Reiz mīlnieku pilsēta Parīze viņus saveda kopā, un ne bez iemesla. Visai pašsaprotami pieprasītajā papildkoncertā 17.decembrī Spīķeru koncertzālē labprāt viņus uzlūkoju kā trīs musketierus – mazliet ar gadu pieredzes slogu, bez pārspīlējumiem vai uzstājības, bet ar iekšēju degsmi, nerimstošu virzību un jauneklīgu aizrautību. „Baltic Jazz trio” gluži kā atslēgvārdi pietiekami tieši raksturo apvienību un to, kas saklausāms viņu pirmajā, taču, kā solīts, ne pēdējā albumā ar visnotaļ episku nosaukumu „Baltic Saga”– vienota Baltija, daudzkrāsains džezs un draudzība.
Kas ir šie musketieri, nevienam nav jāslēpj, jo katram no tiem jau sen sarūpēta silta vietiņa savas valsts mūzikas slavas zālē. Kopš 80-ajiem Daiņus Pulausks (Dainius Pulauskas) ir Lietuvas ievērojamākais džeza pianists un šī žanra virzītājs, vairākkārtēji apbalvots par spožo improvizācijas un mūzikas interpretācijas māku. Igaunis Toivo Unts (Toivo Unt) jau vairākus gadu desmitus uzskatāms par vadošo kontrabasistu ne vien Igaunijā, bet reiz viņa vārds bija atpazīstams visā Padomju Savienībā. Mūsmājās Baltijas džezu pārstāv sitamo instrumentu virtuozs Māris Briežkalns – „Saulkrastu Džeza festivāla” un „Rīgas Ritmu” tēvs, Latvijas džeza centrālā ass, kas vēl nesen izdevis dainu aranžiju albumu kopā ar maestro Paulu.
„Mēs mēģinām šīs Baltijas valstis apvienot. Mēs rādām trīs Baltijas valstu tautasdziesmas, kas ir ļoti līdzīgas, kas pāriet viena otrā, tāpat ir trīs valstu mūziķi, kas spēlē. Pievienotā vērtība ir šīs Baltijas vēstījums, ka mēs tomēr dzīvojam kopā, muzicējam kopā. Mēs pazīstam, nevis atraujamies viens no otra,” – šādi jauntapināto albumu, kurā saklausāma arī „Pūt, vējiņi”, raksturojis M. Briežkalns, neslēpjot, ka nākamajam izdevumam mūzika tiks komponēta speciāli šim trio. Ja ieklausāmies teicienā „draugus iepazīst nelaimē”, tad šis ekonomiski un sociāli grūtais laiks ir arīdzan labākais laiks, lai apzinātos spēku kopībā – vismaz mūzikā, kur šo vīru skatuves performance ir kā sen norunāta un gaidīta tikšanās bārā pie laba konjaka glāzes ar slēptiem plāniem, skaļām čalām un domīgiem monologiem.
Džezs ir valoda, kurā visu var sarunāt. Gribas iesaukties, dzīve kā džezs! - bagātīga niansēm, uzsvariem, nekad lineāra, nekad vienmuļa vai dīkā. Nav jau iespējams nošaut greizi, ja komandā vienojušies izcilākie. Skatītājam jau no malas šķistu – instruments jau tāds puscilvēks vien ir, un šie vīri, kuri līdz sīkumiem pārzina sava rīka gluži cilvēcīgo raksturu un iespējas, spēj mūziku nevis spēlēt, bet caur sevi to iekustināt katrā klausītājā. Arvien savos koncertos mēģinot latviešus atraisīt, Briežkalns nereti uzsver, cik svarīga ir publikas artava procesā, jo viss pieder pie lielās improvizācijas lietas: „Mēs tikai improvizējam. Protams, ir forma, ir šis melodiskais materiāls, kuru mēs nospēlējam. Bet katrā ziņā tā ir džeza būtība, ka ikkatrs koncerts ir unikāls - skatītāji dod savu impulsu, laiks, kosmoss, mēness. Katru reizi ir savādāk.”
Izskanējušais koncerts bija īpatnējs arī ar to, ka instrumentālais no vokālā tā ietvaros bija atdalīts. Pasākuma otrajā daļā gan jau ar zināmu Ziemassvētku dziesmu versijām, gan savu repertuāru uzstājās a’capella grupa „Framest”, kuru pārstāv Rīgas Doma kora skolas absolventi. Dzīvais, tehniski teju nevainojamais dziedājums neviļus sasaucās ar pašmāju „Cosmos”, bet vēl tuvāk - ar somu vokālās grupas „Rajaton” daiļradi, ievadot svētku gaidīšanas laiku.
Foto: Vladislavs Punculs
Mūzika » Koncertu un festivālu apskati
Baltijas trīs musketieri „Baltic Jazz trio”
Jurita Krūma, 18.12.2009. 10:20
Kaimiņu būšana mēdz būt visai raiba – vieni sadzīvo tīri labi, citi savukārt neiztiek bez kāda kašķa. Taču tas, ka mūzikā vienojušies tuvākie brāļi, Baltijas izcilāko džeza izpildītāju komanda „Baltic Jazz trio”, iemūžināts albumā „Baltic Saga”.