Kādēļ kino režisori, radot filmas par mākslu un māksliniekiem, gandrīz vienmēr pievēršas mākslinieka sadzīves pikanto detaļu atspoguļošanai? Kādēļ kino un glezniecības sintēze ārpus avangarda kino eksperimentiem tik reti sastopama?
Par glezniecības teju neiespējamo atveidi kino sarunāsies mākslas zinātnieks un kritiķis Jānis Borgs un kinokritiķe Daira Āboliņa.
„Oviri" (Oviri), rež. Hennings Karlsens, 1986, Dānija/Francija, 90'; lomās – Donalds Sazerlends, Makss fon Sidovs.
Filma – biogrāfiska drāma, kuras centrā – skandalozais franču postimpresionisma gleznotājs Pols Gogēns. Gogēns bija slavens ne tikai ar savu ekspresīvo, eksotisko glezniecības manieri un saturu, bet arī personisko dzīvi, mākslai pievēršoties pusmūžā un apmetoties uz dzīvi franču Polinēzijā. Dāņu režisora Henninga Karlsena filma pieskaras Gogēna dzīves posmam, kad, atgriezies no dzīves Taiti, gleznotājs ar saviem paradumiem un mākslu provocē Parīzes sabiedrību. "Oviri" apzīmē Taiti salas nāves un sēru dievieti, kā arī tulkojams kā "mežonis", kā Gogēns bieži dēvēja sevi. Gogēna lomā – Donalds Sazerlends, dramaturgu Augustu Strindbergu atveido slavenais Ingmara Bergmana aktieris Makss fon Sidovs.
Filma tiks demonstrēta sadarbībā ar Dānijas Kultūras institūtu Rīgā.
Filma oriģinālvalodā ar sinhrono tulkojumu latviešu valodā.
Noslēguma lekcijā 9. maijā – D.Džārmena provokatīvās filmas „Karavadžo" vienīgais seanss Latvijā, pirms filmas runās mākslas kritiķis Vilnis Vējš.
Ieejas maksa: 2.50 LVL, studentiem ar ISIC karti un Latvijas Kinematogrāfistu savienības biedriem 2.00 LVL.
Filmu piedāvā Rīgas Kino muzejs un k/t Splendid Palace.
Informācija: www.kinomuzejs.lv, www.splendidpalace.lv
Foto: Kadrs no H.Karlsena filmas „Oviri", 1986. Publicitātes foto