Pirmdiena, 23.Decembris 2024. » Vārdadienas svin: Viktorija, Balva;

Gulbenē 24.jūlijā pilsētas svētkos darbosies Sūdzību Kiosks

Ilona Zacmane, 20.07.2009. 13:58

Piektdien, 24.jūlijā, no pl.11:00 līdz 16:00 Gulbenes pilsētas stadionā Jauniešu dienas laikā, kas notiek pilsētas svētku ietvaros, darbosies Sūdzību Kiosks Eiropas Savienības informatīvās kampaņas „Runā Droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā” ietvaros.

Pasākuma laikā ikviens svētku apmeklētājs varēs saņemt Gulbenes Patērētāju aizstāvības kluba vadītāja Mārtiņa Kokara konsultāciju, kā arī Sūdzību Kioskā atstāt savas sūdzības vai neskaidros jautājumus, uz kuriem pēcāk atbildes sniegs Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) eksperti.

Pēdējo gadu laikā Latvijā strauji pieaudzis patērētāju sūdzību skaits, kas liecina gan par pašu iedzīvotāju pieaugošo ekonomisko aktivitāti, savu tiesību apzināšanos un izpratni par tām, gan arī par konkrētām problēmām preču un pakalpojumu tirgū, jo patērētāju sūdzības ir galvenais rādītājs, ka kāds no preču vai pakalpojumu tirgiem darbojas vāji.

Lai aktualizētu šo jautājumu un informētu patērētājus par konstruktīvām strīdu risināšanas iespējām, Eiropas Savienības informatīvās kampaņas „Runā Droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā” ietvaros 24.jūlijā Gulbenes pilsētas stadionā darbosies Sūdzību Kiosks, kuru 25.jūlijā varēs sastapt Cēsīs, kā arī citās Latvijas pilsētās.

Kā atzīst kampaņas pārstāve Latvijā Sanita Gertmane: ”Patērētāju interešu nodrošināšanā īpaši būtiska ir ne tikai iespēja sūdzēties, bet vēl jo vairāk – konstruktīva strīdu risināšana starp patērētāju un preces vai pakalpojuma sniedzēju. Tāds ir arī Eiropas Savienības informatīvās kampaņas mērķis – mudināt abas puses uz konstruktīvu dialogu. Bieži vien oficiāla (rakstiska) sūdzība PTAC ir galējais solis, kad nekādi citi mehānismi patērētājiem nav palīdzējuši atrisināt savu problēmu. Turklāt konsultācijas bieži vien palīdz patērētājiem atrisināt problēmas pašu spēkiem.”

„Visbiežāk cilvēki pie mums vēršas ar jautājumiem par iegādāto preču kvalitāti un saņemtajiem pakalpojumiem (siltums, ūdens un kanalizācija). Kaut gan domāju, ka šīs problēmas nav raksturīgas tikai Gulbenei. Pasākuma laikā atbildēsim uz ikviena interesenta jautājumiem par patērētāju tiesībām, savukārt Sūdzību Kioskā rakstiski saņemtās sūdzības nodosim PTAC. Šī mums ir lieliska iespēja informēt par patērētāju tiesībām, jo pilsētas svētkos satiekas tūkstošiem apmeklētāju. Savukārt ikdienā ikviens ir laipni gaidīts Gulbenes Patērētāju aizstāvības klubā Rīgas ielā 47.” uzsver Gulbenes Patērētāju aizstāvības kluba vadītājs Mārtiņš Kokars.

Sūdzību skaits trīskāršojies


Pēdējo gadu laikā Latvijā ir vērojama stabila sūdzību pieauguma dinamika. 2008.gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) saņēmis 2631 iesniegumu par līguma noteikumiem neatbilstošām precēm, pakalpojumiem, kā arī citām PTAC uzraudzības jomām. Salīdzinot, piemēram, ar 2005.gadu, kad tika saņemtas 1019 sūdzības, tas ir gandrīz trīs reizes vairāk.

„Patērētāju sūdzības ir spēcīgs indikators un spogulis tam, kas notiek gan sabiedrībā, gan arī patēriņa tirgū,” norāda kampaņas pārstāve Latvijā Sanita Gertmane.

