Ar tāfeli vien tomēr ir par maz
Elektroniskā jeb interaktīvā tāfele Latvijas skolām patiesi vairs nav svešs mācību aprīkojums, un ticams, ka rudenī skolu skaits, kas izmantos šādas tāfeles, kārtējo reizi būs pieaudzis. Tomēr jāatzīst, tikai retā no skolām šo izstrādājumu pilnvērtīgi izmanto tā primārajam nolūkam – interaktīva mācību procesa veidošanai. Kā stāsta Garkalnes pamatskolas direktora vietniece mācību darbā Inese Muižniece, šobrīd daudzas skolas šādas tāfeles ir iegādājušās, taču skolotāji ar tām lielākoties nemaz īsti nemāk strādāt. Un paradoksālākais, ka šīs tāfeles labi ja pāris reizes gadā tiek izmantotas kā baltais ekrāns, uz kura ar projektoru parādīt kādu filmiņu. Šādā gadījumā elektroniskajai tāfelei absolūti nav nekādas jēgas, un līdzekļi nav ieguldīti saprātīgi.
Skolotāji saturu veido paši
Iemesls, kāpēc skolotāji šīs tāfeles tā īsti neizmanto, ir visai vienkāršs – uz tās nav, ko rādīt. Visbiežāk, iegādājoties interaktīvo tāfeli, līdzdoto materiālu apjoms ir visai pieticīgs, turklāt lielākoties tie ir angļu valodā. Tomēr Latvijā netrūkst skolotāju, kas nebaidās apgūt jaunas lietas un materiālus šādām tāfelēm veido pašu spēkiem. It kā jāiegulda papildu darbs, taču pēcāk mācību process kļūst gan vieglāks skolotājam, gan arī interesantāks pašiem skolniekiem. Inese Muižniece stāsta, ka interaktīvo tāfeli matemātikas mācīšanai skolniekiem izmanto jau pusotru gadu. Materiālus veido pati saviem spēkiem un savas mācību stundas bez šīs tāfeles vairs nevar iedomāties, jo tā manāmi ietaupa laiku, kas parasti būtu jāpatērē, rakstot uz tāfeles dažādus piemērus un grafikus.
Arī Garlkalnes pamatskolas vēstures skolotāja Inga Pelcmane pauž patiku strādāt ar jauno tehnoloģiju savās vēstures stundās, jo tādējādi skolniekiem informāciju var pasniegt lielākā apjomā, turklāt daudz interesantākā veidā. Skolnieki paši var darboties un iesaistīties stundas norisē, izslēdzot iespēju kādam garlaikoties un noslinkot. Vēl skolotāji augstu novērtē iespēju netērēt laiku rakstīšanai uz tāfeles. Tāpat mācību materiālus digitālā formā vēlāk var viegli nosūtīt arī skolniekiem, kas stundā nav piedalījušies.
Virkne ar interaktīvajām stundām jau izstrādē
Pārsvarā pie šādu materiālu izveides piestrādā paši skolotāji, taču pāris kompānijas, kas interaktīvo tāfeļu saturu ražo nopietnākā līmenī, Latvijā tomēr ir atrodamas. Bet tas skolām un skolotājiem vienalga dzīvi neatvieglo, jo katrs cenšas veidot saturu tikai to tāfeļu zīmolam, kuras viņi paši tirgo. Bizness pieprasa savu. Tomēr viss nav tik bezcerīgi, kā varētu šķist. Kā stāsta „ADAT-TI” projektu vadītājs Jānis Selga, pasaulē un Latvijā ir daudz kompāniju, kas ražo šādu interaktīvo saturu, bet problēma ir tajā, ka viņi to ražo tikai un vienīgi tām tāfelēm, kuras paši izplata. Tieši tāpēc „ADAT-TI” sadarbībā ar mācību materiālu izdevniecību „RAKA” kopīgi strādā pie tāda mācību satura izveides, kas derētu uz visām interaktīvajām tāfelēm.
Pašreiz aktīvā izstrādes procesā atrodas vesela virkne ar interaktīvajām stundām, sākot no latviešu valodas un literatūras, matemātikas, ģeogrāfijas, līdz pat ētikai, veselības mācībai, mājturībai un rokdarbiem. Sākot jau no jaunā mācību gada skolotāji šos nodarbību materiālus varēs sākt pakāpeniski izmantot. Un pats labākais ir tas, ka šīs stundas būs derīgas arī uz atšķirīgu ražotāju interaktīvajām tāfelēm.
Bez gatavām tematiskajam nodarbībām pasniedzējiem būs pieejamas arī dažādas sagataves. Grafiki, figūras, kontūrkartes, ciparu sagataves un tā tālāk. Ar to palīdzību skolotājiem būs daudz vieglāk izveidot pašiem savas interaktīvās nodarbības. Neatkarīgi no tā, vai viņš pasniedz mājturību, matemātiku vai vēsturi.
Jānis Selga no „ADAT-TI” skaidro, ka tuvākajā nākotnē interaktīvās stundas vairs nebūs nekas rets un ekskluzīvs, jo pērkot dažādas „RAKA” izdotās mācību grāmatas, līdzi būs pieejami arī kompaktdiski ar interaktīvajām nodarbībām gan skolniekiem, gan arī skolotājiem.
Pārspīlēt ar interaktivitāti arī nav ieteicams
Rietumeiropā šādas tāfeles ir ļoti populāras, un tās iesaka lietot vienā mācību priekšmetā vidēji divas reizes nedēļā. Pārspīlēt ar tām arī nevar, jo, kā apgalvo paši skolotāji, šādas interaktīvās nodarbības sniedz ļoti detalizētu ieskatu konkrētajā tematā. Visādas spēlītes, puzles, video klipiņi, uzdevumi – tas viss skolniekiem ļoti patīk un uztrenē viņa uztveri. Taču rūpīgi jāskatās, vai skolnieks gūst arī vispārīgu priekšstatu par konkrēto tēmu. Tāpēc šīs jaunās interaktīvās stundas, kas būs pieejamas rudenī, tiek rūpīgi veidotas saskaņā ar skolu mācību plāniem un metodiku.
Latvijā un pasaulē » Sadzīve
Latvijas skolās sāk ieviest interaktīvās tāfeles
ZParks.lv, 18.07.2008. 10:00
Par to, ka skolās ienāk modernās tehnoloģijas, neviens nebrīnās. Skolas žurnālu vietā skolotāji izmanto datorus un datu bāzes. Bez modernajām tehnoloģijām neiztiek arī mācību process. Jau esam stāstījuši, ka daudzās skolās tiek izmantota tā dēvētā elektroniskā tāfele – tehnoloģiju brīnums, kas ļauj strādāt kā uz milzīga datora ekrāna. Taču – visas šīs tāfeles ir kā grāmatas ar tukšām, baltām lapām, ja nav pieejams mācību saturs.
Lasi vēl...