Filmu "Šķiršanās" tikai ārēji ir stāsts par kādu irāņu laulāto pāri, kas izmisīgi meklē, bet tomēr nerod iespēju palikt kopā. Nepārvaramās robežas, ko uzliek sabiedrība un pienākums pret tuvāko, izvēršas par neatbildētu jautājumu virkni, kuras atšķetināšanu režisors atstājis katra paša ziņā. Tieši filmā nenolasāmās atbildes kļūst par tās dziļāko vēstījumu - savdabīgu vilinājumu, kas liek sekot ik kadram un bezcerīgi turpināt meklēt robežas starp labo un ļauno, starp pareizo un nicināmo.
Laulība ir kā zīmogs, kas apliecina divu cilvēku pastāvīgu kopā būšanu. Tās ir attiecības, kurās laika, telpas vai sabiedrības robežām būtu jābūt mazsvarīgām. Asgars Faradi nerada stāstus par jaunu iemīlēšanos, bet gan meklē veidu, kā ļaut diviem cilvēkiem izšķirties un vienlaikus palikt uzticīgiem sev tuvākajam.
Simina ir izlēmusi pamest vīru un doties nākotnes laimes meklējumos ārpus Irānas robežām. Naders sievai neseko, jo mājās paliek aprūpējams tēvs. Siminas vietā stājas sieviete, kas piederīga citam sabiedrības slānim. Konservatīva un izteikti reliģioza jaunā aprūpētāja kļūst par savdabīgu Siminas pretpolu, liekot abām sievietēm balansēt starp skatītāja izvēli un dzīves (kaut arī iedomātās) īstenību.
Aktieru izvēle Faradi filmās ir rūpīgi pārdomāts un līdz smalkākajām niansēm izstrādāts process, neskaitāmos mēģinājumos un individuālās sarunās savelkot paralēles ar filmas tēliem, ar iekšējo pārdzīvojumu un spēju pierādīt savu emociju patiesumu. Režisors iepriekš strādājis arī teātrī, tamdēļ arī filmas tapšanā būtiska loma ir tieši iepriekšējai sagatavotībai - ieslēdzot kameru, pārtrūkst dialogi, un paliek tikai viens līdz detaļām noslīpēts filmas stāsts. Galvenās lomas filmā "Šķiršanās" ierādītas divām sievietēm - savstarpēji atšķirīgām, bet savā būtībā tikpat vienotām. Pasīvas, noslēgtas no sabiedrības un ziedojušās savam pienākumam - šķietami vienveidīgais irāņu sievietes tēls, kāds pastāv eiropiešu un Rietumu pasaules apziņā, tomēr ir maldīgs. Nemitīga cīņa par savām tiesībām, par līdzvērtīgām iespējām sabiedrībā šodienas Irānā atklāj pavisam citu sievieti, kurai netrūkst ne mērķu, ne pārliecības, ne drosmes stāties pretī šai iesīkstējušajai pārliecībai. Filmā ir vieta abām.
Asgars Faradi ir viens no Irānas slavenākajiem kino režisoriem un scenāristiem. Vēl studiju laikā veidojis sižetus valsts radio un televīzijas seriāliem, pilnmetrāžas kino Faradi debitē ar filmu "Dejojot putekļos" 2003.gadā. Viņa trešā filma "Salūts trešdienās" (2006) saņēmusi Zelta Hugo balvu kino festivālā Čikāgā, bet par nākamo kinolenti "Par Elliju"(2009) viņš iegūst pirmo Sudraba lāci kā labākais režisors Berlīnē.
Starptautiskā kino festivāla "Arsenāls" Starptautiskās konkursa skates ietvaros Asgara Faradi filma "Šķiršanās" skatāma 10.septembrī plkst.15.30 "Kino Citadele" 7.zālē un 16.septembrī plkst.19.30 kinoteātrī "K Suns".
"Arsenāls" - no 10. līdz 18.septembrim kinoteātros "Kino Citadele" un "K Suns". Biļetes kinoteātru kasēs un internetā www.forumcinemas.lv.
Informācija www.arsenals.lv/arsenals
Foto: kadrs no filmas "Šķiršanās". Publicitātes foto