Vērojot La Meute rodas sajūta, it kā skatītājs nejauši būtu nonācis saules pielietā meža pļaviņā un paslepus vērotu jaunu vilcēnu rotaļas. Dažkārt jāsmejas līdz krampjiem vēderā – naivas nevainības aizkustinātam, bet jau nākamajā brīdī robeža izgaist un ķircināšana pārvēršas nesaudzīgā konkurentu cīkstiņā, izaicinot gan fiziski, gan emocionāli.
Pirms ieraugām jaunos dauzoņas tepat, uz AB dambja, daži iepazīšanās jautājumi aizceļoja uz Aviņjonas festivālu, kur La Meute tikko sniedza viesizrāžu sēriju. Lūk, Matjē, Arno, Tibo, Bahozs, Sidnijs un Žiljēns.
Latviešu mitoloģijā vilks ir ļoti zīmīgs tēls, saukts par Dieva suni un iemieso vienu no galvenajiem meža spēkiem. Vai La Meute nosaukumā ir atsauces uz kādu no franču mitoloģiskajiem vilka raksturiem?
Ar vārdu „meute” franču valodā apzīmē ne tikai vilkus, bet arī, piemēram, suņu baru . Mēs vēlamies izcelt kopīgu darbu un komūnas dzīvesveidu. Jūtamies drīzāk kā „mazliet traki suņi”, nevis mitoloģiskas būtnes ar burvju spējām.
Jūsu pirmās izrādes pieteikumā teikts, ka La Meute daudz spēlējas ar baiļu tēmu. No kā jums pašiem visvairāk bail?
Mūs visvairāk biedē tās izrādes daļas, kurās nav cirka.
Vai tiesa, ka gandrīz katrs no jums pārvalda arī kādu mūzikas instrumentu - saksofonu, klavieres, ģitāru? Kāda loma ir mūzikai jūsu izrādē?
Dzīvajai mūzikai ir tikpat liela nozīme kā cirkam. Mūsu komandā ir trīs mūziķi, kas rada skaņu celiņu, izmantojot sazu, ģitāru, soprāna saksofonu, kaoss pad un balsis.
Kā jūs spējat saglabāt dauzonīgo atmosfēru, ja dažādu akrobātikas tehniku pārvaldīšana pašos pamatos paģēr precizitāti un makslimālu kontroli?
Tas ir ilgu treniņu rezultāts. Jo vairāk apgūstam akrobātiku, jo lielāku brīvību tajā atrodam.
Ko jums nozīmē laikmetīgs cirks un kādēļ izvēlaties nepieskaitīt sevi šai kategorijai?
Mūsuprāt, laikmetīgs cirks izmanto cirka disciplīnas, lai obligāti sniegtu kaut kādu vēstījumu. Mēs radām cirku pašu par sevi. Lai nu kā, mūsu uzdevums ir nodarboties ar cirku nevis to definēt. Varbūt kāds cits varētu pateikt, vai tas ir laikmetīgi vai nē. Cik cilvēku, tik viedokļu par mūsu darbu.
Kādu pieredzi meklējat, skatoties citu mākslinieku cirka izrādes?
Vienkārši ejam un esam pēc iespējas atvērti tam, kas mūs sagaida.
Kas jūs iedvesmoja cirka skolas gados Zviedrijā?
Endija Kaufmana daiļrade, kā arī filma par viņu - Man on the moon.
Daži no izcilākajiem zinātniekiem ir veikuši atklājumus, kļūdoties. Kāda loma jūsu radīšanas procesā ir kļūdām?
Katra kļūda ir pieredze, tā piešķir dzirksti darba procesam un liek mums virzīties uz priekšu.
Kas jūs būtu, ja nestrādātu cirkā?
Matjē - bārmenis, Arno- sportists, Tibo - galdnieks, Bahozs – pornozvaigzne, Sidnijs – mācītājs un Žiljēns – klavieru skaņotājs.
Kritiķi La Meute darbu raksturo kā apburoši enerģētisku, pilnu jaunības entuziasma, maigas nevainības, mīļa naivuma un dzīvīga prieka.
Viņu pirmās izrādes baltos gurnautos tērptie stāvi dažādās atsauksmēs salīdzināti ar senajiem grieķiem vai sumo cīkstoņu tradicionālo apģērbu, bet pavisam neviļus vedina domāt arī par vientiesīgu, neaizsargātu, bet ziņkārības pilnu jaunuļu autiņiem …
Jaunie franču delveri bravūrīgi stājas pretī jebkurām briesmām, iespējams, vēl neapzinoties sekas, bet viennozīmīgi – iedvesmojot apkārtējos sekot viņu gaitām.
Vairāk par apvienību: http://www.cielameute.com
Vairāk par festivālu, kas piedāvā mūsdienu cirku Rīgā: http://rereriga.lv/
Foto: Publicitātes foto