Pēdējo gadu laikā mainījusies arī sūdzību tematika – ja 2005.gadā visvairāk sūdzību tika saņemts par apaviem un elektroprecēm, tad 2007. un 2008.gadā visvairāk sūdzību bija par pakalpojumiem; būvniecības, tūrisma pakalpojumiem, kā arī par mobilajiem telefoniem.

2009.gadā vērojams lūzuma punkts sūdzību struktūrā – to skaits joprojām pieaug, tomēr ir radikāli mainījusies sūdzību tematika. Iepriekšējos gados aktuālās sūdzību tēmas ir nomainījušas sūdzības par finanšu pakalpojumiem – patēriņa kredītiem, hipotekārajiem kredītiem, apdrošināšanas līgumiem u.c. Piemēram, kreditēšanas jomā līdz 2009.gada 1.maijam saņemts vairāk sūdzību nekā visa 2008. gada garumā – vairāk nekā 200.

Psihoterapeits – sūdzēties vajag, bet konstruktīvi

Psihoterapeits Ansis Jurģis Stabingis norāda, ka sūdzēšanās ir dabiska cilvēka dzīves sastāvdaļa – tā ir viena no iespējām izteikt savu viedokli/neapmierinātību ar saņemto preci vai pakalpojumu. Bez tam – tā dod cerību, ka kaut kas tiks risināts, ka pakalpojuma sniedzējs kaut ko darīs lietas labā. „Psiholoģiski sūdzēšanās cilvēku vismaz daļēji atbrīvo no negatīvajām emocijām, kas ir saistītas ar neapmierinošo preci vai pakalpojumu, līdz ar to mazinot spriedzi. Tātad sūdzībām ir divas funkcijas - mazināt spriedzi un labot notikušo,” norāda psihoterapeits.

S.Gertmane norāda, ka ļoti nozīmīga joma ir patērētāju konsultēšana, kas palīdz cilvēkiem pašiem atrisināt problēmas dažādos patērētāju tiesību aizsardzības jautājumos. Šogad ieviestā PTAC zvanu centra dati liecina, ka pēc šāda veida konsultācijām ir milzīgs pieprasījums. Ja 2008.gada pirmajos piecos mēnešos PTAC sniedza 10 791 konsultāciju, tad 2009.gada tādā pašā periodā (līdz 1.maijam) - jau 19 068 konsultācijas, kas ir gandrīz divas reizes vairāk.

Savukārt kampaņas „Runā droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā!” mājas lapā trīs mēnešus pēc kampaņas sākuma jau saņemtas vairāk nekā 300 patērētāju sūdzības, uz kurām individuāli atbild PTAC eksperti. „Šie dati ļoti precīzi parāda, cik svarīga un aktuāla ir informācija par patērētāju tiesībām – gan pašiem patērētājiem, gan arī uzņēmējiem. Tas ļauj viņiem optimāli risināt savstarpējos strīdus maksimāli konstruktīvā veidā – rodot kompromisu un vienojoties.

Psihoterapeits A.Stabingis norāda, ka veiksmīgu gala rezultātu var iegūt, strīdu risinot konstruktīvi, bez otras puses aizvainošanas. „Ir jānodala prece vai pakalpojums no tā sniedzēja. Padarītais no darītāja. Sūdzība ir par preci vai pakalpojumu, nevis par tā sniedzēju. Labākais ir mēģināt atrast ar darbinieku kopīgu valodu par to, ka saņemtais pakalpojums vai prece ir slikta tādu un tādu apsvērumu dēļ. To pašu faktiski var ieteikt jebkuru pretenziju izteikšanai – vērsties  pret darbiem, nevis cilvēkiem,” uzsver psihoterapeits.

Pa vasaru Sūdzību Kiosks dosies tūrē pa dažādām Latvijas pilsētām, kur pilsētas svētku un tirgus dienu ietvaros ikvienam patērētājam būs iespēja iegūt informāciju par savām tiesībām, kā arī atstāt Sūdzību Kioskā konkrētas sūdzības (precīzu informāciju par konkrētiem datumiem meklējiet kampaņas mājas lapā www.pateretajiem.lv).

Uzzini vairāk par savām patērētāja tiesībām Eiropas Savienībā:
www.pateretajiem.lv

» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2024
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV