Pēdējā pusgadsimta operu apskats "Opera libretu spogulī 1960-2010" ir studiju palīglīdzeklis specialitātēs, kas saskaras ar šo jomu: mūzikas vēsture, teātra vēsture, kulturoloģija, mākslas psiholoģija, socioloģija. Tā noderēs arī opermīļiem – gan uzziņai, gan savu priekšstatu apstiprināšanai vai apšaubīšanai. Iespējams, tā būs saistoša arī operteātra praktiķiem – ko rādām un redzam mēs, ko rāda un redz Somijā, Vācijā, Lielbritānijā, Francijā.
Grāmatā aplūkoti 19 darbi, kas tapuši līdz 1990. gadam, 19 darbi – pagājušā gadsimta pēdējā desmitgadē, bet mūsu gadsimtā – 21 sacerējums. Visplašāk pārstāvēti Džons Adamss (pieci), Pēters Etvešs (seši), Filips Glāss (astoņi), Hanss Verners Hence (pieci), kā arī Herisons Bērtvisls, Pīters Maksvels Deiviss, Auliss Sallinens un Taņs Duņs – katrs ar četrām operām.
Taču operas vēsturē iegājuši arī tādi nozīmīgi komponisti kā Bernds Aloīzs Cimmermanis, Maurisio Kagels, Ģerģs Ligeti, kam tas ir vienīgais sacerējums šajā žanrā. Par ko viņi visi vēsta – par to šī grāmata.
"Libretā atspoguļojas tas, kas komponistam – gan personīgi, gan kā sabiedrības pārstāvim – ir svarīgs, aktuāls, būtisks. Kā autors redz un jūt pasauli un tās mainību. Kā daudzreiz izmantotos sižeta modeļos iešifrēta gan šīs tradīcijas, pārmantojamības stīga, gan arī šodienas gars, raksturs, temps, kontrasti. Jāatgādina un jāuzsver, ka netiks jau drukāti libreti, tas ir, pilns operas vārdiskais teksts, bet gan tikai pārstāsts, koncentrāts, pašas galvenās atsperes un darbības, norišu esence," – tā grāmatas priekšvārdā raksta tās autors Jānis Torgāns.