Latvijas Republika ir demokrātiska valsts, kuras valdības, sabiedrības un katra indivīda uzdevums ir aizsargāt civilizācijas garīgās vērtības. Kādas tad tās īsti ir? Demokrātiskas sabiedrības vērtības ir vārda, izteiksmes, pulcēšanās brīvība... arī cilvēka gods un cieņa, un iecietība. Rasisms ir viens no bīstamākajiem šo dārgo brīvās pasaules “balstu” ienaidniekiem.
Rasisma šausmas ir pieredzētas viņpus okeānam. 20.gadsimta sākumā, ceļot ASV Aizsardzības ministrijas ēku, tajā paredzēja divas reizes vairāk tualešu, nekā vajadzīgs visiem darbiniekiem. Iemesls bija ļoti diskriminējošs – vēlme paredzēt baltādainajiem savas, bet melnādainajiem citas tualetes. Segregācija ādas krāsas dēļ līdz pat 60.-mitajiem gadiem izpaudās arī Savienoto valstu dienvidu štatu skolās. Tajā laikā lielā daļā skolu mācījās tikai vienas ādas krāsas audzēkņi. Paldies Dievam, ka ASV atradās daudzi drosmīgi cilvēki, tai skaitā prezidents Lindons Džonsons, kuri spēja stingri nostāties pret rasistisko segregāciju. Viņi ir panākuši, ka, lai gan situācija vēl nav ideāla, nomācoši lielākā daļa amerikāņu šodien ir pateikuši “Nē!” rasismam.
Šie piemēri skaidri atklāj, cik bīstami ir pieļaut naida kurināšanu un cilvēku diskrimināciju. Tāpēc PTAC lēmums sodīt minēto uzņēmu ar naudas sodu ir atbalstāms. Sods nav pārāk bargs, taču arī reklāmas diskriminējošā forma nebija pārāk ļoti izteikta. Tomēr reklāmā ir izmantots melnīgsnējs cilvēks un auditorija dzird, ka uzņēmums piedāvā visu, izņemot importa darbaspēku. Tādā preču popularizēšanas veidā var saskatīt sava veida rasisma iezīmes. Es pieļauju, ka "Būvniecības ABC" nemaz neplānoja izmantot šo reklāmu, lai diskriminētu melnas ādas krāsas cilvēkus. Ja man taisnība, tad soda nosacītais maigums ir izprotams. Patērētāju sargu reakcija parāda, ka Latvijā netiks pieļautas nekāda veida diskriminējošas izpausmes. Tādā veidā rasisms tiks nocirsts jau saknē, nemaz neļaujot tam izaugt asna lielumā.
Par ātru reaģēšanu šajā situācijā ir jāuzteic īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības integrācijas lietās Oskars Kastēns. Viņš jau 21.martā nāca klajā ar aicinājumu konkrētās reklāmas pasūtītājiem izvērtēt reklāmu ētiskumu. Tā brīža paziņojumā viņš uzvēra, ka “mūsu valsts nekādā gadījumā nedrīkst diskriminēt nevienu cilvēku viņa rases, ādas krāsas (..) dēļ. (..) reklāmās ir jābūt savstarpējai cieņai un izpratnei pret ikvienu Latvijā dzīvojošu cilvēku. “ Ministrijai varu tikai novēlēt visas sabiedrības atbalstu tālākā iecietības veicināšanā.