Pirmdiena, 23.Decembris 2024. » Vārdadienas svin: Viktorija, Balva;

Latvijā trūkst zināšanu par interneta mārketingu

7guru redakcija, 19.06.2009. 11:32 | komentāri (1)

Intervijā ar interneta mārketinga kompānijas Progression vadītāju Andreju Sergejevu lasiet par interneta mārketinga attīstību un interneta reklāmas tirgu Latvijā, par atšķirībām ar Rietumiem un mārketinga kompānijas attīstības plāniem.

Interneta mārketings ir kļuvis par jājamzirdziņu ļoti daudziem. Sākot ar nemērīgo skaitu portālu, kas mēģina pārdot reklāmas laukumus, un beidzot ar aģentūrām, kas apkalpo reklāmdevējus. Arī fakts, ka reklāmdevēji pasaulē un arī Latvijā reklāmas budžetus pārliek no citiem medijiem uz internetu, pastiprina jaunu spēlētāju vairošanos Latvijas un Baltijas tirgū. Vai šāda saasināta konkurence vairo kvalitāti vai tikai izraisa cenu karus pakalpojumu sniedzēju vidū?

Interneta pārliecinošā attīstība gan pasaulē, gan Latvijā noteikti ietekmē uzņēmumu domāšanas veidu un stratēģijas. Tas ir dabiski, ka īpaši ekonomikas lejupslīdes laikā reklāmdevēji, optimizējot resursus un sagaidot lielāku atdevi no ieguldītājiem līdzekļiem, izmanto internetu kā galveno komunikācijas kanālu vai biznesa uzbūves platformu. Internets sniedz plašas iespējas optimizēt resursus – automatizēt vairākus procesus, uzticēt vairākas darbības reklāmdevējiem veikt pašiem, kā arī izmērīt atdevi katrā solī, kas, savukārt, ļauj ātri reaģēt uz notiekošo, neriskēt ar lieliem finanšu ieguldījumiem, ātrāk un efektīvāk sasniegt savus biznesa mērķus.

Konkurence interneta mārketinga pakalpojumu sniedzēju vidū ir laba lieta, tā stimulē attīstību, bet diemžēl interneta mārketinga pieredzes un profesionalitātes trūkuma dēļ daudziem tirgus dalībniekiem atliek vien spēlēties ar cenām un nosacījumiem. Cenu kari eksistē tur, kur uzņēmums nav spējīgs radīt skaidru pozicionēšanas stratēģiju un radīt vērtību saviem klientiem, tāpēc izmanto vieglāko ceļu – cenu kā atšķirīgo faktoru un efektivitātes palielināšanas aspektu.  

Latvijas interneta tirgus, salīdzinot ar laiku pirms 5 gadiem, ir ievērojami attīstījies. Taču vai Latvijā redzam tādas pašas interneta mārketinga tendences kā Rietumos? Vai Latvijā jau esam tikuši pāri „baneru ērai”? Kas ir tie interneta mārketinga virzieni, kuros Latvijas pakalpojumu sniedzējiem un reklāmdevējiem būtu jāaug?

Jā, attīstība ir vērojama, bet joprojām daudz atpaliekam no Rietumiem. Pasaulē jau plaši pielietotās un reizēm arī pašsaprotamās iespējas Latvijā vēl atrodas bērnu autiņos. Iemesli ir vairāki. Viens no būtiskākajiem – pietrūkst zināšanu par interneta mārketingu, jo interneta vide atšķiras no tradicionālajiem kanāliem, ar kuriem tika strādāts vairākus gadu desmitus. Patiesībā, reklāmdevējiem jādomā savādāk nekā līdz šim, jāmaina domāšanas un līdz ar to arī komunikācijas veids. Šogad pamazām ir vairāk pamanāma tendence – uzņēmumi meklē efektīvus risinājumus, kas sniedz lielāku atdevi atbilstoši uzstādītiem biznesa mērķiem. Dažkārt to var nodrošināt arī pārdomāts baneris ar skaidru vēstījumu un aicinājumu uz rīcību. Viss ir atkarīgs no mērķiem.

