Pirmdiena, 23.Decembris 2024. » Vārdadienas svin: Viktorija, Balva;

Kampaņa “Runā droši!” mudinās pircējus neapkrāpt sevi un pievērst uzmanību cenām un marķējumiem

Ilona Zacmane, 13.08.2009. 13:46

No šodienas lielākie Latvijas mazumtirgotāji uzsāk sadarbību ar Eiropas Savienības informatīvo kampaņu par patērētāju tiesībām „Runā Droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā”.  Šīs sadarbības mērķis ir atbalstīt tos mazumtirgotājus, kuri vēlas informēt pircējus par Eiropas Savienības likumdošanā paredzētajiem cenu norādīšanas un preču marķēšanas nosacījumiem.
Kampaņa “Runā droši!” mudinās pircējus neapkrāpt sevi un pievērst uzmanību cenām un marķējumiem

Patlaban šai iniciatīvai jau atsaukušies lielākie mazumtirdzniecības veikalu tīkli „Rimi” un „Maxima”. Informatīvas faktu lapas (100 000 eksemplāru) par cenu norādīšanu un preču marķējumu būs pieejamas vairāk kā 60 „Maxima” un „Rimi” veikalos visā Latvijā, tāpat informācija tiks izvietota uzņēmumu mājas lapās internetā.

 Jebkurš mazumtirdzniecības uzņēmums ir aicināts pievienoties kampaņai, apņemoties savus pircējus informēt par cenu caurspīdīgumu un preču marķējumu (plašāka informācija http://www.pateretajiem.lv/lv/uznemejiem/).

“Gan lieliem, gan maziem uzņēmumiem nepieciešams būt izglītotiem patērētāju tiesību jautājumos, lai ievērotu patērētāju tiesības un tās aktīvi piemērotu savos veikalos un birojos,” uzsvēra Meglena Kuneva, Eiropas komisāre Patērētāju tiesību jautājumos kampaņas „Runā droši!” atklāšanas  pasākumā Latvijā šī gada martā. 

Pašreizējā ekonomiskajā situācijā, kad iedzīvotāji vairāk nekā jebkad agrāk seko līdzi saviem tēriņiem, ir būtiski vērst viņu uzmanību uz cenu caurspīdīgumu  un produktu marķējumu, lai patērētājs varētu izdarīt informētu izvēli. It īpaši tādēļ, ka pēdējā laikā, reaģējot uz pārmaiņām ekonomikā, daudzi ražotāji līdzšinējo standarta iepakojumu vietā, ir sākuši piedāvāt mazākus produktu iepakojumus, saglabājot vai minimāli samazinot cenu. Pircēji nereti nemaz nepamana šo atšķirību un izvēlas produktu ar zemāko gabala cenu, lai gan tā cena kilogramā vai litrā ir pat augstāka.

„Rimi Baltic” kvalitātes direktore Ivonna Zirdziņa: „Patērētāji ir vērīgi un vēlas iepirkties izdevīgi. Cenu norādīšanas un preču marķēšanas standarti ir veidoti tā, lai palīdzētu ikvienam patērētājiem izdarīt tieši viņa vajadzībām atbilstošu izvēli. Situācija tirgū ir dinamiska, daudz kas mainās, tāpēc patērētājiem ir jābūt zinošiem, un Rimi Latvia ar prieku iesaistās patērētāju izglītošanas kampaņā. Mēs atklāti runājam par šo tematu un pilnveidojamies atbilstoši patērētāju interesēm.”

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pauž gandarījumu, ka kampaņai pievienojušies Latvijas lielākie mazumtirgotāji, kas savos veikalu tīklos izplatīs informāciju par patērētāju tiesībām saņemt skaidru un caurspīdīgu informāciju par preču cenām un marķējumu.

