Uno Daņiļevskis (1945–2007) - gleznotājs, filozofs un skolotājs. Daņiļevska gleznas runā par attiecībām starp cilvēku un dabu, par materiālo un garīgo. Viņš skatītājam atklājas atturīgi, turklāt lai nolasītu viņa gleznās teikto, ir jāmāk sadzirdēt klusumu, jāprot to starp otas triepieniem pamanīt.
Daņiļevska mākslas valodu raksturo divi vienlīdz būtiski glezniecības izteiksmes līdzekļi – valdzinoša krāsu spēle un faktūra. Viņa darbi tapa lēni un pārdomāti, īpašu nozīmi piešķirot toņu kombinācijām, krāsu biezumam un klāšanas veidam. Tikmēr ar tēmu, katrā no gleznām, viņš rīkojas gluži kā dzejnieks – stilizē formu, rotaļājas ar faktūru un izvēlas pirmajā mirklī šķietami ne tās raksturīgākās krāsas. Kā pats reiz teicis – tās, kuras citi gleznotāji uzskata par neglītām.
Mākslinieka darbu kolekcijā var atrast teju vai visus glezniecības žanrus – figurālās kompozīcijas, portretus, aktus un klusās dabas, bet viņa pēdējo daiļrades posmu raksturo “nosacītās ainavas”, kurās viņš ļauj teju vai sataustīt savu uzticamāko no mūzām – Latvijas dabu. Uno bija kaislīgs makšķernieks, kurš ne tik daudz loma, kā dabas nebeidzami mainīgo noskaņu un toņkārtu dzīts, kājām izstaigājis teju vai katras Latvijas foreļupes brikšņainos krastus.
Daņiļevska biogrāfijas pieturas punkti atkārtojas. Vispirms mācības Jaņa Rozentāla Rīgas Mākslas vidusskolā, tad studijas Latvijas Mākslas akadēmijā, profesora Kalniņa meistarklasē. Vispirms pedagoga darbs tai pašā Rozentāla Mākslas vidusskolā, bet no 1979. gada – jau Latvijas Mākslas akadēmijā. No 1991. līdz 1993. gadam Daņiļevskis bija LMA dekāns, bet pēc tam, būdams akadēmijas profesors, vadījis gan meistardarbnīcu, gan arī uzraudzījis augstskolas Vizuāli plastisko mākslu studiju virzienu. Viņam pašam pedagoga darbs bija ne mazāk svarīgs par daudzajām, kritiķu atzinīgi novērtētajām izstādēm.
Mākslinieka pirmā plašākas publikas vērtējumam nodotā glezna ir viņa diplomdarbs Atpūta, kuru 1969. gadā izstādīja 7. jauno mākslinieku darbu skatē. Turpmākos gados Daņiļevska darbi skatītāju uzrunājuši 15 personālizstādēs un vairāk kā 100 dažādās grupu izstādēs Latvijā, Krievijā, virknē Eiropas valstu, kā arī ASV. Viņš bija starptautiskās Mākslas Asociācijas B-13 biedrs, kā arī saņēmis augstāko, māksliniekiem piešķiramo apbalvojumu – Latvijas PSR nopelniem bagātais mākslas darbinieks.
“Gleznas” – tik vienkāršu un tanī pat laikā daudznozīmīgu nosaukumu savām izstādēm deva pats mākslinieks. Izstādei izvēlētie darbi ļauj iepazīt Daņiļevska daiļrades būtiskākos pieturas punktus. Šie un citi mākslinieka darbi atrodami vairāku Latvijas muzeju krājumos, kā arī privātajās kolekcijās Latvijā, Vācijā, Šveicē, Krievijā, ASV un citviet pasaulē, kur kolekcionārus apbūrusi Daņiļevska izsmalcinātā saruna ar krāsām.
Izstāde Rīgas Mākslas telpā skatāma līdz 28. aprīlim.
Foto: Publicitātes foto