Noslēdzot rudens / ziemas 2013 sezonu, trešdien, 11. decembrī, plkst. 17.00 Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (Skārņu ielā 10/20, Rīgā) aicina uz „Sarunu muzejā” jaunatklātajā izstādē „Uz lielās dzīves trases. 20. gadsimta sešdesmito gadu grafiskā valoda”, kurā piedalīsies projekta idejas autori un īstenotāji, pieredzējuši savas nozares profesionāļi – Irēna Bužinska, Sandra Krastiņa, Ilze Martinsone, Iliana Veinberga un Valdis Villerušs, informē muzeja pārstāve Nataļja Sujunšalijeva.
1960. gados, salīdzinot ar iepriekšējās dekādes tā sauktā Staļina baroka pārmērīgo dekorativitāti un pompozitāti, notikusi radikāla estētisko ideālu maiņa. Izstādes mērķis – apkopot līdz šim maz pētītā perioda veikumu un parādīt, ka arī aiz „dzelzs priekškara” Latvijas mākslinieki, arhitekti un dizaineri strādāja vienotā kopsolī ar aktuālajām modernisma vēsmām pasaulē. Izstāde fokusējas uz svarīgāko laikmeta pazīmi – izteiksmīgi lakonisku grafisko valodu, apzinātu stilizāciju un spilgtu lokālo krāsu pielietojumu, kas izpaužas gan telpu dizainā, gan priekšmetiskajā vidē (keramika un tekstils), lietišķajā grafikā, plakātu mākslā un grāmatu noformējumā.
Izstādes nosaukumā izmantota Ojāra Vācieša dzejas rinda „Uz lielās dzīves trases” no viņa populārā dzejoļa „Meitene no manas klases”, kas ar savu pozitīvo noskaņu raksturo politiskā klimata izmaiņas PSRS – tā saucamo Hruščova „atkušņa” laiku, kad māksliniekam tika piešķirta nosacīti brīvāka radošo izpausmju amplitūda visās mākslas nozarēs. 20. gadsimta 60. gados aktualizējās radošo personību loma, attīstījās dizains un mākslinieku sadarbība ar ražotājiem un zinātniekiem (vieglās rūpniecības pieaugošie tempi, kosmosa apgūšana, zinātniski tehniskais progress). Arī Latvijā, sadarbībā ar inženieriem konstruktoriem un tehnologiem, lietojot modernos materiālus, tika radīti mākslinieciski kvalitatīvi plaša patēriņa preču paraugi, kas atbilda masveida ražošanas prasībām, pasaules standartiem un laikmetīgām modes vēsmām. Līdzīgi augstas prasības tika izvirzītas arī lietišķajai grafikai. Aktuāli kļuva veidot vienotu grafisku noformējumu: veikalu „firmas” zīmes un iepakojumu dizainu. Attīstījās kultūras notikumiem veltītais plakāts.
Kādi ir bijuši 1960. gadi no mākslinieciskā viedokļa, kādi viņi ir palikuši cilvēku atmiņā un ar ko iegājuši Latvijas kultūras vēsturē – par to būs iespēja uzzināt, apmeklējot muzeja rīkoto „Sarunu”. Viena no izstādes idejas autorēm, LNMM izstāžu kuratore, mākslas zinātniece Irēna Bužinska ievadīs ekspozīcijā un raksturos 20. gadsimta 60. gadu dizaina īpatnības, uzsverot ansambļa principu visās mākslas jomās. Izstādes ierosinātāja, gleznotāja Sandra Krastiņa pastāstīs par izstādes kopējo koncepciju un saviem personiskiem mākslinieciskajiem atklājumiem, veidojot izstādi. Latvijas Arhitektūras muzeja vadītāja Ilze Martinsone pievērsies šī perioda inovācijām arhitektūrā un interjera dizainā, izceļot jaunu telpas redzējumu un izjūtu. Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienības Rīgas Porcelāna muzeja direktores vietniece un galvenā krājuma glabātāja Iliana Veinberga pastāstīs par Latvijas dizaineru sasniegumiem porcelāna mākslas jomā. Savukārt Latvijas Mākslas akadēmijas profesors, grāmatu mākslinieks, grafiķis Dr. art. h. c. Valdis Villerušs ļaus no jauna skatpunkta atklāt tēlainu, neordināru un daudzveidīgu 1960. gadu grafiskās līnijas pasauli.
Dalības maksa: ieejas biļete izstādē (pieaugušiem – LVL 2,50 / EUR 3,56; skolēniem, studentiem, pensionāriem – LVL 1,50 / EUR 2,13).
Izstāde skatāma līdz 2. februārim. Plašāk par izstādi lasiet LNMM mājaslapā:
http://www.lnmm.lv/lv/dmdm/info/visit/exhibition/2013/on-the-track-of-great-life/.
Foto: Mārtiņš Zaurs (1915–1998). Šķīvis „Dīvainā pagale”. 1960. Porcelāns, virsglazūras apgleznojums. Foto (c) Dace Ļaviņa