Lai izprastu attīstības izglītības nozīmi, dzīvojot mūsdienu sabiedrībā, žurnālists Sandijs Semjonovs stāstīs par piedzīvoto Afganistānā. Tāpat pasākuma dalībnieki pārrunās starpkultūru attiecības, stereotipus un to mazināšanas iespējas un globālo klimata pārmaiņu ietekmi uz Latviju. Savukārt par konfliktiem un to risināšanu stāstīs Lielbritānijas pilsētas Līdsas Attīstības izglītības centra (Leeds DEC) eksperte Triša Sandbaha (Trish Sandbach), kurai ir vairāk nekā 30 gadu pieredze attīstības izglītības jautājumos.
„Ir pagājuši tikai 20 gadi kopš Latvija sāka saņemt starptautisku finansējumu un ekspertu atbalstu, ar kuru palīdzību varēja nostiprināt valsts neatkarību un uzlabot Latvijas iedzīvotāju dzīves līmeni. Tādēļ, lai arī dažam šķiet, ka Afganistāna, Gruzija un Haiti ir tālu un mūs neskar, tomēr globālajā pasaulē viss ir saistīts. Attīstības izglītības uzdevums ir sagatavot bērnus atbildīgai globālas pasaules uztverei, domāt ne tikai savas ģimenes, skolas vai valsts kontekstā, bet gan daudz plašāk, jo, piemēram, cūku gripas uzliesmojums Meksikā šodien nozīmē iespējamu epidēmijas uzliesmojumu Latvijā jau rīt," stāsta Liesma Ose, Sorosa fonda – Latvija Integrācijas programmas direktore.
Savukārt projekta koordinatore Ilze Saleniece uzsver, ka „attīstības izglītība ietver aktīvu mācīšanās procesu, kas balstās uz solidaritātes, vienlīdzības un sadarbošanās vērtībām. Tas ļauj cilvēkiem paskatīties plašāk un izprast, kāda ir indivīda, kopienas vai valsts ietekme uz globāliem procesiem un kā globāli procesi ietekmē indivīdu vai kopienu. Caur attīstības izglītību, iesaistoties visiem iedzīvotājiem, iespējams vairot taisnīgumu, cilvēktiesības un ekonomikas, sociālo un vides ilgtspēju."
Pirmā ziemas skola notika 2010. gada martā ar mērķi rast atbildes uz jautājumu: "Kā dzīvot labāk labākā pasaulē?" Semināra jeb Ziemas skolas laikā tika apgūti dažādi attīstības jeb globālās izglītības pamatjautājumi - attīstības/globalās izglītības būtība un vēstures izpēte, globalizācija, migrācija un starpkultūru attiecības, taisnīgums, solidaritāte un ilgtspējīga attīstība.
Projekta "Skolas kā satelīti attīstības izglītībā" pirmā gada laikā notikušas vairāk nekā 130 mācību stundas, kurās piedalījušies aptuveni 2690 skolēni. Stundas organizētas 12 dažādos mācību priekšmetos, bet visvairāk dabas zinībās, klases audzinātāja stundās, ģeogrāfijā un sociālajās zinībās, latviešu un angļu valodā; veidotas arī integrētas nodarbības. Populārākās attīstības izglītības tēmas mācību stundās bijušas - migrācija, ekoloģiskās pēdas mērījumi, dabas saudzēšana, globalizācija, resursu taupīšana. Skolotāji izmantojuši projekta stundu materiālus un veidojuši savas oriģinālnodarbības.