PTAC šogad ir saņēmis ap 70 pretenziju no patērētājiem par nepareizi norādītām cenām, taču tas ir mazāk kā iepriekšējā gadā, kas liecina, ka tirgotāji ir kļuvuši disciplinētāki un šī joma sakārtojas.

Kampaņas „Runā droši!” pārstāve Sanita Gertmane skaidro: „Ja gribas patiešām ietaupīt un nopirkt lētāko produktu, pircējam ir jāskatās un jāsalīdzina produkta kopējā cena litrā vai kilogramā. Tikai šāda informācija dod objektīvu salīdzinājumu par to, kas ir izdevīgāk.  Īpaši svarīgi tas ir šobrīd, kad produktu paciņas kļūst arvien plānākas un mazākas, lai gan vizuāli tās izskatās gandrīz tāpat. Ražotājiem, protams, ir tiesības ražot produktus jebkādos tilpumos, tas nav pārmetums. Mēs vienkārši gribam darīt pircējus uzmanīgus, lai inerces dēļ viņi netīšām neapdalītu paši sevi, puslitra krējuma iepakojuma vietā nopērkot 360 ml tikai tādēļ, ka cena par kārbiņu bija lētāka un tādēļ pirkums kārdinošāks. Protams, tas aizņem vairāk laika un prasa lielāku piepūli no paša pircēja, taču, ja patiešām vēlamies ietaupīt un izdarīt informētu izvēli, tas ir jādara.”

Savukārt „Maxima Latvija” preses sekretārs Ivars Andiņš uzsver: „Jo izglītotāks un labāk informēts kļūs pircējs, jo labāk gan viņam pašam, gan mums – tirgotājiem, gan ražotājiem. Arī tāpēc, ka tas tikai veicinās mūsu vēl  labāku saprašanos ar klientiem, kas ir sekmīga tirdzniecības biznesa pamatu pamats. Un tieši tagad, krīzes laikā, ir ļoti pareizi pievērst pircēju papildu uzmanību šiem cenu, marķējumu utml. jautājumiem, jo vērojam, ka cilvēki gatavi ilgāk uzturēties veikalos, lai pētītu dažādu produktu cenas un citu informāciju nolūkā izdarīt sev ekonomiski izdevīgāko vai citādi vēlamāko izvēli pirkumam.”

Pārtikas un veterinārais dienests (PVD), kas uzrauga pārtikas apriti Latvijā pirmajā pusgadā pa uzticības tālruni saņēmis teju 400 cilvēku zvanus. 29 % no visām saņemtajām sūdzībām ir izrādījušās pamatotas. Lielākā daļa jeb 86 % no pamatotajām sūdzībām ir bijušas par iespējamiem pārkāpumiem pārtikas izplatīšanas uzņēmumos. Šie pārkāpumi tā vai citādi, bet ir bijuši saistīti ar pārkāpumiem pārtikas produktu marķējumā – nenorādītiem vai norādītiem, bet neievērotiem derīguma termiņiem, pārtikas preces sastāvu, uzglabāšanas temperatūru.

„Pārtikas un veterinārajam dienestam palīgi pārtikas uzraudzībā ir tieši patērētāji, kuri aizvien aktīvāk izmanto savas tiesības un ziņo par iespējamiem pārkāpumiem gan vēršoties PVD pārvaldēs visā Latvijā, gan zvanot uz PVD uzticības tālruni. PVD pārbauda visas saņemtās sūdzības,” uzsver PVD ģenerāldirektors Mareks Samohvalovs.


Uzzini vairāk par savām patērētāja tiesībām Eiropas Savienībā:

http://www.pateretajiem.lv/lv/informacija-pateretajiem/

» Autortiesības
Visas tiesības paturētas © EASYGET.LV 2006 - 2024
Portālā EASYGET.LV izvietotais materiāls ir pārpublicējams tikai ar EASYGET.LV atļauju. Atsevišķas fotogrāfijas ir atļauts pārpublicēt tās nemodificējot un ievieotjot atsauci uz EASYGET.LV