A. Čehova nemirstīgā un pasaules režisorus visu laiku interesējošā luga piesaistīja režisoru Alvi Hermani teātra veidošanās sākuma gados. Tēma par mākslinieka vietu un jauna teātra radīšanu tolaik bija aktualitāte. Tā ir aktuāla arī šodien. Izrāde „Kaija" Jaunajā Rīgas teātrī pirmizrādi piedzīvoja 1996. gada 24. septembrī, bet Latvijas Televīzija to ierakstīja 1998. gadā.
Rakstnieka Trigorina lomu atveido pats šīs izrādes režisors Alvis Hermanis. Līdzās jaunajai Aurēlijai Anužītei, Ģirtam Krūmiņam, Vilim Daudziņam redzēsim arī vecmeistarus Arnoldu Liniņu un Oļģertu Kroderu. Izrādes savdabīgo stilu teātra baltajā foajē papildina speciāli izgatavotas lelles.
„Tā ir neparasta, spilgta, ievērības cienīga izrāde," 1996.gadā raksta teātra zinātnieks Viktors Hausmanis.
„Antona Čehova Kaiju Jaunajā Rīgas teātrī izrāda baltajā kolonnu zālē. Visā spēles telpas platumā izbūvēta miniatūra leļļu muiža – parks, flīģelis, ezers, divstāvu dzīvojamā ēka. Pirmais stāvs novietots uz paaugstinājuma, kas skatītājiem tuvāk, otrais – uz tālāka paaugstinājuma. Pa vidu eja. Optisks māns liek abus stāvus uztvert kā vienai ēkai piederošus, bet faktiski tie atrodas paralēlās plaknēs. Kad aktieru lielie, „nogrieztie" torsi slīd pa eju starp mazajām ēciņām, rodas dīvains sirreālistisks iespaids. ... Izrādes sirreālistisko garu pasvītro arī pāris sprīžu garas lelles – tēlu dubultportreti, kas padzīvo šo pasauli un ar kurām tēli spēlējas. ...A.Hermanis savā izrādē runā par jaunu formu nepieciešamību dzīvē, cilvēku savstarpējās attiecībās. Taču viņš diez vai tic šo jauno formu iespējamībai, tāpēc izrāde ir rūgta un skumja, neskatoties uz daudzajām komiski dīvainajām norisēm," laikrakstā Diena 1996.gadā raksta teātra zinātniece Silvija Radzobe.
Foto: Skats no iestudējuma "Kaija". Publicitātes foto