Ekspozīcija ir kā tilts starp Rīgu un Vašingtonu gan burtiskā, gan metaforiskā nozīmē. „Abu mūsdienu klasiķu kopizstādē centrālā loma atvēlēta pilsētu ainavām, pasaules metropoļu un Eiropas vēsturisko pilsētu īpašajai gaisotnei. Meistaru gleznas rosina skatītāju doties kolorītā ceļojumā no Rīgas līdz Vašingtonai un Ņujorkai, no Honkongas līdz Venēcijai, Parīzei un neskaitāmiem citiem galamērķiem, kur māksliniekus vedušas dzīves un darba gaitas,” norāda Latvijas Mākslas akadēmijas pārstāve Egita Kurpniece.
Līdzās agrākos gados radītiem darbiem izstādē būs skatāmas gleznas, kas pavisam nesen – 2013. gada rudenī – tapa Ņujorkā un Vašingtonā, Aleksejam Naumovam un Kristapam Zariņam viesojoties ASV, kur galerijā „onetwentyeight” (Ņujorkā) tika atklāta abu autoru kopizstāde „Let’s Talk About Painting”. Vizītes laikā mākslinieki rada iespēju veltīt laiku arī glezniecībai. Tā tapa lielformāta gleznas – skats uz ASV prezidenta rezidenci Balto namu (Vašingtonā) un skats uz Manhetenu no Bruklinas un ainava ar Vašingtona skvēru (Ņujorkā). Izstādē Vašingtonā būs skatāmi visi plenērā ASV gleznotie darbi.
„Gleznošana Ņujorkā vienmēr ir neaizmirstama pieredze. Raugoties no Bruklinas krastmalas, majestātiskā Manhetena ir kā uz delnas. Pārnest ikonisko metropoli, šo pasaules spoguli, uz audekla ir pamatīgs izaicinājums. Lielpilsētas kontrasti bija spilgti izjūtami arī gleznojot Vašingtona skvērā Ņujorkā, vidē, kur augstceltnes sadzīvo ar parku, dabu, cilvēkiem. Vai tā būtu Rīga, Vidusjūras valstis vai ASV metropoles, salīdzināt atmosfēru vietās, kur gleznots, patiesībā ir neiespējami – katrai ir savs raksturs un unikāla krāsu palete. Vienojošais elements visās glezniecības sesijās ir plenēra gaisotne, iespēja izdzīvot mirkļa burvību un fiksēt ainavu,” stāsta Aleksejs Naumovs.
No Kristapa Zariņa, Latvijas Mākslas akadēmijas profesora un prorektora, bagātīgā darbu krājuma uz izstādi Vašingtonā ceļo plenēra darbi no Vašingtonas un Ņujorkas, kā arī Rīgas un Budapeštas ainavas. Līdzīgi kā kolēģim Aleksejam Naumovam, arī Kristapam Zariņam glezniecībā ir svarīgs process: „Gleznoju ārā, lai, mainoties gaismai, fiksētu krāsu attiecības dabā un paplašinātu krāsu skalu, ko vēlāk izmantot citos darbos kā atspērienu radošai iztēlei. Darbu plenērā uztveru kā procesu – divu stundu gatavošanos, kam seko divdesmit minūtes aizmiršanās.”
Izstādes norises vieta: Latvijas Republikas vēstniecības Vašingtonā izstāžu telpa, 2304 Massachusetts Ave., N.W., Washington, D.C. 20008
Izstāde veidota pēc Latvijas Republikas vēstniecības Vašingtonā iniciatīvas.
Foto: Publicitātes foto