Interneta mārketinga virzieni, kuros visiem būtu jāaug, ir interneta mārketings kā pamats kopējai stratēģijai vai tā integrēšana kopējā stratēģijā, sociālo mediju mārketings, auditorijas padziļināta izpratne, efektivitātes mērījumi un rezultātu analīze.

Izveidojot interneta mārketinga kompāniju Progression, kādus svarīgākos mērķus sev uzstādījāt?

Pētījumi un pieredze liecina, ka reklāmdevējiem ir nepieciešams ātrāk, efektīvāk un kvalitatīvāk sasniegt krievvalodīgo auditoriju, kuru līdz šim ar vairāku starpnieku palīdzību viņi nav varējuši kvalitatīvi uzrunāt. It īpaši ekonomikas recesijas laikā, klientiem ir ļoti būtiska resursu optimizēšana un maksimāla rezultātu sasniegšana, ka arī komunikāciju efektivitāte un atdeve no ieguldītājiem līdzekļiem. Tāpēc Forticom Grupas ietvaros ir izveidota interneta mārketinga kompānija Progression, kuras galvenie mērķi šobrīd ir:
- Palīdzēt uzņēmumiem izprast interneta mārketinga priekšrocības un palīdzēt veikt reālas darbības, lai sasniegtu biznesa mērķus.
- Skaidrot reklāmdevējiem krievvalodīgās auditorijas atšķirības un veidus, kā efektīvi ar to komunicēt, lai reklāmdevēji palielinātu savu tirgus daļu, iesaistot krievvalodīgo auditoriju.
- Ieviest tirgū jaunus pakalpojumu un biznesa modeļus, lai palīdzētu mārketinga profesionāļiem citādāk skatīties uz mārketingu un komunikāciju efektivitāti, kā arī domāt ārpus ierastajiem modeļiem.

Kas ir Progression unikālās zināšanas un pakalpojumi, neskaitot nepastarpinātu piekļuvi Forticom Grupas sociālajiem tīkliem – one.lv, odnoklassniki.ru, videogaga.lv u.c.?

Progression darbības pamatā ir krievvalodīgās auditorijas pārzināšana, fokuss uz rezultātu sasniegšanu un stratēģiskā pieeja. Mēs pārzinām krievvalodīgo auditoriju un zinām, kā efektīvi komunicēt ar šo unikālo auditoriju sociālajos medijos un arī ārpus tiem, jo Forticom Grupa radījusi un attīsta lielāko sociālo tīklu krievvalodīgai auditorijai pasaulē.

Klientam un mums ir svarīgs reāls rezultāts, nevis vienkārši informācijas vai reklāmas esamība. Tāpēc lielu uzmanību piešķiram klienta vajadzību izpratnei un rezultātu dziļai analīzei, balstoties uz komandas ilggadējo pieredzi interneta mārketinga, mārketinga, web-analītikas, pētījumu un stratēģisko konsultāciju jomās. Mēs palīdzam uzņēmumiem izvēlēties piemērotāko komunikācijas veidu un sasniegt vēlamo rezultātu komunikācijā ar krievvalodīgo auditoriju VISOS komunikācijas posmos.

Tās arī ir Progression lielākās atšķirības kopā ar nepastarpinātu piekļuvi Forticom Grupas sociālajiem tīkliem, kuros ir lielākā dažāda vecuma un interešu krievvalodīgās auditorijas koncentrācija.

Vai ir kādi jauni pakalpojumi, produkti, kurus Progression plāno ieviest Latvijas tirgū?

