Māksliniece Krista Dzudzilo izstādē „Privātā" apskata telpu vistiešākajā šī vārda nozīmē – kā privātu telpu, dzīvesvietu, kas ir vienlaikus personīga autorei, bet atpazīstama jebkuram. „Privātās telpas, kurās uzturamies un veidojam savu dzīvi, ir mūsu pašu noslēgtas un ierobežotas. Veidoju savas noslēgtās dzīves telpas attēlojumu sadrumstalotu un salauztu. Mani interesē lietu uztvere un skatīšanās īpatnības. Gluži kā pirmo reizi ieejot kādā telpā, ejot uz priekšu, skatu punkts uz objektiem mainās, tā atklājot objektu no dažādiem rakursiem. Atmiņa veido konkrētu attēlu prātā, kas ir visas uztvertās informācijas kombinācija. Katra no telpām ir attēlota statiski, bet ar nelielu nobīdi, gluži kā uz mirkli ieķērusies plate. Daži objekti, kas piesaista uzmanību, virzoties uz priekšu vai mainot skatīšanās leņķi, pārlec jaunā pagriezienā. Svarīgi bija dot konkrētu, atpazīstamu ievirzi objekta atveidē, bet pārveidot to, lai tas pasaka tik daudz, ka uzdod jaunus jautājumus," par izstādes darbos tvertajiem telpas uztveres aspektiem stāsta Krista Dzudzilo.
Tikmēr Zane Tuča mazo izstāžu ciklā piedalās ar instalāciju „Izstādes ideja", kuras galvenais mērķis ir mēģinājums pietuvoties izstādes idejai un izveidot nevis izstādi, bet asociāciju par izstādi. „Ideja – priekšstats, vispārējs jēdziens par kādu priekšmetu vai parādību; kādas teorijas pamatu veidojošais jēdziens."* Jaunās māksliniece radītā instalācija priekšstatu par izstādi demonstrē no mazliet ironiska skatījuma, komentējot mākslas darba attiecības ar patērētājsabiedrību. Ekspozīcijas telpu veidos vienkārši elementi, savukārt centrālais tēls ir kāda noslēpumaina, pasaulslavena un savā garajā mūžā diezgan daudz pieredzējusi būtne.
Mazo izstāžu cikla „Mana telpa" ideja radās konceptuālo studiju ietvaros un tās uzdevums ir sniegt topošajiem māksliniekiem iespēju komunikatīvā vidē paust ko sev formas, satura un sajūtu ziņā būtisku un personisku. Formālais nosacījums studentiem ir, izmantojot divu līdz četru vairogu ekspozīcijas iespējas, veidot „savu telpu" – atvērtu, noslēgtu, interaktīvu vai pavisam citādu vidi – ierobežota laika ietvarā, jo katras izstādes norisei atvēlēta viena nedēļa. Izstāžu koncepcijas jau studiju procesa laikā ir piedzīvojušas pirmo novērtēšanas posmu gleznotāja un Mākslas akadēmijas lektora Andra Eglīša vadībā. Līdz ar izstāžu cikla „Mana telpa" uzsākšanu kolēģu un apmeklētāju vērtējumam tiek nodotas 15 topošo mākslinieku variācijas par personisko telpu, kas nomainīs cita citu visa pavasara cēliena garumā.
Izstāžu ciklā „Mana telpa" jau notikusi topošās gleznotājas Madaras Neikenas izstāde „t-elpa", Patrika Zvaigznes izstāde „s007m", Dārtas Šķēles instalācija „Ceļš", Laimas Steikas izstāde „Kaimiņi" un Dagnes Ventiņas izstāde „Mirklis", kurām sekos citu kursabiedru ekspozīcijas visa pavasara cēliena garumā.
Atskatoties uz pēdējos gados rīkotajām Mākslas akadēmijas izstādēm, mazo izstāžu projektam pastāv līdzinieki – jau iepriekš norisinājusies izstāde „Sajūtu galerija" (2006), kurā tika iesaistīti arī citu specialitāšu studenti un apmaiņas studenti no ārvalstīm, kā arī izstāde „Mana telpa" (2009), kurā piedalījās konceptuālās glezniecības meistardarbnīcas studenti un (2011) Glezniecības apakšnozares 3. kursa studenti. Pirms vairākiem gadiem par tradīciju bija kļuvušas arī Mākslas akadēmijas 3. kursa ierosinātās izstādes Mākslas akadēmijas aulā – „Zupa 1", „Zupa 2" u.c.
Izstāžu cikls „Mana telpa" tapis iesaistoties Mākslas akadēmijas lektoram Andrim Eglītim, Vizuālās mākslas nodaļas vadītājam profesoram Ivaram Heinrihsonam (idejas iniciators) un projekta koordinatorei, Mākslas akadēmijas Glezniecības apakšnozares 3. kursa studentei Laimdotai Steķei.
Mazo izstāžu cikla „Mana telpa" gaitā būs aplūkojami arī Artūra Bunta, Gundegas Kaņepājas, Dārtas Leiškalnes, Elzas Sīles, Rūtas Račko, Edgara Soprāna, Laimdotas Steķes un Māras Brīveres darbi.
Darba laiki: P, O, T, Pk – 11:00 – 18:00; C – 11:00 – 19:00.
Ieeja - bez maksas.
Norises vieta: Latvijas Mākslas akadēmijas 2. stāva foajē, Kalpaka bulvāris 13, Rīga.
* Red. Guļevska D. Svešvārdu vārdnīca. – Rīga: „Norden AB", 2003. – 305.lpp.