Oficiālā anotācija:
Noslēpumainais un pievilcīgais krievu izcelsmes šoferis Nikolajs Lužins (V.Mortensens) strādā Londonā bēdīgi slavenā austrumeiropiešu organizētās noziedzības ģimenē, kas pieder pie kriminālās brālības, pie likumīgajiem zagļiem. Ģimenes galva ir Semjons, kuru atveido Oskara balvai nominētais Armīns Millers - Štāls. Aiz Semjona - smalkā restorāna "Trans-Siberian" viesmīlīgā īpašnieka - pieklājīgā šarma patiesībā slēpjas cietsirdīgs un brutāls cilvēks. Ģimenes likteni ne reizi vien izaicinājumam pakļauj Semjona neapdomīgais un despotiskais dēls Kirils (Vinsents Kasels ), kurš izjūt lielāku saikni ar Nikolaju nekā ar savu tēvu.
Nikolaja rimto dzīvi iztraucē Ziemsvētku laikā iepazītā Ziemeļlondonas slimnīcas vecmāte Anna Hitrova (Oskara balvai nominētā Naomi Vatsa). Annu dziļi satriec kādas dzemdībās mirušas pusaudzes liktenis. Anna cenšas uzmeklēt mazulītes ģimeni un radus. Viņas rīcībā nonāk mirušās meitenes dienasgrāmata, kas rakstīta krievu valodā, un Anna vēlas tajā sameklēt atbildes uz saviem jautājumiem. Annas māte Helēna (Šineida Kjūsaka) necenšas viņu no tā atrunāt, bet viņas iekarsīgais tēvocis Stepans (Ježijs Skoļimovskis) brīdina viņu, ka tas var beigties bēdīgi. Viņam ir pamats tā domāt, jo Annas interese par dienasgrāmatu ir izraisījusi sašutumu un niknumu likumīgo zagļu aprindās. Semjons un Nikolajs līdz šim ir bijuši uz vienu roku, bet nu, kad Anna neatlaidīgi pūlas noskaidrot patiesību, Nikolajs gluži negaidīti nonāk krustcelēs: kā pusē nostāties? Nikolaja darba devēji neatlaižas, un viņam ir jāizšķiras, kam viņš var un kam vajadzētu uzticēties. Vairāku cilvēku dzīvību - ieskaitot arī viņējo - apdraud slepkavību un nodevības apburtais loks, un atmaksas mieles skar gan ģimeni, gan pašas Londonas tumšākos nostūrus.
Recenzija
Filmas "Austrumu solījumi" scenārija autors Stīvs Naits jau ir paspējis izpausties 2003.gadā uzņemtajā filmā "Dirty Pretty Things", kas ieguva kritiķu labvēlību un tika nominēta Amerikas Kinoakadēmijas balvai Oskars. Sociāli kritiskajā filmā, ko latviski tulkoja kā "Netīrā jaukā dzīve" uzmanības centrā arī bija imigrantu dzīve Londonā un baisā realitāte, kas zeļ un plaukst pagrīdes subkultūrās, pilsētas nomalēs un sabiedrības "atejās", kuras tīrīt nevienam nedz gribas, nedz pietiek varēšanas. Šoreiz stāstiņš tikpat baiss un netīrs, tikai fokusā ir vairāk vai mazāk brīvprātīgie emigranti no Krievijas kriminālajām aprindām, jo tēvzemē sals lauž kaulus un uz pēdām min slepenie dienesti. Šie vīri nav nekādi Indiešu viesstrādnieki, kuriem jāpārdod niere, lai izkultos no ikdienas likstām, kā tas bija "Netīrajā jaukajā dzīvē", jo viņi pieraduši vairāk ņemt nekā dot. Tātad krievu mafijas "razborkas" pašā multikulturālisma katlā, kas burbuļodams iet teju pāri malām.
