Lūdzām ekspertus izvirzīt topam viņuprāt labākās sociālās kampaņas, kas palikušas atmiņā.
Par Latvijā labākajām sociālajām kampaņām tika atzītas:
1.LNT kampaņa „Eņģeļi pār Latviju”;
2.Latvijas Valsts meži kampaņa „Nemēslo mežā!”/aģentūra „Deep White”;
3. CSDD kampaņa „Piesprādzē! Neriskē!” (2006., 2007.g.)/ aģentūra „Alfa centrs”;
4. IOM kampaņa „Tevi pārdos kā lelli” (2001-2003.g.);
5. CSDD kampaņas pret braukšanu dzērumā;
6. CSDD kampaņa „Gaismaszīmes”/ aģentūra !MOOZ;
7.McCann Erickson Riga kompānijas GlaxoSmithKline kampaņa „Hepatīts”.
Turpmākajās publikācijās par sociālajām kampaņām 7guru.lv piedāvās topā iekļauto kampaņu izvērtējumu un gadījuma studijas. Rakstu sēriju sākam ar ekspertu viedokļiem par topa pirmo trijnieku.
1. LNT, „Eņģeļi pār Latviju”
Kampaņas rezultāti bija ļoti labi, tamdēļ šogad konkursā Password tā bija galvastiesu pārāka par citām nominētajām sociālo kampaņu kategorijā un ieguva pirmo vietu- žūrijas vērtējumu skaidro viens no tās locekļiem, Latvijas Reklāmas asociācijas prezidents Ģirts Ozols. „Parasti kampaņas ir lineāras, jo piedāvā tikai vienu veidu, kā piedalīties kampaņā - zvanīt vai pārskaitīt naudu. Šīs kampaņas ietvaros ir uzrunāti dažādi cilvēki. Padomāts arī par trūcīgākiem cilvēkiem. Daudzi nesa mantas,” piebilst Ģ. Ozols. SIA "INBOKSS" Mārketinga un sabiedrisko attiecību speciāliste Ilze Šestakovska atgādina, ka izvēlēts piemērots periods- laiks pirms Ziemassvētkiem-, kad „ar eņģeļu kartiņām atmaiga cilvēku sirdis”. Taču veiksmes pamatā ir saprotamais vēstījums. „Labi, ja cilvēki redz, kam un kādam mērķim ziedotā naudiņa tiek,” uzsver mediju aģentūras „OMD Latvia” direktors Einārs Vītols.
2.Latvijas Valsts meži, „Nemēslo mežā!”/aģentūra „Deep White”
Kurš gan nezina Cūkmenu! Viņš ir kļuvis par īstu tautas varoni, kura aicinājumam seko daudzi. Apliecinājums tam ir lielā cilvēku iesaiste mežu sakopšanā. Kampaņa uzvarēja konkursā „Baltic PR Award 2009” kategorijā ‘kopīgā atbildība’. Ilze Šestakovska Cūkmena tēla popularitāti skaidro ar labi izvēlētu mediju miksi. „Cūkmena lielais pluss ir spēja iekļaut sevi mediju, politiķu un dažādu sabiedrības grupu dienaskārtībā,” domā SIA „Bite Latvia” sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Mūrniece. Lai gan Cūkmena tēlu var atzīt par spilgtāko, kāds līdz šim ir bijis, tas var nebūt autoru nopelns, uzskata LU SZF pasniedzēja Marita Zitmane. „Tajā laikā premjers bija Aigars Kalvītis. Kad Cūkmens nokļuva vienā bildē ar Kalvīti, kampaņas vēstījums pazuda, jo cilvēkus vairāk aizrāva Cūkmena un Kalvīša vizuālā līdzība. Manuprāt, kampaņas veidotāji pārāk aizrāvās ar politisko flirtu.” Arī Ģirts Ozols uzskata, ka kampaņas vēstījuma saturs ir bijis sekundārs. „Vairāk tiek reklamēts pasūtītājs - Latvijas Valsts Meži,” uzskata Ģ.Ozols.
3. CSDD kampaņa „Piesprādzē! Neriskē!” (2006., 2007.g.)/ aģentūra „Alfa centrs”
Vērtējot mērķauditorijas izvēli un kampaņas efektivitāti, ļoti laba bija CSDD realizētā kampaņa „Piesprādzē! Neriskē!”. Tās autors bija aģentūra „Alfa centrs,” kas radīja Bruņneša Robja tēlu, deju un dziesmiņu „Klik, klak, sprādzējies!”. „Bērni it kā ir sekundārā mērķa grupa, bet viņi bija veiksmīgi izmantoti kā viedokļu līderi. Tas bija ļoti labi izdomāts triks!” pārliecināta ir Marita Zitmane. Līdzīgi spriež „Venstpils Nafta” preses sekretāre Gundega Vārpa: „Kopš brīža, kad uzsāka kampaņu, mans bērns regulāri piesprādzējas un liek to darīt citiem. Turklāt kampaņai bija ļoti skaidrs vēstījums un laba kanālu izvēle.” Einārs Vītols kā labu ideju vērtē bērnu uzrunāšanu skolās.
Atgādinām, ka pirmā CSDD kampaņa par drošības jostu lietošanu uzsākta 2003. gadā ar nosaukumu „Izdzīvo, kas piesprādzējas” (aģentūra „Radošā laboratorija”). Pērn kampaņu „Redzi jostu- sprādzējies!”, kad plakātos bija redzams vilciens, lidmašīna un auto, radīja aģentūra !MOOZ. Ilze Šestakovska pēdējo uzskata par veiksmīgāko, kas līdz šim bijusi par piesprādzēšanos. Taču Līgai Mūrniecei tā nelikās līdz galam pārdomāta: „Par video sižetu satura viennozīmīgo sapratni vēl var diskutēt.”
Sociālās kampaņas vērtēja: Ģirts Ozols, „Latvijas Reklāmas asociācijas” prezidents; Marita Zitmane, LU SZF pasniedzēja (lasa kursu ‘reklāmas kampaņu plānošana un organizēšana’); Sandra Lence, www.nozare.lv redaktore; Einārs Vītols, mediju aģentūras „OMD Latvia” direktors; Gundega Vārpa, „Ventspils Nafta” preses sekretāre; Ilze Šestakovska, SIA "INBOKSS" Mārketinga un sabiedrisko attiecību speciāliste; Līga Mūrniece, SIA „Bite Latvia” sabiedrisko attiecību speciāliste.
Latvijā un pasaulē » Sadzīve
Ekspertu tops: Latvijā labākās sociālās kampaņas
Aija Volka, www.7guru.lv, 05.06.2009. 13:43
Popularitāte, radošums un izmaiņas cilvēku rīcībā- tie ir trīs galveniekritēriji, pēc kuriem ir iespējams noteikt labākās sociālās kampaņas,uzskata 7guru.lv aptaujātie eksperti. Lai gan atsevišķos aspektosviedoklis dalās, 7guru.lv, balstoties uz ekspertu viedokļiem, ir izveidojis septiņu Latvijā labāko sociālo kampaņu topu.