Nevienam nav noslēpums, ka mūsu klimatiskajos apstākļos katru gadu, mainoties sezonām, ir jāmācās braukt no jauna, atbilstoši laika apstākļiem. Tie, kas šo patiesību aizmirst, bieži nonāk avārijas situācijās un ceļu satiksmes negadījumos. Tāpēc turpinājumā piedāvājam dažus padomus, kas iespējams varētu noderēt.
Vispārējie principi:
Ziemas apstākļos ir jāatceras, ka jebkura manevra izdarīšanai būs nepieciešams ilgāks laiks. Tas saistīts ar riepu izslīdēšanu (spēlēšanu), ko veicina slidenais ceļa segums. Tāpat būtiski ir atcerēties, ka jebkurš straujš manevrs var novest pie transportlīdzekļa virziena maiņas. Tas attiecas kā uz stūres pagriešanu, gāzes padeves palielināšanu/samazināšanu, tā uz bremzēšanu vai ātrumu pārslēgšanu. Vienmērīga kustība, savlaicīga ātruma samazināšana ir galvenās atslēgas, lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem. Katrā ziņā ziemas sezonas sākumā ir vēlams atrast laukumu, kur iespējams pārbaudīt kā Jūsu automašīna uzvedas šādos apstākļos un mēģināt saprast kādas Jūsu darbības (darbību secības) noved pie izslīdēšanas.
Uzsākot braukt:
Ja uzsākot braukt uz velkošajiem riteņiem tiek padota jauda, kas pārsniedz riteņu un ceļa virsmas saķeres spēku, velkošie riteņi izslīd, sākas spolēšana – automašīna neizkustas. Lai izvairītos no spolēšanas, degvielas padevei (gāzei) jābūt minimālai – tikai tik lielai, lai automašīna spētu uzsākt kustību.
Atsevišķos gadījumos ir lietderīgi uzsākt braukšanu ar augstāku pārnesumu. Turpinot braukšanu ir jāatceras, ka degvielas padevi nedrīkst palielināt strauji, jo atkal var notikt riteņu izslīdēšana. Ja, uzsākot braukt, riteņu izslīdēšana noved tikai pie tā, ka paliekat uz vietas, tad riteņu izslīdēšana gaitā var novest pie automašīnas patvaļīgas kustības virziena maiņas. Tāpat, kā vienā tā otrā gadījumā, pieaug degvielas patēriņš.
Bremzēšana:
Ziemas laikā ieteicams izmantot bremzēšanu kombinējot bremžu pedāli un bremzējot ar motoru. Bremzējot tikai ar motoru vēlams viegli nospiest bremžu pedāli, lai aizmugurē braucošie redzētu iedegamies bremžu uguņu lukturus. Bremzes pedālis jāspiež laideni, lai novērstu riteņu nobloķēšanos, kas var būt par cēloni neparedzētai virziena maiņai. Ja automašīna apgādāta ar ABS, tad šī sistēma vispārējā gadījumā pati automātiski novērsīs riteņu bloķēšanos. Ja ABS nav, tad bremzēšanu var veikt pēc algoritma – nospiežam bremžu pedāli/ atlaižam un atkārtojam to vairākas reizes, nepieļaujot riteņu bloķēšanos. Tomēr labāk, ja ar laiku pieradīsiet pareizi dozēt bremzēšanas spēkus un veikt bremzēšanu vienā paņēmienā.. Jāatceras, ka ziemā bremzēšanas ceļš vienmēr ir garāks kā vasarā. Bremzējot ar motoru jāņem vērā, ka nav pieļaujama strauja zemāka pārnesuma pārslēgšana, jo tas var novest pie automašīnas slīdēšanas. Kategoriski aizliegts izspiest sajūgu un tad sākt vai turpināt bremzēšanu, jo ļoti būtiski, lai motors un transmisija būtu savstarpēji bloķēti.
Manevrēšana:
Ziemas laikā bieži ceļi netiek tīrīti, vai tiek tīrīti nepietiekami. Parasti sašaurinās braucamā daļa, kustība notiek par iebrauktām sliedēm, bieži pa vienām abos kustības virzienos. Tas var izsaukt nepieciešamību pārkārtoties pa labi, lai palaistu pretējā virzienā braucošu automašīnu. Situācijas bīstamība ir tajā apstāklī, ka ceļa daļa starp iebrauktajām sliedēm un apmale var būt slidenāka, kā iebrauktās sliedes. Pārkārtošanos ir jāveic ar zemāku ātrumu kā tas ar ko notiek taisnvirziena kustība. Praksē tas nozīmē to, ka Jūsu ātrumam ir jābūt pietiekami zemam, lai veiktu šo manevru. Nav būtiski kāds ir atļautais ātrums, būtiski ir tas ar kādu ātrumu Jūsu varēsiet droši veikt šo pārkārtošanos. Tāpat jāatceras, ka apbraucot šķēršļus pirms manevra uzsākšanas ir jāatlaiž bremžu pedālis.
Kopumā braukšanai ziemā ir ieteicamas pilnpiedziņas automašīnas. Tomēr vislabāk iemācieties braukt ar to automašīnu, kas Jums ir. Braukšanas iemaņas var iegūt tikai braucot. Izvēlieties speciālas trases, kur mācības neapdraudēs Jūs pašus un citus satiksmes dalībniekus.
Latvijā un pasaulē » Sadzīve
Kad Rīgas ielas pārklājs sniegs...
zmail.lv, 09.01.2008. 10:18 | komentāri (11)
Ilgi gaidītā ziema nu ir pienākusi, taču izskatās, ka vienīgie, kas par to priecājas, ir aktīvās atpūtas baudītāji. Laika apstākļi, kas pašreiz valda Latvijā, attiecībā uz autoceļiem nebūt nav kvalificējami kā ārkārtēji, taču neskatoties uz to, Rīgas ielās apmierinošus braukšanas apstākļus, izņemot atkusni, tā arī neviens cits nespēj nodrošināt.
Lasi vēl...