Kopš novembra beigām Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO) un pasaulslavenais čellists Miša Maiskis ir 19 koncertu turnejā pa Japānu. Orķestra vadība šajā turnejā uzticēta Japānas jaunajai zvaigznei – diriģentei Tomomi Nasimoto, kuras vadībā LNSO sniedza vieskoncertus Japānā arī šā gada janvārī.
Nu neliels atskats uz mūsu orķestra panākumiem Japānā saņemts no kolektīva sadarbības projektu vadītāja Reiņa Galenieka.
„Desmit dienās orķestris paspējis vēja spārniem pārskriet pāri visai Japānai – no dienvidiem, kur vēl kokos karājas apelsīni līdz sniegotajiem ziemeļiem, nospēlējot 10 koncertus gan kimono un geišu pilsētā Kioto, gan japāņu gastronomijas galvaspilsētā Osakā, gan no pelniem atdzimušajā Hirosimā. Var tikai apbrīnot japāņu arhitektu un akustikas speciālistu meistarību, uzbūvējot tik skaistas un skanīgas koncertzāles, kur katra visklusākā skaņa un nianse sniedz baudu katram no vairākus tūkstošus lielās publikas," raksta Reinis Galenieks.
„Taču vislielāko iespaidu un gandarījumu deva koncerts Saporo koncertzālē. Droši var teikt, ka tā ir viena no pasaules izcilākajām koncertzālēm – skaista, ar lielisku akustiku, ērta mūziķiem un klausītājiem. Tāda koncerta dēļ ir vērts pārciest gan braucienu ar kuģi pa nemierīgo jūru, gan garos pārbraucienus ar ātrvilcieniem, autobusiem un citiem satiksmes līdzekļiem," notikuma aculiecinieks neslēpj sajūsmu.
„Daudzie klausītāji augstu novērtē gan orķestra, gan Rīgā dzimušā pasaulslavenā čellista Mišas Maiska sniegumu. To apliecina gan klausītāju ovācijas zālē, gan pateicības aplausi katram orķestra solistam, gan piedevas, gan pateicības vārdi pie koncertzāles izejas. Netrūkst lietpratēju, kas prot novērtēt orķestra augsto profesionalitāti, instrumentu grupu kopskaņas saliedētību un orķestra solistu spilgto sniegumu," apliecina Reinis Galenieks.
„Vēl priekšā koncerti Tokijā, tai skaitā slavenajā „Suntory" zālē. Taču jau tagad ir skaidrs, ka mēs nevarēsim dzīvot bez cieņas un ilgām pēc japāņu ētikas un estētikas kritērijiem, savukārt Latvijas mūzikas kultūra būs iemantojusi daudzus tūkstošus cienītāju, " ar prieku piebilst projektu vadītājs.
LNSO koncertturnejā Japānā plānots sniegt 19 koncertus labākajās koncertzālēs 18 pilsētās.
Japānas klausītājiem mūsu mūziķi piedāvā divas programmas – vienu ar pasaulslaveno čellistu Mišu Maiski, atskaņojot Dvoržāka koncertu čellam ar orķestri, Riharda Vāgnera Uvertīru operai „Nirnbergas meistardziedoņi" un Pētera Čaikovska 6. – „Patētisko" simfoniju, bet otru tikai orķestra izpildījumā ar Borodina „Polovciešu dejām" no operas "Kņazs Igors", Ravēla „Pavanu", Debisī „Mazo svītu" un Šostakoviča 5. simfoniju.
Orķestra vadība visos turnejas koncertos uzticēta Japānas jaunajai zvaigznei – diriģentei Tomomi Nasimoto, kura guvusi lielu atzinību ne vien dzimtajā Japānā, bet arī Krievijā un Eiropā un kuras vadībā LNSO sniedza vieskoncertus Japānā arī šā gada janvārī.
Diriģente Tomomi Nasimoto dzimusi Osakā, Japānā. 1994. gadā beigusi Osakas Mūzikas koledžu un turpinājusi studijas Pēterburgas Nacionālajā mūzikas skolā, kur mācījusies operas un simfoniskās mūzikas diriģēšanu pie Viktora Fedotova un Iļjas Musina. Jaunā diriģente ieguvusi dažādas mūzikas balvas Japānā. Viņas orķestra debija notika 1997. gadā ar Kioto simfonisko orķestri. Kopš tā laika viņa regulāri sadarbojas ar visiem lielākajiem Japānas orķestriem, kļūstot par vienu no Japānas slavenākajiem jaunajiem vārdiem visā pasaulē. Diriģentes biogrāfijā liela loma ir vairākiem Krievijas orķestriem – viņa strādājusi ar Pēterburgas filharmonisko orķestri, Pēterburgas Radio simfonisko orķestri, Čaikovska fonda Krievijas simfonisko orķestri (kopš 2004. gada viņa ir šī orķestra mākslinieciskā vadītāja un galvenā diriģente) un Maskavas simfonisko orķestri.
Miša Maiskis ir viens no tiem pasaules mūziķiem, kuru ar lepnumu varam dēvēt par savējo, jo viņa bērnība aizritējusi Rīgā un pirmie soļi skaņu pasaulē saistīti ar Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolu. No 1962. gada viņš izglītību turpinājis Pēterburgā, drīz vien kļuvis par Vissavienības jauno izpildītāju konkursa laureātu, bet 18 gadu vecumā izcīnīja pirmo vietu prestižajā P.Čaikovska Starptautiskajā konkursā, kas jaunajam mūziķim deva iespēju tālāk studēt Maskavas konservatorijā pie Mstislava Rostropoviča. Kopš 1975. gada Miša Maiskis koncertē pasaules slavenākajās koncertzālēs, visus pārsteidzot gan ar savu neordināro spēli, gan ģērbšanās stilu. Kamermūzikas programmās viņš uzstājies kopā ar Martu Argerihu, ar kuru sadarbojas jau vairāk nekā 25 gadus, muzicējis arī ar R.Lupu, G.Krēmeru, J.Bašmetu, V.Repinu, Z.Metu, V.Aškenazi, L.Bernstainu u.c., sniedzis neskaitāmus solo vakarus, piedalījies daudzos mūzikas festivālos, tai skaitā arī Lokenhauzā un Zalcburgā, kopš 2004. gada vairākkārt koncertējis dzimtajā Rīgā.
Mstislavs Rostropovičs, raksturojot savu audzēkni, teicis: „Viņa spēlē poēzija un izsmalcinātība apvienojas ar lielu temperamentu un spožu tehniku", bet par mākslinieka spēju visiem zināmas un klasiskas vērtības pasniegt pavisam jaunā skatījumā, varēs pārliecināties arī šī koncerta klausītāji.
Turnejas ieskaņas koncertu ar izcilā čellista Mišas Maiska piedalīšanos, klausītājiem Latvijā bija iespēja dzirdēt šī gada 25. augustā Lielajā Ģildē, kurā skanēja Dvoržāka koncerts čellam ar orķestri, Riharda Vāgnera Uvertīra operai „Nirnbergas meistardziedoņi" un Pētera Čaikovska 6. – „Patētiskā" simfonija, pie diriģenta pults – Tomomi Nasimoto.