Čehu māksliniece, kas saņēmusi vairākas nozīmīgas balvas (1993.gadā Oto Šteinerta balva, 1995.gadā Vācijas balvu fotogrāfijā un arī Eiropas Fotogrāfijas balvu, 2007.gadā Parīzē viņa saņēma Laikmetīgās fotogrāfijas balvu), savos darbos lielākoties fiksē portretus. Gan cilvēciskus, gan priekšmetiskus.
Vienkāršums, sadzīviskums, nelieli inscenējumi. Tiklab viņas veidotie portreti kā dabas ainas, precīzi centrē „galveno varoni”, liekas brīžam pat pārspīlēti šo centru uzsverot, it kā nepakļaujot neko nejaušības likumiem un paceļot redzamo estētiski, „portreta kategorijā”. Vienlīdzīgas viņai ir gan ziedoša bumbiere, gan zem koka guļoša piedzērusies sieviete.
Izstādē pretstatītas divas darbu sērijas. Pirmā – „Rokytnik” ataino fotogrāfes dzimtā Čehijas ciema ainas 1990. – 1994.gadā, kurā viņa atgriezusies pēc astoņu gadu trimdas Vācijā. Gaišās bērnības atspīdumi. Pavisam gaišas šīs atmiņas, jo fotogrāfijas šķiet uzņemtas ar lielu maigumu un bērnišķīgu prieku par katru ainu.
Tas ir zēns ar vairogu ielas vidū, mazs laikā aizkavējies karotājs, un „Svētā gulta”, kur zili strīpains spilventiņš un rozā vešiņa, un virs gultas divas tondo (apaļas) svētbildes – ar Dievmāti un viņas Dēlu. Ziemīga ikdiena ar uz veļas šņores apsnigušu veļu un teju sakrāla aina ar nokautu cūku (foto, ko pa diagonāli šķeļ mistiska, no aizmugures krītoša, dūmakaini zeltaina gaisma). Un, galu galā, „Buda” – mazs puika uz poda-krēsliņa nopietni apņēmīgu sejiņu savilcis – visas šīs sērijas esence.
Otrā ir mākslinieces jaunā fotogrāfiju sērija „The Cotton Rose”, kas tapusi Gifu prefektūrā Japānā, 2004. un 2006.gadā. Tie ir gan sastindzināta laika portreti, pilsētas steigā, kāda acu priekšā aizkavējusies seja. Un tas ir arī pilsētas sastingums naktī. Melns ūdens ar „42 karpām” – oranžās un sarkanās krāsas ornamentālais raksts ūdenī. Krāsas šajā sērijā kļuvušas piesātinātākas, tumšākas, maliet „sabiezināti toņi”.
Īstenība, kā nāks secināt, ir tik, cik mēs redzam, vai drīzāk, cik mums palaimējas redzēt.
Izstāde skatāma līdz 2.maijam.
Kultūra un māksla » Izstādes
„Cik īsta ir īstenība?“
Ingrīda Ivane, 09.04.2008. 08:15
Gētes Institūtā atklāta fotogrāfes Jitkas Hanzlovas darbu izstāde ar filosofisko nosaukumu „Cik īsta ir īstenība?“
Lasi vēl...