Briliantes Mendozas filma „Vecmāmiņa" ir viens no emocionālākajiem stāstiem šī gada festivāla fokusa programmā „Kaut kur Āzijā..." Divas vecmāmiņas un divi mazdēli, par kuru cieņu un vērtību sabiedrībā abas sirmgalves gatavs cīnīties ar visiem, pat neesošiem līdzkļiem. Spilgts Filipīnu pilsētas sabiedrības portrets, kas atklāj gan nevienlīdzību, gan birokrātijas valgus, kuros visvairāk sapinas tieši tie, kam pie dvēseles nav ne graša.
Filma par kino dienām un nedienām Urugvajas sinematēkā un nelabojamu kinomāniju, kurā iedzīvojies tās ilggadējais darbinieks Horhe Heljineks – „Derīga dzīve" – ir dokumentāli melnbaltā estētiskā ieturēts kino darbs, kura viena no lielākajām vērtībām ir tās galvenais varonis, pats Horhe, kura dzīvē robeža starp kino un realitāti jau sen vairs nepastāv.
Karolīnas Štrubes filma „Zudušo cilvēku lauks" uz „Arsenāla" ekrāniem nonāk jau otro reizi. Tā ir iespēja ielūkoties klaja lauka vidū dzīvojošas ģimenes attiecībās, sabalsojot čukstus pēc klātbūtnes un elementāras mīlestības ar vibrācijām, kas skrien pār šo zudušo cilvēku galvām pārvilktajās augstsprieguma līnijās.
Dienas notikums „Kino Citadele" trešdienas programmā viennozīmīgi ir Nanni Moreti filma „Habemus papam". Režisors, kurš iejuties arī galvenās ārpus reliģiskās apātijas esošās personas lomā, parāda Vatikāna ikdienu un kliedzoši sarkanajos talāros tērptās apslāpētās dvēseles – pāvestus un garīdzniekus – pavisam neierastos rakursos. Smalka ironija un eleganti viegla humora deva piešķir filmai to optimismu, pēc kā, autoraprāt, paši Vatikāna „ierēdņi" ilgojas jau sen. „Arsenāla" skatītājiem Moreti vārds ir labi pazīstams – nemaz ar ne tik sen tika demonstrēta viņu filmu retrospektīva, izpelnoties gan skaļas urravas, gan aplausus.
Par reliģijas citkārt tik nospiedošo ietekmi uz pavisam parasta cilvēka ikdienu stāsta arī filma „Eiropole", kas starp franču un rumāņu identitāti mītošajai Naei liek piedzīvot neparastu ceļojumu, dodoties pēc tēvoča Lukas atstātā mantojuma. Nelaiķa mājā šobrīd iemitinājies šamanis Ata, kurš rumāņu ieceļotājiem pavēsta par Lukas pagātnes grēkiem. Tradīcijas, reliģijas spēku un dvēseļu pārdzimšanas fenomenu, kas savīts ar mistiskiem un gana komiskiem situāciju risinājumiem – filma „Eiropole" ir spilgts un pārliecinošs „Arsenāla" Panorāmas skates piedāvājums ielūkoties Rumānijas kino aktualitātēs.
Filma „Sudraba lodes", kas tapis leģendārās Čehova lugas „Kaija" iespaidā, ir stāsts par jaunu aktrisi un neatkarīgo režisoru, kas cīnās par vietu uz skatuves un izdzīvo šai cīņai raksturīgo. Greizsirdība un atriebības alkas draud pārvērst abu jauno mākslinieku dzīves šausmu filmas cienīgos toņos.
Krievijas kino šodien aktīvi pievēršas ne vairs detektīvžanriem un vēsturiskā pompa pārsātinātiem stāstiem, bet gan dziļiem un pavisam īstiem cilvēku izdzīvošanas un tik ilgotās laimes stāstiem. Filma „Atpakaļgaitā" ir viens no šī jaunā virziena apliecinājumiem – emocionāli spēcīgs stāsts par zemapziņas šoku, kas uz provinciālas krievu pilsētas fona, risina mātes mīlestību pret kara, sēru un politiskās vardarbības nogurdināto dēlu.
Vakara noslēgumā Teita Teilora filma „Kalpone", kas, sagrāvusi kases ASV kinoteātros, ar sabiedrību audzinošām idejām draud aplipināt arī nevienu vien „Kino Citadele" skatītāju. Kino profesionāļi šai filmai nu jau prognozē daudzus zeltītos Oskarus, kamēr lieliskas aktrises uz lielā ekrāna izdzīvo visdažādākos dzīvesstāstus.
Starptautiskais kino festivāls „Arsenāls" līdz pat 18.septembrim norisinās „Kino Citadele" un „K Suns". Visplašākā filmu programma un informācija par „Arsenāla" jaunumiem atrodama festivāla mājas lapā www.arsenals.lv/arsenals un biļešu tirdzniecības vietās „Kino Citadele" un „Biļešu Servisa" kasēs.
Kino notiek „Arsenālā"!
Foto: kadrs no filmas „Eiropole". Publicitātes foto