Piektdiena, 22.Novembris 2024. » Vārdadienas svin: Aldis, Alfons, Aldris;

Prestižās „Henkel” mākslas balvas ieguvējas Marges Monko darbs izstādē „Tulkojot atsauces II”

Easyget.lv, 09.07.2013. 11:06

Līdz 31. jūlijam Laikmetīgās mākslas centra (LMC) Ofisa galerijā apskatāma izstāde „Tulkojot atsauces II”, kurā piedalās mākslinieki no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Ungārijas un Somijas. Izstādē aplūkojams arī video darbs „Sakratīts, nevis samaisīts”, kura autore, igauņu māksliniece Marge Monko, 2012. gadā saņēmusi prestižo Henkel mākslas apbalvojumu.
Prestižās „Henkel” mākslas balvas ieguvējas Marges Monko darbs izstādē „Tulkojot atsauces II”

Izstādē iespējams apskatīt arī Kristinas Normanas (EE), Aijas Bley (LV), Indres Klimaites (LT), Igora un Ivana Buharovu (HU) un Henrika Dunkera (FI) darbus, kas tikuši izstādīti tādās nozīmīgās starptautiskās mākslas izstādēs kā Venēcijas biennāle un Eiropas laikmetīgās mākslas biennāle „Manifesta”, informē LMC pārstāve pārstāve Elza Zīda.

Izstādes "Tulkojot atsauces" otrajā daļā plašāk atspoguļotas gan aktuālās realitātes norises, ko joprojām iespaido padomju laika nospiedumi un to interpretācijas Baltijas valstu un arī ungāru mākslinieku darbos.

Igauņu mākslinieces Marges Monko video darbs „Sakratīts, nevis samaisīts” caur divu galveno varoņu – uzņēmējas un trauku mazgātājas – stāstiem atklāj, kā sabiedrību ietekmējušas pārmaiņas no sociālisma uz kapitālismu. Monko 2012. gadā saņēmusi prestižo „Henkel” mākslas apbalvojumu, viņas darbi izstādīti arī vienā no nozīmīgākajiem pasaules laikmetīgās mākslas notikumiem – biennālē „Manifesta” Beļģijā (2012). Savos videodarbos un fotogrāfijās māksliniece pievēršas tēmām, kas atsedz dažādus realitātes sociālo transformāciju aspektus, kas pētīti, izmantojot psihoanalīzes un dzimtes studiju skatpunktu. Piemēram, līdzās propagandas un komunisma ideoloģijas patosam viņa analizē arī kapitālisma sistēmas ticību progresam un ekonomiskajam labumam.

Kristīnas Normanas filma „Monolīts” iezīmē konfliktu, kas veidojās ap Bronzas kareivja pieminekli un kulminēja agresīvos masu nemieros Tallinā 2007. gadā. Indres Klimaites sociālā dizaina projekts „Par nepārtrauktu un sistemātisku pārtikas uzlabošanu” analizē padomju laika ēdnīcu kultūru kā vienu no šīs sistēmas fenomeniem un ideoloģijas mehānismiem, savukārt Aijas Bley fotogrāmata „Oldcool” atklāj, ka Latvijas nomaļu realitātei vizuāli līdzīgu var atrast ģeogrāfiski tik attālās vietās kā Centrālāzijas valstis. Henrika Dunkera fotogrāfijas ar padomju laika priekšmetiem papildina stāsti par to funkcionālo un arī privāto lietojumu. Savukārt ungāru mākslinieku Igora un Ivana Buharovu īsfilmās atsauces uz pagājušo laiku rada sajūtu par ieklīšanu un pazušanu sapnī, kurā var tikai nojaust ko atpazīstamu un saprotamu.

Izstāde „Tulkojot atsauces II” apskatāma Laikmetīgās mākslas centrā, Alberta ielā 13, 7. stāvā. Ieeja – bezmaksas.

Foto: Izstādes „Tulkojot atsauces II” atklāšana. Foto (c) Mārtiņš Cīrulis

» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2024
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV