„Dievišķais ķermenis" ir filma, ar kuru „Arsenāls" uzsāk sestdienas rītu „Kino Citadele" programmā. Pirmizrādi piedzīvojusi šīgada Kannu kinofestivālā, Alises Rorvakeres pirmā pilnmetrāžas filma „Arsenālā" izraudzīta Starptautiskajam konkursam. Stāsts par meiteni, kas atgriežas dzimtajā Itālijas ciematā, cenšas sadzīvot ar kultūras un provinciālās sabiedrības savdabību un atrast savu vietu starp reliģijas stagnātismu un teju neprātīgo tiekšanos pretī modernajai pasaulei.
Flandrijas un Nīderlandes filmu programma sestdienas kino pārstāvēta ar četrām filmām, kurās režisores atklāj sievietes skatījumu uz citkārt vīrišķīgo pasauli. Vientulība, spēks un nepārvarama tiekšanās pretī iekšējam mieram un attiecībām, kurās pat bez vārdiem ir saprotams viss, kas vārdos nemaz nav izsakāms. Fjēnas Trokas filma „Nepateiktais" skatāma „Kino Citadele" plkst. 13.30, savukārt tūlīt pēc „Arsenāla" īpašā veltījuma un piemiņas reveransa leģendārajam čīliešu kino režisoram Raulam Ruisam, filmas „Trīs dzīves un tikai viena nāve", Flandrijas un Nīderlandes programma atgriežas ar filmu „Mana karaliene Karo". 1970.gadi Amsterdamā jau raisa atbilstošās asociācijas ar filmas norises vietu un laiku – hipiju komūna, desmitgadīgās Karo jaunā mājvieta, kurā tiek dalīts ne vien prieks, miers un radošā brīvība, bet nereti arī gultasvieta.
Kinoteātrī „K Suns" plkst. 17.30 filma „Džoja" – stāsts par dzīves skarbumā pazaudējušos meiteni Džoju, kura šaubās par atkal satikšanos ar savu māti un pamazām atklāj sava vārda semantiskās nozīmes iespējamo spēku.
Režisores Uršulas Antoņakas jaunākais darbs „Kods: zils" otrajā seansā atgriežas kinoteātra „K Suns" sestdienas vakara seansā. Drosmīga filma par savu kino izturību pārliecinātiem kino skatītājiem, kas sestdienas vakarā ir gatavi ielūkoties sievietes pasaules visapslēptākajos prāta un dvēseles nostūros. Kannu kinofestivālā bija arī tādi kino profesionāļi, kas nespēja līdz beigu titriem izsekot galvenās varones Marianas pašdestrukcijai...
„Kods: zils", kaut arī psiholoģiski smaga un brīžiem pat biedējoši atklāta, tomēr ar filmu „Tumsa veikalā", kas seko tūlīt pēc tam, par šausmu filmas žanram pietuvināto kino valodu nesacensties. Stāsts par mājsaimnieci, kas mērķtiecīgi uzsāk jaunu biznesu, un viņas vīru, kas tikpat neatlaidīgi lūko atgūt savu vietu darba tirgū, pārvēršas mistikas un ārprāta samudžinājumā, kas arvien dziļāk ielaužas galveno varoņu ikdienā un sāk rāpties pat pāri saprāta robežām.
Itāļu režisors Tonino De Bernardi, kas šajās dienās viesojas arī Rīgā, Latvijā izrāda savu versiju par Džakomo Pučīni operu „Madame Butterfly". Lauku mājas zaļumos sievietes šuj zīda kimono un dzied ārijas, kamēr ap uzkodu galdu pulcējas vietējie iedzīvotāji, kas nākuši baudīt brīvdabas operas izrādi.
Filmas no Krievijas un NVS programmas skatāmas „Kino Citadele" pirmspusdienā. Dokumentālā filma „Mana perestroika" no šodienas skatupunkta noraugās uz pagājušā gadsimta 1980. gados lolotajām un zaudētajām cerībām „laimīgajā zemē" – Padomju Savienībā. Vienā seansā ar filmu „Mana perestroika" skatāms arī dokumentālais darbs, kas veltīts Krievijā dzīvojošajiem cilvēkiem, kam veikta lobotomija – smaga un neatgriezeniska operācija, kas atrauj smadzeņu darbību no ķermeņa izpausmēm un brīžiem sāk apdraudēt arī apkārtējos.
Patiesu mīlestību pret Ukrainas galvaspilsētu un tajā dzīvojošajiem atklāj astoņu režisoru kopdarbs, īsfilmu almanahs „Iemīlējušies Kijevā". Lielai daļai no filmas tapšanā iesaistītajiem režisoriem šī ir pirmā parādīšanās uz lielajiem kino ekrāniem. Asprātīga un ikdienišķi savdabīga filma ļauj ielūkoties Kijevas ikdienā un lieliski papildināt „pilsēta, es tevi mīlu" formātā tapušo darbu pasaules kolekciju.
Dzīve, pat noraugoties uz to kino ekrānos, ir un paliek skarba cīņa par izdzīvošanu un savas vietas iekarošanu sabiedrībā un tās pamestos dabas nostūros. Dokumentālā filma „Dārvina" atklāj ASV tuksnešu, vardarbības, narkomānijas un bez cerībām dzīvojošas cilvēku saujiņas paradīzi, vietu, kur aizbēgt no lielpilsētas burzmas un smeldzošajā klusumā saklausīt varbūt ko vairāk par vēja pūstu butaforiju sitieniem pret dzīvojamā treilera logu.
Mels Gibsons un Džodija Fostere ģimenes drāmā „Bebrs" parāda kopā būšanas nozīmi brīžos, kad dzīve izspēlē ļaunu joku un rod vietu depresijai, kas kā lipīga sērga draud pārklāt visu ģimeni. Risinājums – bebrs, klusējoša un visu uzklausoša rokas lelle, kas kļūst par ģimenes tēva pilnīgās uzticības personu.
„Arsenāla" sestdienas vakars komēdiju un smalkas ironijas cienītājiem noteikti būs izdevies, ja plkst. 20.30 nokļūsiet filmas „Brīvdienas pie jūras" seansā. Cik perfektam jābūt kinodarbam, lai, pat apzināti izvairoties no liekiem un neko neizsakošiem dialogiem, zāle smietos, vēderu turēdama un, absurda situāciju nomocīta, savu sajūsmu par filmu izpaustu citā, tikpat radoši nepiespiestā veidā?
Tiekamies „Arsenāla" filmās arī sestdien, kinoteātros „Kino Citadele" un „K Suns". Festivāla filmu programma atrodama „Arsenāla" mājas lapā www.arsenals.lv/arsenals un biļešu tirdzniecības vietās – „Kino Citadele" un „Biļešu Serviss".
Kino notiek „Arsenālā"!
Foto: kadrs no filmas „Iemīlējušies Kijevā". Publicitātes foto