnums, gan infantils paštaisnums, provocējot nāvi, kā neticot tās iespējamībai. Tajās ir gan aktierspēles, īpaši Dīna, virtuozitāte, gan režisora Nikolasa Reja spēks - lakonismā un dramatismā. Dumpiniekam bez iemesla laiks nav kaitējis - tā varoņu dzīves izjūtas saasinātība un drāmas - esošās un pašu izdomātās, nav zaudējušas dramatisko spēku un smeldzi, tāpat kā Nikolasa Reja režijas spēks.
Laiks - reālais, nevis filmas laiks - ir izlicis savus akcentus un noslēdzis daudzu pie šīs filmas strādājušo likteņus. 1976.gadā 37 gadu vecumā tika nodurts Sals Mineo - aktieris, kurš Dumpiniekā bez iemesla, nospēlēja dramatisko vientuļā puikas ar ieroci - Plato lomu. 1981.gadā sekoja arī Džūdijas lomas tēlotājas krievu izcelsmes skaistules Natālijas Vudas (Zaharenko) nāve - 43 gadus vecā aktrise noslīka mīklainos apstākļos pēc kādas ballītes uz jahtas. Oskara nominācijas par Plato un Džūdijas lomām Dumpiniekā bez iemesla bija gan Mineo un gan arī Vudas karjeras augstākie punkti.
Elks un dumpinieks
Kaut Dumpinieks bez iemesla bija Nikolasa Reja (komerciāli) veiksmīgākā filma, šis kaislīgais cilvēks, kuram nebija svešas arī dažādas atkarības, Holivudas 40.-50.gadu vēsturē ir ierakstījis arī citus "klusos šedevrus". Teiksim, filmu Vientuļa vietā (In A Lonely Place, 1950) - stāstu par scenāristu alkoholiķi (Hamfrijs Bogarts), ko apsūdz slepkavībā, viņa filma Viņi dzīvoja naktī (They Lived by Night, 1949) ir viena no tām, kas radīja mīlētāju/bēgļu/noziedznieku "mītu" amerikāņu kino.
Reja filmas, īpaši oriģinālo vesternu Džoniju Ģitāru (Johnny Guitar, 1954) dievināja franču jaunā viļņa režisori. Žans Liks Godārs viņa filmas uzskatīja par "kino esenci". Mūža nogalē viņš bija Džima Džarmuša skolotājs Ņujorkā. Reja filmas, to dramatisms, ekspresīvais krāsu akcentu izmantojums ir ietekmējušas arī vācu kino vareno - režisoru Vimu Vendersu, kurš palīdzēja mirstošajam NIkolasam Rejam darbā pie viņā pēdējās - dokumentālās filmas Zibens virs ūdens/Lightning Over Water. Nikolass Rejs mira 67.gadu vecumā no plaušu vēža.
Fragmenti no D.Rietumas raksta Sestdienā.
Rudens sezonā Kinoskola turpinās Amerikas kinoklasikas programmu - filmu skatēs ieeja būs bez maksas.
Filmas skate notiks Kinoskolas telpās 13.janvāra ielā 32. (2. stāvā). Pirms seansa Dita Rietumas un Normunda Naumaņa ievadvārdi.
Ziņa publucēta sadarbībā ar kinokino.lv.
Foto: kadrs no filmas "Dumpinieks bez iemesla"; publicitātes foto