Šis ir tikai viens no piemēriem par to, kā var iegūt vairāk, ja vien prot ne vien veikt, bet vadīt pārrunas. Ja Latvijas uzņēmēji paši izmantotu pārrunu praksi, tad viņu ietaupījums un papildu peļņa, iespējams, būtu mērāma pat tūkstošos, citiem - miljonos, kurus varētu no jauna investēt Latvijas uzņēmējdarbībā un ekonomikā.
Pats par sevi saprotams, ka nav iespējams vienoties par nomas samazināšanu, vienkārši pieprasot atlaidi. Ir jāprot sagatavoties pārrunām un izmantot atbilstošu pārrunu veikšanas / vadīšanas taktiku.
Taktika „win-win" jeb „uzvara-uzvara"
Pie pārrunu galda parasti satiekas divas puses. Viena puse vēlas notirgot pēc iespējas dārgāk, bet otra – nopirkt pēc iespējas lētāk. Katra puse pārstāv tikai savu pozīciju un, lai kādu lēmumu abas puses nepieņemtu, tikai viena no tām būs priecīga, kamēr otra visticamāk - neapmierināta. Tieši tāpēc cilvēki baidās pat uzsākt pārrunas.
Lai Jūs vienmēr varētu iegūtu no cilvēkiem to, ko vēlaties, pieņemiet sev par likumu vienmēr censties panākt win-win situāciju, kurā ABAS puses ir apmierinātas ar pārrunu rezultātu.
Kā tas ir iespējams? NEKAD nesašauriniet pārrunu tematu līdz vienam jautājumam. Jau laicīgi sagatavojiet vairākus KRITĒRIJUS, kuru Jūs izmantosiet kaulēšanas procesā: cena, termiņš, budžets, nosacījumi un citus.
Taktika „izspiegošana"
Elementāra un acīmredzama lieta, ko bieži neievēro vai pat nepievērš uzmanību, ir izziņas process. Lai vienotos ar pārrunu partneri ir nepieciešams saprast, KO VIŅŠ VISPĀR VĒLAS.
Ir jāspēj izvērtēt kas ir tas, ko Jūs varat nodrošināt otrai pusei, lai pretī prasītu to, ko Jūs patiesi vēlaties!
Tāpēc, pirms sākt pārrunas, noteikti izpētiet, izanalizējiet vai pat izspiegojiet to, kādas ir otras puses patiesās intereses, piemēram, ko viņi gatavojas darīt, kad iegādāsies Jūsu preci vai pakalpojumu un citas saistītas lietas.
Nikita Kellermans un kompānija Republic Performance rīko semināru par pārrunām šī gada 28.jūlijā latviešu valodā, bet 29. jūlijā krievu valodā. Vairāk informācijas: www.nikita.lv.