Noteikti plānojam ieviest jaunus pakalpojumus un attīstīt esošos. Jau tagad ir vairāki Progression pakalpojumi, kas ļauj uzņēmumiem maksāt par reālo darbību un rezultātu, efektīvi komunicējot ar krievvalodīgo auditoriju – šajā virzienā noteikti turpināsim strādāt. Jau esam ievēsuši citus jaunus pakalpojumus, piemērām, mājas lapas tekstu tulkošanu krievu valodā un tekstu pielāgošanu komunikācijai ar krievvalodīgo auditoriju; apmācību par interneta mārketingu un web-analītikas izmantošanu. Visi esošie un potenciālie pakalpojumi ir veidoti, lai palīdzētu sasniegt maksimālu rezultātu.

Kāpēc Progression strādā tikai uz krievu mērķauditoriju? Vai interneta mārketinga kompāniju, kas orientējas uz latviešu auditoriju, Latvijā ir tik daudz, ka šo nišu var uzskatīt par aizņemtu?

Tirgū vēl ir ļoti maz interneta mārketinga profesionāļu kopumā, un līdz ar to vēl ir daudz iespēju jebkuram. Progression komandai ir kompetence interneta mārketingā kopumā, bet mēs apzināti izvēlējāmies fokusēties uz komunikāciju ar krievvalodīgo auditoriju, jo šajā konkrētajā aspektā mēs orientējāmies vislabāk un arī vajadzība klientiem ir izteiktāka. Protams, atkarībā no situācijas un klientu vajadzībām, mēs neatteiksim un varēsim viņiem palīdzēt arī ar interneta mārketinga stratēģiju kopumā, bet tas nav mūsu primārais fokuss.

Speciālisti krievvalodīgās auditorijas nozīmību it kā saprot, taču vairumā gadījumu tik un tā dara „pa vecam” – mēģina krievvalodīgo auditoriju sasniegt tādām pašām metodēm, kā latviešu auditoriju. Vai speciālistu izglītošana par krievvalodīgās auditorijas unikalitāti nav tāda kā cīņa ar vējdzirnavām?

Jā, tāds izaicinājums ir, un dažkārt ir grūti saprast, kāpēc mārketinga profesionāļi rīkojas šādi, jo krievvalodīgās auditorijas nozīmību apzinās. Tajā pašā laikā iepriecina fakts, ka reklāmdevēji sāk vairāk domāt šajā virzienā un pievērš pastiprinātu uzmanību šim jautājumam, saprotot, ka var attīstīt savu biznesu un sasniegt biznesa mērķus, ja efektīvāk iesaista lielo ekonomiski aktīvo iedzīvotāju daļu, kuru līdz šim ar vairāku starpnieku palīdzību nevarēja uzrunāt. Mums patīk izaicinājumi un esam orientēti uz efektivitāti un sava klienta rezultātu, tāpēc, ilgus gadus izglītojot tirgu par šiem aspektiem, neapstāsimies un turpināsim to darīt.

Kādu Jūs saskatāt Latvijas interneta reklāmas tirgus kvalitatīvo attīstību tuvākajos 2 – 3 gados? Kas būtu jāizdara nozares spēlētājiem, lai uzlabotu interneta reklāmas tirgus kvalitāti?

Kvalitatīva attīstība ir iespējama tikai tad, kad uzņēmumi izglītojas par jaunām tendencēm, maina domāšanu un uzdrošinās izmēģināt kaut ko jaunu, nevis reaģēt uz notiekošo un rīkoties tikai tad, kad ir piespiedusi situācija. Tuvākajā nākotnē nozarē būs populārs modelis pēc tā saucamā „success fee” principa, kad interneta mārketinga pakalpojumu sniedzēji saņem atlīdzību par palīdzību komunikāciju un biznesa rezultātu sasniegšanā, nevis vienkārši par pakalpojuma sniegšanu, labāku cenu un apkalpotā mārketinga budžeta lieluma. Tas liks daudzām reklāmas un mediju aģentūrām pārdomāt esošo rīcības stratēģiju, kura pašlaik tiek fokusēta uz savu interešu lobēšanu, nevis sava klienta interešu un rezultātu sasniegšanu, un uzņemties vairāk atbildības par gala rezultātu.

» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2024
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV