Pēdējos gados ievērojami pieaugusi interese par Rīgas mākslas porcelāna vēsturi, veidojas jaunas un papildinās jau esošās kolekcijas. Tāpēc ir svarīgi izzināt un apkopot dažādus ar šo spilgto mākslas parādību saistītus faktus. No 22. februāra līdz 27. aprīlim Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā notiks vērienīga izstāde „Rīgas mākslas porcelāns. 1925–1940”. Lai to papildinātu, radās doma vienlaicīgi izveidot nelielu izstādi Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejā ar mērķi pievērst uzmanību tam, ka pie darbnīcas „Baltars” 1926. gadā tika organizēta porcelāna apgleznošanas studija, kuru apmeklēja jaunieši bez iepriekšējas mākslas izglītības.
Objektīvi vērtējot visai skopās ziņas, kļūst skaidrs, ka trūkst informācijas par studijas darbību un tās dalībniekiem, un, lai veicinātu iespējamo jaunu faktu nākšanu gaismā, ir iecere eksponēt praktiski visus šobrīd zināmos studijas audzēkņu darbus un skices izstādes-publikācijas formā. Parasti atbilstoši izstādes koncepcijai tiek atlasīti labākie darbi, tomēr šajā gadījumā, kad pieejamais materiāls ir visai ierobežots un aktīvi tiek meklētas jaunas ziņas, izstādes galvenais mērķis – publicēt visu jau savākto ar cerību, ka atklāsies vēl nezināmi darbi, skices un fakti.
Savā iesniegumā Kultūras fondam Aleksandra Beļcova minēja, ka 1926. gadā pie darbnīcas „Baltars” bija izveidota studija, kurā 11 audzēkņi mākslinieka Romana Sutas un meistara Dmitrija Abrosimova vadībā apguva porcelāna apgleznošanu. Bez paša studijas pastāvēšanas fakta ilgu laiku bija zināms tikai viens darbs – J. Zomerfelda apgleznotais šķīvis „Lauku dzīve” no Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja kolekcijas. Pēdējā laikā Pētera Avena privātkolekcijā tika iegādāti vēl 10 darbi ar studijas „Baltars” zīmi un parādījās vairākas šķīvju skices. Šie materiāli ļauj secināt, ka Romans Suta ir uzdevis saviem audzēkņiem konkrētas tēmas skicēm (piem., „Buru laivas”, „Deja” u.c.), un pēc labākajām tika apgleznoti šķīvji.
Kā aktīvāko studijas audzēkni varētu izcelt Eduardu Udrasu, bet kā talantīgāko – Annu Belovu (vēlāk viņa parakstīja savus darbus kā Annija Eska un turpināja profesionālu darbu porcelāna apgleznošanas jomā). Studija beidza pastāvēt līdz ar darbnīcas „Baltars” slēgšanu.
Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzeja un Pētera Avena fonda organizētajā izstādē ir apskatāmi studijas „Baltars” audzēkņu trauku apgleznojumi un skices no Pētera Avena kolekcijas.
Foto: Eduards Udras. Porcelāna apgleznošanas darbnīca „Baltars” (1925–1928). Šķīvis „Mīlētāji”. 1926–1928. Publicitātes foto