Tā ietvaros starptautiskajā lidostā Rīga jau šobrīd izvietoti pamanāmi plakāti un stendi, kuros latviešu un angļu valodā pasažieri varēs iepazīties ar savām avio pasažieru tiesībām Eiropas Savienībā, kā arī to pašu informāciju paņemt līdzi ērti lietojamā un pārskatāmā bukletā. Vienlaikus kampaņas mājas lapā www.pateretajiem.lv pasažieri aicināti veidot avio kompāniju reputācijas topu, izvērtējot to servisu un attieksmi dažādās strīdus situācijās.
Pēdējos gados avio pasažieru skaits turpina pieaugt un arī šogad, neskatoties uz ekonomiskajiem apstākļiem, starptautiskā lidosta „Rīga” plāno apkalpot vismaz 4 miljonus pasažieru, tādēļ patērētāju izglītošana ir ļoti svarīga.
„Patērētāju tiesību aizsardzības centrs praksē bieži saskaras ar situācijām, kad pasažieri nav izmantojuši Eiropas Savienības garantētas tiesības konkrētajā momentā, kad tās tiek pārkāptas tieši tādēļ, ka nav bijuši pietiekami informēti par tām. Tādēļ ir ļoti būtiski, lai vienkārša un saprotama informācija par avio pasažieru tiesībām būtu pieejama uz vietas lidostā,” norāda kampaņas pārstāve Latvijā Sanita Gertmane.
Šogad Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) saņēmis jau 38 sūdzības par iespējamu avio pasažieru regulas pārkāpumu. Visvairāk patērētāji ir sūdzējušies par reisu kavēšanos un pieprasījuši naudas kompensāciju par to. Jāatzīmē, ka pasažieri var pieprasīt kompensēt biļeti, ja reiss kavējas vairāk nekā piecas stundas, taču tikai tādā gadījumā, ja viņi izlemj tālāk nelidot.
„Tas liecina, ka patērētāji nezina savas avio pasažieru tiesības pietiekami niansēti, kas arī kavē to ievērošanu,” norāda S.Gertmane. Piemēram, ja reiss kavējas ilgāk par divām stundām, aviopārvadātājam jāpiedāvā pasažierim bezmaksas ēdiens un atspirdzinājumi samērīgi gaidīšanas laikam, kā arī iespēja veikt divus telefona zvanus, nosūtīt divas faksa ziņas vai elektroniskās vēstules. Savukārt, ja reiss ir atcelts un tas nav noticis ārkārtas apstākļu dēļ, kas ir ārpus aviokompānijas kontroles ( piemēram, slikti laika apstākļi), pasažierim jau pienākas kompensācija no EUR 250 līdz 600 (atkarībā no lidojuma attāluma).
Ja lidojums ir atcelts ārkārtas apstākļu dēļ, kas ir ārpus avio kompānijas kontroles, kā, piemēram, slikti laika apstākļi, pasažierim kompensācija nepienākas. Ja pasažieris ir informēts par reisa atcelšanu 14 dienas pirms lidojuma vai arī lidojums ir pārcelts tuvu oriģinālajam izlidošanas laikam, arī tad kompensācija nepienākas.
PTAC ir novērojis ka daudzreiz, kad tiek aizkavēti vai atcelti reisi, aviokompānijas aizbildinās ar ārkārtas apstākļiem, kas ir pietiekams iemesls, lai patērētājam neizmaksātu kompensāciju arī gadījumos, kad tā pienākas. Šādās situācijās PTAC ir ļoti grūti vai pat neiespējami pārliecināties, vai problēma radusies patiešām ārkārtas iemeslu dēļ, vai tā ir vienkārši aizbildināšanās.
Latvijā un pasaulē » Sadzīve
Jūliju izsludina par avio pasažieru tiesību mēnesi
Ilona Zacmane, 07.07.2009. 10:10
Eiropas Savienības informatīvās kampaņas „Runā Droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā” ietvaros jūlijs izsludināts par avio pasažieru tiesību mēnesi.