Vēlos pievērst uzmanību diviem Kritiskās Masas "pretinieku" argumentiem - ka Kritiskās Masas norise apgrūtina transporta kustību pilsētā, un ka tā apdraud pašu dalībnieku drošību.
Nosodītāji un kritizētāji nereti mēdz Kritiskajai Masai pretstatīt moto sezonas atklāšanas parādi un Rīgas Veloparādi, sacīdami, ka šīs parādes, būdamas saskaņoti pasākumi, ir sabiedriskajai kārtībai un pilsētas satiksmei netraucējošākas. Taču šo parāžu laikā, slēdzot citai satiksmei to maršrutu un šķērsojošās ielas, tiek ievērojami ietekmēta transporta kustība pilsētā. Piemēram, pagājušosestdien, notiekot moto sezonas atklāšanas parādei, tās maršruta aizšķērsotajās ielās gaidīšanas laiks sasniedza pusstundu un ilgāk. Savukārt Kritiskās Masas braucieni nebloķē pretējā virziena kustības joslas un, izņemot retus gadījumus, neaizkavē sabiedrisko transportu. Manuprāt, norādīt uz sakarību starp formālas organizācijas neesamību Kritiskās Masas braucienos un šo braucienu traucējošo ietekmi uz satiksmi pilsētā, nav gluži pamatoti.
Iepriekšējo gadu Kritiskās Masas pieredze rāda, ka lielāki traucējumi satiksmei pilsētā Kritiskās Masas laikā ir radušies tad, kad brauciena norisi centusies ierobežot policija. Reizēs, kad policija brauciena norisi ir respektējusi, tā plūsma ir veiksmīgi pašorganizējusies, būtiski neaizkavējot citu satiksmi.
Starp Kritisko Masu nosodošajiem viedokļiem nereti izskan arī apgalvojums, ka Kritiskajā Masā pulcējoties tādi velosipēdisti, kas "nemāk braukt", un ka pasākums neesot drošs pašiem dalībniekiem.
Manuprāt, Kritiskās Masas dalībnieku spēja pašorganizēti pārvietoties masveida braucienā, vienam otru netraucējot, liecina, ka viņiem ir labas, ikdienā noslīpētas prasmes vadīt velosipēdu intensīvā un "dabiskā" satiksmē.
Par Kritiskās Masas drošību runā fakts, ka nevienā no Rīgas Kritiskās Masas braucieniem nav notikusi neviena nopietna braucēju izraisīta sadursme vai gūta trauma. Tikmēr ne visi saskaņoti pasākumi norit bez dalībnieku pašu radīta apdraudējuma savai drošībai - piemēram, dalībnieki bieži gūst traumas Rīgas Velomaratona amatieru braucienā. Pēc 2012. gada Velomaratona brauciena slimnīcās ar traumām tikuši nogādāti pieci dalībnieki.
Bet nobeigumā vēlos atgādināt un ieteikt braucējiem pāris pozitīvas un noderīgas lietas.
Aicinu atcerēties pagājušā gada pozitīvo pieredzi, neaizmirst Kritiskās Masas tradicionālo procesijas raksturu un braucienā turēties "vienā masā", taču, kā parasti, nebloķēt ceļu sabiedriskajam un operatīvajam transportam, un nebraukt pa ietvēm.
Aicinu arī ar sapratni uztvert policijas pārstāvju izplatīto ieteikumu pievērst uzmanību bērnu drošībai braucienā - neņemt uz braucienu līdzi patstāvīgi (t.i., ar savu velosipēdu, nevis uz bērnu sēdeklīša vai piekabē) braucošus bērnus, jaunākus par 7 gadiem, kuriem pēc CSN nav atļauts braukt pa brauktuvi (un kuri ikdienā nav pieraduši to darīt), kā arī ievērot CSN prasību bērniem bērniem vecumā no 7 līdz 12 gadiem lietot ķiveri.
Un atcerēsimies, ka Kritiskā Masa ir svētki, kurus ikviens var padarīt krāšņākus, piemēram, sapucējoties Lāčplēša kostīmā vai rozā kleitā un ņemot līdzi getoblāsteru un atskaņojot savus iecienītākos šlāgerus, maršus un diskohītus!
Last but not least, vēlos atgādināt, ka Kritiskā Masa tradicionāli ir ne tikai velosipēdistu, bet arī citu ar cilvēka spēku darbinātu transportlīdzekļu brauciens, kurā ir gaidīti arī skrituļotāji un dēļotāji!
Vēlos arī aicināt tos autovadītājus, kuriem Kritiskās Masas dēļ tomēr gadīsies aizkavēties ceļā, palīdzēt izvairīties no iespējamas aizķeršanās citiem, informējot par brauciena aktuālo atrašanās vietu un virzienu - piemēram, ar Waze aplikāciju, vai ziņojot radiostacijām, kuras mēdz ēterā pārraidīt satiksmes informāciju.
Detalizētāk: velviensviedoklisparkritiskomasu.pen.io
Aicinu iepazīties arī ar kritiskamasa.blogspot.com"
Pieredzējis velobraucējs Rihards Sh.
Foto: KritiskāMasa 2013. Foto (c) Vanda Gluha