Režisora Kroneberga iemīļota tematika ir vardarbība, par to var spriest, piemēram, pēc viņa filmām "Crash" (1996) vai "A History of Violence" (2005) un vispār viņa uzmanības centrā parasti nonāk dažādas marginālijas un temati, kas gluži neder romantiskās komēdijas scenārijiem. Tāpēc, krievu mafija ir ideāls pētījumu lauks, jo šķiet, ka vardarbība pulsē šīs nācijas asinīs un saprotama lieta, ka kriminālajā pasaulē lietas netiek kārtotas ar diplomātiju, konfekšu kārbām un šampanieti. Ierindas ļaudis interesē kriminālā pasaule, par to liecina kaut vai, piemēram, neskaitāmās gangster filmas un seriāla "Soprano ģimene" reitingi. Tajā valda savi likumi, kodekss, simbolika un rituāli. Filma ir ieskats pasaulē, kura paliek neredzama likumus cienošu pilsoņu acīm un, kas notiek, ja šīs divas - kriminālā un "ikdienas" cilvēka pasaules nejauši satiekas.
Ja radies iespaids, ka filma ir vēl viena asa sižeta gangster filma, tad tā ir tikai puspatiesība, jo tā, manuprāt, ir ļoti laba gangster filma un liek aizdomāties par mūsdienu pasaules sabiedrības struktūru un, kas patiesībā notiek aiz ārēji greznās fasādes. Londona var būt sinonīms kultūrai, atvērtībai un dažādībai, bet tas viss sadzīvo ar vardarbību, narkomāniju, cilvēku tirdzniecību un simtiem citu lietu, kas izvilktas dienasgaismā izskatās visai neglītas. Filmas autoru Kronenberga un Naita interešu lokā ietilpst visas šīs "netīrās" lietiņas, šajā jomā viņi ir eksperti, par to šaubu nav.
Priecē, lieliskais sižets un pēdējā laikā reta parādība, rūpīgi izstrādāti varoņu tēli ar raksturu un personību. Stāsta sazarojumi un attīstība neliek žāvājoties secināt, ka tas viss jau kaut kur redzēts, jo viss loģiski saliekas savās vietās un piedāvā arī pa pārsteigumam. Aktieru izlase un veikums komentārus neprasa, tas vienkārši ir jāredz! Uzslavas, manuprāt, ir pelnījuši teju visi aktieri, bet īpaši jāizceļ Vigo Mortensens, kas savu lomu nospēlē perfekti un atļaujas daudz ko tādu, kas citiem aktieriem nebūtu pa spēkam.
Protams, var piesieties krievu attēlojuma klišejām, jo šad tad uzpeld teju Holivudas stereotipiskie modeļi un gribas noskaidrot, cik grūti ir atrast krievu valodas skolotāju. Brīžiem liekas, ka Krievija filmas autoriem ir tikpat sveša un mistiska vieta kā lielākajai daļai latviešiem ir Ķīna un tās valoda. Mana personīgā vilšanās bija galvenā varoņa identitātes atklājumi filmas beigās, varēja jau ne tik klasiski, bet kā nu ir, nav ne vainas. Kopumā vairāk kā pozitīvs iespaids, skarbs un spēcīgs kino, kas nešķiet uzražots pāris mēnešos aiz gara laika un vēlmes nopelnīt. Atzīšos godīgi, man patika.
P.S. Ja esat to cilvēku skaitā, kas nolēmuši apmeklēt filmu, tad brīdinu, ka apmeklējuma liegums līdz 16 gadu vecumam nav piekabināts tāpat vien. Nav jau tā, ka viss jau nebūtu redzēts, taču ziniet, ja kādam tiks pārgriezta rīkle izdurta acs vai kā citādi plosīsies asinskāre, tas notiks tuvplānā un līdz detaļām. Ak, jā, Vigo Mortensens, jeb "noslēpumainais un pievilcīgais krievu izcelsmes šoferis Nikolajs Lužins", pirts ainā, par kuru tik lielu sajūsmu pauda nācijas centrālais kritiķis N.Naumanis, būs redzams ar visiem "debesu zvaniem". Tas tā starp citu....
Lomās: Vigo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel
Režisors: David Cronenberg
Mājas lapa: http://www.focusfeatures.com/easternpromises