Adams Lešinskis ir žurnāla Fortune vecākais redaktors un īsts eksperts Apple jomā. Tā kā Apple darbojas tik atšķirīgi no visiem citiem uzņēmumiem, tā noslēpumu atklāšana nebija viegls uzdevums. Slepenība ir šī uzņēmuma dzīves galvenais aspekts. Apple neatļāva Lešinskim intervēt vadītājus vai darbiniekus. Taču daudzi bijušie Apple darbinieki no visiem uzņēmuma līmeņiem, kā arī cilvēki, kas sadarbojas ar Apple, piekrita runāt ar Lešinski. Vairums intervēto pauda labvēlīgu attieksmi pret uzņēmumu un vēlējās, lai tas tiktu atspoguļots pozitīvi, zinot, ka Apple nevēlas nekādu publicitāti. Lai gan materiālu vākšanas laikā Lešinskis sazinājās gan ar Stīvu Džobsu, gan Timu Kuku, neviens no viņiem nepiekrita oficiālai intervijai – ne grāmatai, ne sākotnējam Fortune rakstam.
Apple ir kā milzīgu pretrunu mudžeklis, kura darba metodes ir krasā pretrunā gadu desmitos iedibinātiem vadības pamatprincipiem. Uzņēmums it kā tīši nepievērš uzmanību biznesa augstskolās mācītajām gudrībām un piekopj slepenību laikā, kad uzņēmējdarbībā valdošā tendence ir caurskatāmība. Tomēr citās jomās Apple nenoliedzami rīkojas pareizi. Drīzāk pat grūti atrast kādu nepareizu lēmumu.
Tikai retajam ir kāda nojausma par to, kas notiek Apple. No paša uzņēmuma viedokļa, Apple darbība ir aizliegta tēma. Reiz uz Volstrītas analītiķa jautājumu, kā darbojas Apple plānošanas process, uzņēmuma ģenerāldirektors Tims Kuks atbildēja: “Es nevēlos nevienam atklāt mūsu burvestības, jo negribu, lai citi tās atdarina.”
Šī grāmata ir mēģinājums “ielauzties” Apple slēgtajā valstībā un atkodēt tās slepenās sistēmas, lai godkārīgi uzņēmumu līderi un radošie ģēniji, kas sapņo par iedvesmas pārvēršanu izgudrojumos, varētu izprast Apple darba procesus un tradīcijas. Taču lai gūtu nojēgu par Apple darbību, jāiepazīst Stīva Džobsa dzīves stils – kā tiešs izaicinājums tradicionālajiem pieņēmumiem par to, kādam jābūt uzņēmuma vadības stilam. Stīva Džobsa biogrāfiju latviešu valodā var lasīt Valtera Aizaksona sarakstītajā grāmatā “Stīvs Džobss” (izdota 2012).
Atsauksmes par grāmatu “Apple noslēpumi”:
IT blogeris Kaspars Misiņš: “Es nezinu kā ir jums, bet līdz grāmatas lasīšanai man šāda tēma nemaz nebūtu ienākusi prātā. Jā, ir tāds milzīgs un zināms uzņēmums. Tur noteikti viss ir līdzīgi kā citos lielajos uzņēmumos. Un mēs, taču, arī diezgan daudz par to dzirdam, lasām, zinām, vai ne? Tā es domāju pirms tam.
Tomēr, kā izrādās, mēs zinām tikai to, kas ir ļoti konkrēti plānots un tikpat konkrēti padots tālāk ārpasaulei. Turklāt, tas notiek tikai tad, kad Apple paši to grib.
Šī grāmata ir jāizlasa! Vienīgi vēl piebildīšu, ka lasot neviļus gribas domāt, ka lasu kādu kārtējo stāstu par Ziemeļkoreju, par kuru tāpat kā par Apple patiešām daudz un konkrēti zina tikai ļoti maza cilvēku grupa. Bet Apple ir vairāk nekā 50 tūkstoši darbinieku.”
IT blogeris Kristaps Skutelis: “Ikviens, kas vēlas piešķirt savam uzņēmumam, karjerai vai radošajam darbam nedaudz Apple mirdzuma, gūs vērtīgas mācību stundas par uzņēmuma vadību, produktu dizainu un mārketingu.”
Grāmatu “Apple noslēpumi” no angļu valodas tulkojusi Aija Čerņevska.
Foto: Publicitātes foto