29. novembrī plkst. 21.00 kinoteātrī „Kino Bize” būs skatāma vienlaikus dievinātā un pretrunīgi vērtētā ātrgaitas velobraucēja un operatora Lūkasa Brunelles (Lucas Brunelle) 10 gadu, 20 valstu un 30 pilsētu velosacīkšu retrospekcija filmā „Tiešā redzamībā” (Line Og Sight; 2012). Arvien pieaugošā pedāļu spriedzē, filma no līdzbraucēja pozīcijām ļauj izsekot planētas ātrākajiem pedāļu minējiem, kas, liekot lietā savas izcilās manevrēšanas spējas, sacīkšu uzvaras vārdā spītē saprātam, likumiem, luksoforiem, satiksmes joslām un citiem mūžīgā kustībā esošiem šķēršļiem.
Pirms filmas, jau no plkst. 19.00, pārnesot globālās tendences pašu pilsētā un sasaucoties ar Rīgas velo konferences notikumiem, Kaņepes Kultūras centra otrajā stāvā Kino Bize ļaudis aicina uz sarunu par veloinfrastruktūras attīstību Rīgā. Sarunu vadīs arhitekts un pilsētplānotājs Toms Kokins.
Sestdien un svētdien filmu programmu papildinās divi režisora Heinca Emigholca (Heinz Emigholz) stāsti no dokumentālo filmu sērijas „Arhitektūra kā Autobiogrāfija”, kurā pētīta modernās arhitektūras izcelsme, liktenis, spožums un posts. „Perē Francijā un Alžīrījā” (Perret in Frankreich und Algerien; 2012) skatītāja acīm atklāj franču arhitektu un būvinženieru Ogista un Gustava Perē 20. gs. pirmajā pusē Francijā un Alžīrījā radīto grandiozo celtņu aprises un tehnoloģiskos noslēpumus, projektēšanā meistarīgi izmantojot betona konstrukcijas. Savukārt betona struktūru jaunievedums, mūsdienu arhitektūrā apvienojot zinātni un mākslu, ir tā dēvētā arhitektu arhitekta Pjēra Luidži Nervi nopelns. Filma „Parabetons. Pjērs Luidži Nervi un romiešu betons” (Parabeton - Pier Luigi Nervi und römischer Beton; 2012) ļauj saskatīt paralēles starp izcilā arhitekta darbiem un tādām kultūrmasīvām romiešu celtnēm kā Panteons un Karakallas termas. Abi kinodarbi guvuši atzinību pasaules lielākajos kinofestivālos, tostarp Toronto, Lokarno, Berlīnē un citviet.
Filmu programma „Pārvietošanās brīvība” no 29. novembra līdz 1. decembrim kinoteātrī „Kino Bize”, Skolas ielā 15, Rīgā.
Foto: Kadrs no filmas „Tiešā redzamībā”. Publicitātes foto